شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
جشن تکلیف جمعی از دختران در اندونزی

حوزه/ آیین جشن تکلیف در اندونزی در شهر جاكارتا پايتخت اين كشور، با همكاري رایزنی فرهنگی ایران برگزار شد.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری حوزه آیین جشن تکلیف در اندونزی در شهر جاكارتا پايتخت اين كشور، با همكاري رایزنی فرهنگی ایران برگزار شد.

 مظهر لطف و رحمت الهی و ورود به سن بلوغ یکی از مهم‌ترین مراحل زندگی انسان است. تقریباً تمامی ادیان و باورها از سنتی برخوردار هستند که برای شروع زمان پذیرش احکام و قوانین، مراسمی برگزار کرده و حتی جشن می‌گیرند.

در راستای ادامه برگزاری چنین سنتی و به ‌منظور آماده‌سازی فرزندان برای ورود به سن بلوغ و استقبال از تکلیف الهی، بخش بانوان انجمن فارغ‌التحصیلان جامعه المصطفی (ص) با حمایت و همکاری رایزنی فرهنگی ایران، نمایندگی جامعۀ المصطفی (ص) و مرکز فرهنگی اسلامی ICC اندونزي، آیین جشن تکلیف را برگزار کرد.

برنامه با شرکت 60 پسر و دختر در دو بخش برگزار شد؛ بخش صبح که در آن مطالبی مربوط به روان‌شناسی و احکام برای ره‌توشه شرکت‌کنندگان ارايه شد، و بخش بعدازظهر كه طي آن آیین جشن تکلیف با صلوات‌خوانی توسط طلاب حوزه صدیقه زهرا (س)، سخنرانی‌های ابوالقاسمی، سرپرست رایزنی فرهنگی ایران و بهروز ادیب، معاون مدیر مرکز فرهنگی اسلامی ICC، تعهد و اقرار نوجوانان و نونهالان تازه به سن تکلیف رسیده و تقدیم لوح یادبود و هدایا از طرف رایزنی فرهنگی و مرکز فرهنگی اسلامی به شرکت‌کنندگان، برگزار شد.

در بخش صبح و قسمت روان‌شناسی، خانم رحمدانی، به عنوان کارشناس روان‌شناسی توصیه‌های لازم را ارايه داد و طي آن گفت: سن تکلیف عبارت است از: انتقال از دوران کودکی به نوجوانی و بلوغ. چیزهایی وجود دارند که از لحاظ جسمی و روانی تغییر می‌کنند و تفاوت دارند. بنابراین، قبل از ورود به سن بلوغ، والدین موظف‌ هستند اطلاعاتی در این خصوص به فرزندانشان ارايه دهند.

پس از آن مطالب فقهی توسط عبدالله بیک، فارغ‌التحصیل جامعه المصطفی (ص) و استاد حوزه علمیه در جاکارتا ارايه شد. وی واجباتی که باید مکلف انجام دهد مانند: نماز، روزه و ... را توضیح داد و همچنین به تبیین طهارت، کیفیت وضو و غسل پرداخت.

سپس نوبت به حیاتی محمد، فارغ‌التحصیل جامعه المصطفی و استاد حوزه علمیه در جاکارتا رسید که وي نیز توصیه‌های در خصوص مباحثی همچون حجاب صحیح و ... توضیح داد.

پس از اقامه نماز جماعت و صرف ناهار، برنامه جشن با تلاوت آیاتی چند از قرآن کریم و صلوات‌خوانی ادامه يافت و سپس مطالبی مربوط به جشن تکلیف، وظایف مکلف و توصیه‌های لازم برای این مکلفین تازه به تکلیف رسیده توسط ابوالقاسمی، سرپرست رایزنی فرهنگی ایران ارايه شد.

وی در ابتدا ضمن تبریک به نوجوانان به دلیل رسیدن به این مرحله حساس از زندگی، در خصوص موضوع جشن با زبان ساده به تبیین معنی تکلیف برای نوجوانان پرداخت و گفت: خداوند، براى آنكه ما به سعادت برسيم و راه صحيح زندگى را بشناسيم، هم در وجود ما «عقل» قرار داده است و هم توسط پيامبران «دين» را فرستاده است تا با عمل به راهنمایی‌های عقل و دين، انسان‌هایی كامل و سعادتمند شويم.

وي در ادامه گفت: ما اين را هم بايد بدانيم كه آنچه خداوند بر ما «واجب» ساخته و از ما خواسته است كه عمل كنيم، كارهاى نيك و سودمند و مفيد براى ما و جامعه است و آنچه «حرام» دانسته و از آن نهى فرموده است، كارهاى ناشايست و زیان‌آور است كه براى جسم و روح ما ضرر دارد. از این ‌جهت، كسى به سعادت می‌رسد كه در اجراى فرمان خدا كوشا باشد و دقيقاً دستورهاى دينى را كه دستور خداوند است، انجام دهد.

در ادامه برنامه تازه به تکلیف رسیده‌ها، اقرار و تعهد به خدا، قرآن، پیامبر خاتم (ص)، معصومین و امامان (ع) را زمزمه کردند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha