جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
حجت الاسلام عباس نصیری فرد-معون بین الملل اتحادیه جهانی اساتید مسلمان

حوزه/ معاون بین‌الملل اتحادیه جهانی اساتید مسلمان دانشگاه‌ها با بیان اینکه حوزه و روحانیت باید خود را با نیازهای روز جامعه و تحولات جهانی تطبیق دهند، گفت: بسیاری از شبهات دانش آموزان و دانشجویان بی‌پاسخ‌مانده است و دشمنان می‌خواهند مردم و حوزویان را از یکدیگر جدا کنند.

حجت‌الاسلام‌ عباس نصیری‌فرد در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در سمنان، با اشاره به راهبرد و راهکار اسلام و کارشناسان دینی و اسلامی برای اغنا نیاز اعتقادی و دینی جوانان جامعه امروز، اظهار داشت: مطالبات و نیازهای بشر برگرفته از فطرت انسانی است و یک شخص تا زمانی که از درون خود احساس نیاز نکند، جستجوگر نخواهد بود و هرکس با توجه به عقلانیت و آموخته‌های خود سؤالات متفاوتی در حوزه‌های مختلف مطرح می‌کند.

روحیه پرسشگری جوانان مدیریت شود

معاون بین‌الملل اتحادیه جهانی اساتید مسلمان دانشگاه‌ها با بیان اینکه طبیعتاً همه افراد جامعه با سطوح تفکر مختلف جستجوگری می‌کنند که این پرسش‌ها با هدف دریافت بهترین پاسخ طرح می‌شوند، تصریح کرد: این روحیه پرسشگری باید توسط نخبگان، متخصصان، به‌ویژه حوزویان و نیز خود فرد مدیریت شود تا به پاسخ‌های انحرافی و برداشت‌های غلط منجر نشود.

عضو کارگروه سبک زندگی شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به اینکه افراد جستجوگر هر جا که احساس کند پاسخی دریافت خواهد کرد به آن گرایش می‌یابد، لذا نخبگان و متخصصان و حوزویان باید این سؤالات را مدیریت کنند، افزود: حوزویان باید بستر مناسب پاسخگویی به نیازها را فراهم کنند چون در بسیاری از موارد خود فرد در رفع صحیح ابهامات و سؤالات ناتوان است و ممکن است به گرایش‌های انحرافی روی آورد.

کیفیت آموزش‌های اعتقادی به دانش آموزان مطلوب نیست

حجت‌الاسلام‌ نصیری‌فرد با انتقاد از اینکه متأسفانه آموزش‌های اعتقادی و دینی که توسط معلمان به دانش آموزان ارائه می‌شود از کیفیت مطلوبی برخوردار نیست که البته مشکل به سیستم برمی‌گردد، خاطرنشان کرد: درحالی‌که هنوز بسیاری از سؤالات و شبهات معلمان ما رفع نشده است، آن‌ها را به‌عنوان مسئول هدایت دینی و اعتقادی نوجوانان قرار می‌دهیم.

وی با بیان اینکه دانش آموزان و دانشجویان علاقه زیادی به مسائل دینی دارند، اما دسترسی لازم و کامل و جامع به منابع غنی دینی ندارند، گفت: ذهن پرسشگر دانشجویان و دانش آموزان باید با پاسخ‌های صحیح و اقناعی هدایت شود اما در حال حاضر این اتفاق به‌ندرت رخ می‌دهد.

نقش حوزه علمیه در حل پرسش‌های دینی

عضو کارگروه سبک زندگی شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به نقش حوزه علمیه در حل پرسش‌های دینی و با تأکید بر اینکه حوزه علمیه و حوزویان باید خود را با نیازهای جامعه به‌روز کنند، تصریح کرد: حوزه علمیه باید همگام با تحولات اجتماعی حرکت کند و پاسخ‌های خود را با سؤالات و شبهات به‌ روز کند، چراکه تأخیر در پاسخ به سؤالات پیامدهای منفی زیادی خواهد داشت.

وی با بیان اینکه دشمنان می‌خواهند مردم و حوزویان را از یکدیگر جدا کنند، افزود: آسیب‌های اجتماعی و خانوادگی و نیز ولایت گریزی به‌عنوان خطراتی که در دنیای کنونی خانواده‌ها را تهدید می‌کند و راه‌های مقابله با این خطرات، مدیریت خانواده و شناسایی خطرات و آسیب‌ها است.

حجت‌الاسلام‌ نصیری‌فرد با اشاره به اینکه رواج فساد و فحشا، تنزل اعتقادات و ترویج شبهه در اذهان عمومی در حوزه‌های مختلف و جدایی مردم از روحانیت از جمله اقدامات دشمنان برای متزلزل کردن کانون خانواده است، گفت: اگر امروز آگاه نباشیم، دشمن فساد را در جامعه بیش از گذشته ترویج می‌دهد و دین و مذهب را از ما می‌گیرد و باید با عنصر امر به‌ معروف و نهی از منکر ابتدا از خود، سپس خانه و همسایگان خود آغاز کنیم تا جامعه به‌تدریج اصلاح شود و جامعه آرمانی و اسلامی شکل بگیرد.

افزایش گرایش به اسلام در غرب

عضو کارگروه سبک زندگی شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به اهمیت شکل‌گیری تمدن اسلامی و گام‌های برداشته‌شده نیز در این عرصه افزود: با توجه به اینکه تمدن غرب نیازهای اولیه بشر را گروکشی می‌کند، گرایش به دین اسلام در بسیاری از مناطق غربی چشمگیر شده است و غرب نیز زشت‌ترین حالت فکری، دینی و مذهبی بشری، داعش را برای مقابله با اسلام ناب راه‌اندازی کرده بود که نتیجه‌ای از آن حاصل نشد.

وی با بیان اینکه تنها دین و تمدنی که در بعد مادی و معنوی برنامه دارد و بشر را اشباع و اقناع می‌کند، اسلام است، خاطرنشان کرد: ایران اسلامی الگویی از دین اسلام در دنیاست و در زمان حاضر ابتکار عمل در دست این کشور اسلامی بوده و آمریکا نیز متوجه است که در بعد معنوی و تمدنی با توجه به اسلام، جایی در دنیا ندارد.

لزوم حضور جدی حوزه و روحانیت در عرصه بین‌الملل

معاون بین‌الملل اتحادیه جهانی اساتید مسلمان دانشگاه‌ها با تأکید بر اینکه بشریت امروزه نیازمند الگوی متعالی و متمدن است که نیازهای مادی و معنوی آنان را پاسخ دهد و مدیریت کند، این موضوع جز در ایران اسلامی در دیگر تمدن‌ها نیست، گفت: با توجه به اینکه اسلام‌گرایی در غرب بسیار زیاد شده و غربی‌ها احساس نیاز و عطش شدیدی به این دین ناب دارند باید از سوی حوزه و حوزویان برنامه‌های اساسی و جدی در راستای شکل‌گیری تمدن اسلامی در عرصه بین‌المللی شکل بگیرد.

مدیریت فضای خانواده؛ معضل جامعه امروز

عضو کارگروه سبک زندگی شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه یکی از معضلات جامعه امروز مدیریت فضای خانواده است و امروزه رسانه‌ها هدف اطلاع‌رسانی را ازدست‌داده‌اند و تنها درصدد صرف برقراری ارتباط با مخاطبان هستند، تصریح کرد: فضا و دنیای مجازی با جهان واقعیت و روابط اجتماعی که ارتباط آن بر اساس یک فرآیند است، تفاوت‌های زیادی دارد و ورود فضای مجازی به زندگی انسان، قلمرو و مرزهای روابط انسانی را در ابعاد زمانی و کیفی امتداد و قسمتی از زندگی افراد و روابط آن‌ها را تشکیل داده است.

استفاده آسیب‌زا از فضای مجازی

حجت‌الاسلام‌ نصیری‌فرد با بیان اینکه تفاوت اصلی فضای مجازی با واقعی به ویژگی‌های روان‌شناختی منحصربه‌فرد آن برمی‌گردد که همین مسئله باعث وارد آمدن آسیب‌هایی جدی به زندگی واقعی شده است، بیان کرد: بررسی نقش انگیزه‌های ناهوشیار انسان در استفاده آسیب‌زا از فضای مجازی مهم‌ترین پدیده در شناخت آسیب‌های این فضاست.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha