پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
سید حسین مومنی

اگر انسان بخواهد تحولی درخود و یا سطح جامعه ایجاد کند در اولین قدم باید به جایگاههای اصلی توجه کند،در دعای تحویل سال از خداوند درخواست می شود حال ما را به بهترین حال ها که همان تغییر قلب به سوی فرامین الهی است سوق دهد.

حجت الاسلام و المسلمین سید حسین مومنی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری«حوزه» در اصفهان پیرامون تفسیر دعای تحویل سال و ملاک های رسیدن به احس حال و تحول درونی، بابیان این که در مورد این دعا چند نکته وجود دارد، اظهارداشت: نکته اول این است که اولین چیزی که در این دعا مورد نظر قرار گرفته است قلب است.

وی ادامه داد: دلیل دیگر نیز این است که قلب جزو اعضای رییسه بدن و مرکز احساس، ادراک و در حالت کلی اصلی ترین عضو بدن شناخته می شود.
 معاون تهذیب و تبلیغ حوزه علمیه اصفهان در ادامه گفت: اگر انسان بخواهد تحولی درخود و یا سطح جامعه ایجاد کند، در اولین قدم باید به جایگاه های اصلی توجه کند؛ چرا که اگر در این جایگاه ها تحول ایجاد نشود، تحول خواه نا خواه به دیگر افراد جامعه و دیگر اعضای بدن سرایت نمی کند و به همین دلیل قلب مورد توجه قرار گرفته است.
استاد حوزه بیان کرد در این دعا آمده "یا مقلب القلوب و الابصار"، یعنی اصلی ترین کانال ورودی اطلاعاتی به قلب بصر است و اگر انسان بخواهد در قلب خود تحولی ایجاد کند، باید کانال ورودی آن را نیز تقویت کند و روی آن تجدید نظر کند؛ در حالت کلی قلب به واسطه اطلاعاتی که وارد آن می شود، به مرکز بدن تبدیل می شود و اگر این اطلاعات صحیح و پاک باشد، خواه ناخواه قلب نیز ظرف جایگاه خوبی ها قرار می گیرد.
وی تصریح کرد: اگر اطلاعات ورودی به قلب ناپاک و کانال های ورودی اطلاعات به قلب ناصحیح باشد، مسلما قلب هم جایگاه اصلی خود را ازدست خواهد داد؛ لذا در این دعا از خداوند درخواست می شود، حال ما را به بهترین حال ها که همان تغییر قلب به سوی فرامین الهی است سوق دهد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha