سه‌شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۳ شوال ۱۴۴۵ | Apr 23, 2024
رمضانی هامبورگ

حوزه/ حجت الاسلام المسلمین رمضانی در سخنانی به مناسبت آغاز سال نو گفت: در حقیقت عید نوروز یک نوع بازگشت است. بازگشت به حق و حقیقت، بازگشت به فطرت، بازگشت به سلامت عقل و بازگشت به اخلاق و ادب.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری حوزه، مراسم ویژه­ نوروز در آغازین روزهای سال 1397 هجری شمسی، با حضور عدّه کثیری از مسلمانان از ملیتهای مختلف و ایرانیان مقیم هامبورگ روز پنجشنبه 22 مارس 2018 در مرکز اسلامی هامبورگ برگزار گردید.

مراسم ویژه نوروزی بعد از قرائت دعای کمیل و نیز اقامه نماز جماعت مغرب و عشاء در سالن کنفرانس مرکز اسلامی هامبورگ در کنار سفره هفت سینی که به زیبایی تزئین شده بودند با برنامه های متنوع از جمله تلاوت قرآن، کلیپ تصویری، مسابقه، شعر خوانی، اجرای تواشیح، گفتگو با میهمانان ویژه و اهداء جوایز برگزار گردید.<span style="line-height: 150%; font-family:; font-size: 16pt;" dir="LTR" adobe="" arabic",serif;mso-fareast-font-family:"times="" new="" de"="">

در این مراسم حجت الاسلام والمسلمین رمضانی امام و مدیر مرکز اسلامی هامبورگ ضمن تبریک سال جدید شمسی با اشاره به دعای تحویل سال افزود: در بخشی از دعای تحویل سال از خداوند می خواهیم تا بهترین احوال را برایمان برساند. باید از خداوند بخواهیم به ما کمک کند که در سال جدید بهترین حال ها را در بخش های مختلف زندگی داشته باشیم. بهترین حال در عبادت، در خدمت کردن به مردم، در بخشش و گذشت، در توجه به خلق خدا و توجه به حق و حقیقت. هر سالی که می گذرد همراه با خوشی ها و تلخی هاست چه در حوزه فردی و چه در حوزه اجتماعی. مهم این است که تلخی ها را به عنوان عبرت مورد توجه قرار داده و خوشی ها را در مسیر زندگی تقویت کنیم. باید از فرصت هایی که در سال جدید به وجود می آید برای خود، خانواده و جامعه بیشتر استفاده کنیم.

رئیس اتحادیه اروپایی علما و تئولوگ های شیعه در بخش دیگری از سخنان خویش به تقارن عید نوروز با ماه رجب اشاره نمود و اظهار داشت: ماه رجب ماه دعا و ماه برقراری ارتباط با خالق است. خداوند می فرماید: ماه رجب ماه من است. هر کسى در این ماه من را بخواند او را اجابت مى کنم و هر کس از من درخواستی داشته باشد به او خواهم بخشید. انسان باید از این تقارن و فرصتی که بوجود آمده برای شکوفا نمودن ظرفیت های وجودی خویش استفاده نماید.

وی افزود: انسان از بهار طبیعت درسهای زیادی می تواند بیاموزد، اینکه بعد از سختی زمستان طراوت و شکوفایی طبیعت پدیدار شده و تحولی در طبیعت بوجود می آید.  انسان نیز باید بکوشد که این انقلاب و تحول را در خود ایجاد کند. در حقیقت این تحول حرکت انسان از طبیعت به سوی فطرت است. انسان باید آن استعدادهایی که در فطرت او قرار داده شده است را مورد توجه قرار داده و شکوفا نماید. این تحول می تواند در ساختار زیربنایی فکری انسان تاثیرگذار باشد و باعث می شود که ارتباط انسان با خود، خدا و دیگران اصلاح شود.

حجت الاسلام المسلمین رمضانی ادامه داد: هر انسانی مجموعه ظرفیت هایی در وجود خویش دارد از جمله: محبت، علم، حکمت، توانشها، گرایش ها و بینش ها. اگر مجموعه این ظرفیت های پیوند صحیح و سالمی داشته باشند می تواند برکات زیادی برای انسان داشته باشد. به عنوان مثال اگر این پیوندها در فرد صحیح برقرار شود دیگر ظلم و ستمی نسبت به خود و جامعه انجام نخواهد داد.

وی افزود: در حقیقت عید نوروز یک نوع بازگشت است. بازگشت به حق و حقیقت، بازگشت به فطرت، بازگشت به سلامت عقل و تفکر و اندیشه، بازگشت به اخلاق و ادب.

حجت الاسلام المسلمین رمضانی یادآور شد: دین اسلام هم هر آنچه که در ایام عید نوروز مربوط به حفظ آداب است را مورد تایید قرار داده است. از دید و بازدیدها، احترام به بزرگترها، توجه بزرگترها به کوچکترها، کنار گذاشتن کینه ها و کدورتها و گذشتها، همه این موارد تایید اسلام است. در این ایام باید گذشت داشت، باید از یکدیگر بگذریم تا خداوند هم نسبت به ما رأفت داشته باشد. اگر ما توقع رحمت خداوند را داریم باید نسبت به یکدیگر ترحم داشته باشیم و به معنای واقعی به کرامت خود و دیگران توجه داشته باشیم.

در ادامه شرکت کنندگان ضمن دریافت هدیه های نوروزی از حجت الاسلام والمسلمین رمضانی، در فضایی سرشار از صمیمیت و مهربانی، با در آغوش گرفتن یکدیگر ، سعادت و سلامتی در سال نو را برای یکدیگر و دیگر مسلمانان جهان آرزو کردند . این مراسم با شکوه با پذیرایی و صرف شام به پایان رسید .

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha