سه‌شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۳ شوال ۱۴۴۵ | Apr 23, 2024
مسئول واحد قرآن و حدیث حوزه علمیه کردستان

حوزه/ مسئول واحد قرآن و حدیث حوزه علمیه استان کردستان با  اشاره به تجمل گرایی در بازدید های عید؛ گفت: تجمل گرایی و اسراف در ایام عید روز به روز سنت حسنه «صله رحم» را کم رنگتر می کند.

حجت الاسلام حسین کریمی مقدم در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در استان کردستان با اشاره به تعطیلات نوروزی و دید و بازدید خانواده ها به مناسبت سال نو؛ اظهار داشت: در ایام تعطیلات نوروزی دید و بازدید خانواده ها و اقوام از همدیگر بسیار زیاد می شود.

مسئول واحد قرآن و حدیث حوزه علمیه استان کردستان گفت: این رسم یعنی صله رحم و دیدار با اقوام و خویشان نیکو و پسندیده است، ولی در این بین برخی از عادتهای غلط این فرهنگ زیبا را زیر سوال برده است.

این کارشناس دینی  ادامه داد: امروزه دنیای ماشین است و ارتباطات بیشتر به صورت مجازی و ... صورت می گیرد و تنها در ایام عید نوروز و دیگر اعیاد است که خانواده ها چهره به چهره و حضوری به دیدار همدیگر می روند، لذا شایسته نیست برخی از افکار و باورهای غلط این رسم زیبا و انسانی را هدف قرار دهد.

حجت الاسلام کریمی مقدم افزود: متاسفانه بیشتر خانواده ها فکر می کنند که در ایام عید و سال نو و دید و بازدیدها باید تمام زمینه های پذیرایی برای مخاطب و ... حاضر باشد و اینجاست که باب اسراف باز می شود.

وی با اشاره به اینکه در دین مبین اسلام چشم و هم چشمی در چنین اعمالی نکوهیده است، گفت: چندین سال است که تجمل گرایی و اسراف های بی خودی؛ فرهنگ غنی و اسلامی ـ ایرانی صله رحم را زیر سئوال برده است و همین امر باعث شده است که در این بازدیدها آن صمیمت قبلی از بین برود.

مسئول واحد قرآن و حدیث حوزه علمیه استان کردستان اظهار داشت: هدف از سرزدن به اقوام و خویشان در چنین ایامی باخبر شدن از احوال همدیگر است و نیازی به این همه تجملات و اسراف نیست، زیرا تدوام این امر باعث کم رنگ شدن صله رحم در این ایام می شود.

این کارشناس حوزوی تاکید کرد: در اینجا بازهم شاهد کم کاری نهادهای فرهنگی در این امر هستیم. این نهادها که به نوعی متولی فرهنگ سازی هستند باید نسبت به تبیین نفس واقعی صله رحم و دید و بازدیدها در جامعه اقدام کند، ولی متاسفانه حرکتی در این زمینه صورت نگرفته است.

حجت الاسلام کریمی مقدم گفت: اگر این فرهنگ های نادرست همانند اسراف و تجمل گرایی همچنان در چنین ایامی یکه تازی کنند، مطمئن باشید که در سالهای آینده صله ارحام و دید و بازدیدها در چنین ایامی کم رنگتر از همیشه خواهد شد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha