پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
سالاری مکی

حوزه/مدیر حوزه علمیه خراسان شمالی گفت: نوروز و فصل نو طبیعت که به‌عنوان یک تغییر در ظاهر هستی است، پیامی برای ارتقای روحی و درس گرفتن از طراوت و سر سبزی بهار برای انسان‌ها دارد.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین حجت سالاری مکی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در خراسان شمالی، اظهار داشت: نوروز و فصل نو طبیعت که به عنوان یک تغییر در ظاهر هستی است، پیامی برای ارتقای روحی و درس گرفتن از طراوت و سر سبزی بهار برای انسان‌ها دارد.

وی با بیان اینکه دین اسلام به عنوان آیینی است که نسبت به فرصت سازی جهت تعالی معنوی جامعه پرانگیزه‌ترین آیین است، افزود: دین اسلام همیشه در آموزه‌های خود بنا بر فرصت سازی دارد تا بتواند از هر رخدادی و هر موقعیتی برای رشد معنوی و عادی بندگان خدا استفاده کند.

دبیر شورای حوزه علمیه خراسان شمالی ادامه داد: لذا می‌بینیم در دین مبین اسلام نگاه به طبیعت و آفریده‌های خدا را زمینه تدبر و اندیشه در عظمت پروردگار قرار می‌دهد و عبرت‌آموزی از سرگذشت اقوام مختلف را برای تقوای الهی سفارش می‌کند.

وی با بیان اینکه نوروز و فصل نو طبیعت که به عنوان یک تغییر در ظاهر هستی است پیامی برای ارتقای روحی درس گرفتن از طراوت و سر سبزی بهار برای ما دارد، گفت: اینکه بعد از فصل سرد و بی‌روح زمستان زندگی جدید بر طبیعت عارض می‌شود، یادآور این مطلب است که دعای باغ در زمستان ایاک نعبد است و اندر بهار گوید ایاک نستعین.

استاد حوزه علمیه خراسان شمالی با اشاره به اینکه چشم بهار به ذخیره برف و باران فصل پاییز و زمستان بوده و رونق آن از توشه اندوزی فصل قبل از خود است، اظهار داشت: انسان نیز رستاخیزی برای فصل جدیدی از زندگی در قیامت خواهد داشت که کیفیت آن حیات بستگی به توشه اندوزی در این دنیا خواهد داشت.

وی تصریح کرد: در سال جدید عرف است که خیلی از امورات را با یک سرفصل جدید و برنامه‌ریزی جدید و با توجه به نیازهای جدید شروع می‌کنند چه خوب است که در تعامل خود با اطرافیان کدورت‌های قبل را کنار گذاشته و بر مبنای احسن الحال با اطرافیان، همکاران، همسایگان و همشهریان خود تعامل داشته باشیم.

مدیر حوزه علمیه خراسان شمالی با اشاره به آثار و برکات صله‌رحم گفت: فرصت دیدوبازدید که در اسلام به عنوان صله‌رحم مطرح شده، برکات زیادی همچون طول عمر، افزایش رزق و روزی، علم‌آموزی را به همراه دارد.

وی تصریح کرد: صله‌رحم در ایام نوروز با توجه به مشغله‌های فکری و دغدغه‌های جامعه ماشینی امروز زمینه سلامت روحی خانواده‌ها را فراهم کرده است که می‌شود این سنت حسنه را به ده‌ها برنامه خوب و مؤثر که جایگزین غرق شدن در فضای مجازی و گوشه‌گیری خانواده‌ها و فرزندان است تبدیل کرد.

طلاب در ایام نوروز تبلیغ اثرگذار و ماندگار را بر تجربیات خود بیفزایند

دبیر شورای حوزه علمیه خراسان شمالی گفت: طلاب و روحانیون در ایام نوروز با مهارت اخلاق و نشاط تبلیغی و استفاده از ظرفیت‌های گوناگون اعم از جمع‌های خانوادگی، مساجد، پارک‌ها و فضای مجازی می‌توانند یک تبلیغ اثرگذار و ماندگار را بر تجربیات خود بیفزایند.

وی اظهار داشت: مقارن شدن نوروز با ماه مبارک رجب که ماه مناجات و رویش گلبرگ‌های نیایش بر درخت سعادتمندی انسان است، فرصت دیگری است تا در آغازین روزهای سال جدید عهد و پیمان عمیق بندگی خالصانه و همراه با اتصال از طریق سلاح دعا را قدر بدانیم و ماه‌های رجب، شعبان و رمضان را با مراقبه و محاسبه و توجه به یاد خدا شروعی برای یک سال پربار معنوی قرار دهیم.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین سالاری مکی افزود: اذکار و ادعیه سفارش شده در ماه مبارک رجب ما را به تکیه‌گاهی که منبع بی‌نهایت همه سرآمدهای مادی و معنوی است توجه می‌دهد.

وی گفت: انسان وقتی در اعمال وارده در این ماه دقت می‌کند گویا اینکه خدای تبارک‌وتعالی انسان‌ها را به غسل کردن در نهری از پاکی و زلالی دعوت می‌کند که مقدمه‌ای برای شرکت در یک ضیافت پرسود همچون ماه مبارک رمضان است.

مدیر حوزه علمیه خراسان شمالی اظهار داشت: سفارش معصومین به دعا کردن در این ماه به صورت ویژه و یا خلوت با خدای تبارک‌وتعالی در ایام اعتکاف بهانه‌ای است برای زدودن گردوغبار گناه تا انسان در غوغای پر زرق و برق دنیای هزار چهره توجه خاص به پروردگار متعال و دیار باقی و آخرت ماندگار داشته باشد.

وی تصریح کرد: آنجا که امام صادق (ع) به یکی از یارانش سفارش می‌کند که هر روز این دعای «اللَّهُمَّ إِنِّي أَسْأَلُكَ صَبْرَ الشَّاكِرِينَ لَكَ وَ عَمَلَ الْخَائِفِينَ مِنْكَ وَ يَقِينَ الْعَابِدِينَ لَكَ‏...یعنی اى خدا از تو درخواست می‌کنم كه مرا صبر شكرگزاران عطا كنى و عمل خدا ترسان و يقين اهل عبادت را نصيبم فرمايى» آمادگی و استعداد دوری از گناه و سختی‌های دنیا و تقید به اعمال صالحه همراه با یقین و دوری از شک و انحراف را که بزنگاه‌های خطر در زندگی مادی است، گوشزد می‌کند که این‌ها لوازم حرکت در مسیر سعادت است.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha