شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
حجت الاسلام سید علی میرمطلبی

حوزه/ مدیر دانش آموختگان حوزه های عملیه گفت: انتظارات و مطالبات جامعه و نظام از حوزه انقلابی باید به درستی و به دقت تبیین و تحلیل شود.

حجت الاسلام سید علی میرمطلبی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» با تاکید بر این که ما باید به ابعاد و شاخصه های مهم حوزه انقلابی در همه عرصه هایش توجه جدی داشته باشیم، اظهار داشت: در راستای حفظ و تقویت روحیه انقلابی در حوزه های علمیه قبل از هر چیز ما باید ضمن شناخت ظرفیت ها و توانمندی های حوزه بدانیم که امروز مطالبات و انتظارات از حوزه چه می باشد.

وی افزود: حوزه اگر بخواهد انقلابی باشد می بایست در ابعاد مختلف با توجه به اهمیت موضوع شاخصه های حوزه انقلابی را تبیین و تشریح کرده و راهکارهای تحقق آن را بیان کند.

مدیر دانش آموختگان مرکز مدیریت حوزه های عملیه با اشاره به فرمایش مقام معظم رهبری مبنی بر این که حوزه ، مادر نظام اسلامی است، گفت: از این حیث حوزه انقلابی در سه عرصه جامعه، نظام و خود حوزه تکالیفی بر عهده دارد و در این سه ساحت باید مباحث و مطالبات مورد بازخوانی و تحلیل قرار گیرد، چرا که در هر بخش طبعاً مطالباتی وجود دارد که حوزه انقلابی باید بتواند آن ها را تامین نماید.

این محقق حوزوی با بیان این که در دنیای امروز طبیعتاً مطالبات جامعه از روحانیت متفاوت از گذشته است، خاطرنشان کرد: در این خصوص تغییرات مربوط به سبک زندگی و مباحث خانواده ها و همچنین مقوله رسانه و فضای مجازی تاثیرگذار بوده است و لذا باید هر کدام مورد توجه قرار گیرد، ضمن آن که از سویی حوزه و روحانیت پناهگاه مردم و به تعبیر رهبر معظم انقلاب جایگاه پدری جامعه را دارد و می بایست در فقدان امام معصوم در دوران غیبت ، مناسک و وظایف روحانیت در قبال مردم و روحانیت به درستی تبیین شود.

وی همچنین با تاکید بر لزوم اهمیت دادن به مطالبات مقام معظم رهبری از حوزه گفت: رهبر معظم انقلاب در بیانات اخیرشان در خصوص بحث تحقق عدالت در کشور نکته ای فرمودند مبنی بر این که روحانیت باید رهبری جنبش های عدالت خواهانه را دنبال کند و به حرکت های عدالت خواهانه جامعه هویت بدهد.

حجت الاسلام میرمطلبی افزود: در واقع همان طور که امام راحل در زمان پهلوی و نیز بعد در مبارزه با استکبار جهانی ، بحث عدالت خواهی و ظلم ستیزی را دنبال کردند، امروز نیز حوزه و روحانیت باید این نقش را ایفا کند و ایرادات و آسیب های کشور را به صورت دلسوزانه و منصفانه نقد کند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان این که مقام معظم رهبری به عنوان کسی که در راس نظام قرار دارد، بیش از هر کس دیگری ظرفیت های کشور و نظام و نقاط ضعف را می شناسد و به آن اشراف دارد، گفت: بی شک تامین و تربیت نیرو و کادرسازی برای نظام اسلامی و تامین مباحث و خوراک معنوی و معرفتی یکی از رسالت های مهم حوزه انقلابی است که در این باره می بایست نیازهای معرفتی نظام و کاربست های معرفتی آن را با جدیت پیگیری کند که این مساله از حوزه انقلابی مورد انتظار است.

مدیر دانش آموختگان  حوزه های عملیه بیان داشت: حوزه انقلابی نسبت به مسایل نظام دارای دغدغه است و نقش هدایتگرانه را نسبت به جامعه دارد ، ضمن آن که باید توجه داشت شرایط امروز کشور و جامعه مثل گذشته نیست چرا که مطالبات نوینی مطرح شده که نیاز به برنامه ریزی و آموزش دارد

وی افزود: طبعاً حوزه انقلابی با شناخت شرایط و بازمهندسی و تجدید ساختار می تواند به این مطالبات و انتظارات پاسخ دهد.

مدیر دانش آموختگان حوزه های عملیه همچنین تصریح کرد: یکی از آسیب های حوزه ، ناظر به مساله نهال فروشی است به این معنا که طلاب قبل از این که به قوت و پختگی و انسجام و استحکام لازم در مباحث معرفتی و علمی و اخلاقی برسند، بخواهند وارد عرصه مسئولیت ها شوند و لذا نیاز است که بخش های مختلف حوزه نسبت به کارکردهای جدید و مطالبات نوین یک بازنگری جدی داشته باشند.

حجت الاسلام میرمطلبی گفت: گفتگوها و نشست ها و میزگردها درباره حوزه انقلابی باید بتواند یک افق روشنی در مسیر مسئولان و مدیران حوزه و بدنه حوزه فراهم کند تا به این وسیله به راهکارهای و ایده های خوبی برسیم که در مقام عمل بتواند به تحقق اهداف و چشم اندازها کمک کند.

۳۱۳/۸

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha