سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ |۹ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 19, 2024
مدرسه علميه خواهران حضرت نرجس(س) ساري

حوزه/ عوامل متعددی برای بیماری افسردگی وجود دارد و در این میان کسی موفق است که بتواند بر افسردگی اش غلبه کند و با حمایت خود و دیگران احساساتش را تحت کنترل خود درآورد و شادی را مجدد به خود بازگرداند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاري «حوزه» در مازندران، خانم محمودیان، مشاور و روانشناس، در نشست راه های شاد زیستن و غلبه بر افسردگي، در مدرسه علميه خواهران حضرت نرجس(س) ساري، گفت: مشاوره گرفتن و مراجعه به روانپزشك اقدامي مفيد و مثبت است، زیرا مشكلات رواني هم مانند مشكلات جسمي اگر درمان نشده و به حال خود رها شوند به وضعيت وخيم‌تري مي‌رسند.

وی افزود: امروزه بیشتر خانم ها بیش از پیش، فشارهای روانی داخل و خارج خانه را تحمل می کنند و بیشتر ممکن است دچار افسردگی یا مشکلات روان شناختی شوند؛ شواهد نیز نشان داده میزان بروز افسردگی در خانم ها تقریبا 2 برابر آقایان است، لذا لزوم شناخت خلق وخوی خانم ها و توجه به تغییرات هورمونی و اقدام به موقع اطرافیان می تواند تا حدود زیادی سطح سلامت روان خانم ها را بالا ببرد.

این مشاور خانواده، خودآگاهی، همدلی، روابط بین فردی، ارتباط موثر، مقابله با استرس، مدیریت بر هیجان، حل مسئله، تصمیم گیری، تفکر خلاق و تفکر نقادانه؛ را از مهارت های زندگی دانست و گفت: مهارت‌های زندگی مهارت‌هایی هستند که توانایی اجتماعی و روحی فرد را افزایش می‌دهند و موجب می‌شوند تا فرد بتواند به نحوی بهتر و موثرتر با مشکلات و دشواری‌های زندگی مواجه شود.

وی در ادامه بیان کرد: افسردگی بیماری است که ممکن است به دلایل گوناگون سراغ افراد بیاید. عوامل متعددی برای بیماری افسردگی وجود دارد و در این میان کسی موفق است که بتواند بر افسردگی اش غلبه کند و با حمایت خود و دیگران احساساتش را تحت کنترل خود درآورد و شادی را مجدد به خود بازگرداند.

وی گفت: اگر دچار افسردگی شدید، متوجه احساس ناامیدی و استیصال که ناگهان بروز کرده،  می شوید. در این وضعیت بهتر است برای درمان به پزشک مراجعه کنید. اما در این بین، خودتان نیز می توانید با به کارگیری عادت های صحیح و تغییر در شیوه و سبک زندگی، اقدامات مفیدی برای بهبود وضعیت داشته باشید.

محمودیان در ادامه، چهار عوامل شاد زیستن را برشمرد و خاطرنشان کرد: همه ما در زندگی به دنبال خوشبختی و سعادتمندی هستیم. شادی و نشاط در زندگی از جمله عواملی است که احساس رضایتمندی و خوشبختی را برای انسان به ارمغان می آورد. «خنده» تظاهر بیرونی و ظاهری خلق است که سبب آرامش و نشاط درونی می گردد.

وی اضافه کرد: مهم ترین و اطمینان بخش ترین راهکار برای شاد زیستن كه در اسلام نيز توصیه شده، ذکر خدا و یاد الهی است. همچنان که آیه شریفه می فرماید: ألا بذکر الله تطمئن القلوب؛ آگاه باشید که تنها با یاد خدا دلها آرامش می یابد.(سوره مبارکه رعد/ آیه شریفه 21)

این کارشناس مشاوره تصریح کرد: صله ارحام نیز عامل دیگری برای شاد زیستن است که بنا بر روایات اسلامی سبب افزایش عمر می گردد؛ زیرا باعث تخلیه روانی انسان ها در اثر دید و بازدید و گفتگو با یکدیگر می شود.

وی  در پایان گفت: از دیگر کلیدهای طلایی برای به دست آوردن شادی در زندگی، صبور بودن است. آنچه سبب می شود شادی از زندگی رخت بربندد و اضطراب و ناراحتی جایگزین آن شود، آن است که انسان در برابر مشکلات صبر نکند. بنابراین صبور بودن از جمله راهکارهای شادکامی در زندگی به شمار می رود.

انتهاي پيام۳۱۳/۴۸

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha