شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
آرم مرکز زبان حوزه های علمیه

حوزه/ دبیر شورای دین پژوهان کشور گفت: اهتمام به مساله زبان آموزی، تحول ارزشمندی در حوزه به خصوص در سال گذشته به شمار می رود.

دکتر آیت پیمان در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه، با بیان این که در طول سال گذشته ما شاهد تحولات خوبی در حوزه های علمیه بودیم، اظهار داشت: انصافاً در سال 96 هم در بُعد ساختار و هم از حیث رویکردهای آموزشی و نیز جهت گیری های خاص ،تحولات خوبی در حوزه صورت گرفت که البته باید این روند تحولی را در آینده نیز با قوت ادامه داد تا بتوان به اهداف مشخص و از پیش تعیین شده دست یافت.

وی افزود: به عنوان مثال سال گذشته می توان گفت که اولین سالی بود که حوزه به رویکرد مهم زبان آموزی توجه بیشتری داشت و این مساله هر چند که دیرهنگام بود اما گام موثر و خوبی به شمار می رفت که در آینده نیز باید همچنان این مهم در اولویت باشد.

وی اضافه کرد: از سوی دیگر با تاکید مرکز مدیریت و شورای عالی حوزه، درس عربی و آموزش مکالمه و گفتگوی عربی جزو درس های الزامی طلاب قرار گرفت.

رئیس مجمع جهانی شیعه شناسی بیان داشت: به هر صورت امیدواریم زبان های بین المللی دیگر مثل انگلیسی و اسپانیولی نیز جزو دروس تکلیفی حوزه قرار بگیرند چرا که به هر حال طلاب در کنار آموزش علوم قرآنی و دینی می بایست برای موفقیت تبلیغی در دنیای امروز به یک زبان زنده و فراگیر دنیا مسلط شوند.

وی گفت: واقعیت آن است که زبان و ترجمه دو ضعف بزرگ شیعه در جهان امروز است که باید این نقیصه و خلا را جبران کرد چه آن که دیگران در حال حاضر متون خود را به زبان های گوناگون جهان ترجمه می کنند؛ به عنوان مثال انجیل به بیش از 2600 زبان ترجمه و منتشر شده است و حال آن که همه ترجمه های قرآن اعم از شیعه و اهل سنت، به 140 زبان می رسد و این موضوع نشان می دهد که ما خیلی در این باره کم کار کرده ایم.

پیمان خاطرنشان کرد: به هر حال همان طور که بزرگان و مراجع عظام و به خصوص رهبری معظم انقلاب فرموده اند ما باید هم در زمینه زبان آموزی و هم در بحث ترجمه کارهای جدی تر و پرشتاب تری را آغاز کنیم و بدانیم که در زمانه کنونی اگر کم کاری کنیم دیگران و دشمنان ما عرصه ها را برای خود فعال می کنند.

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha