جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
حضرت آیت الله مکارم شیرازی در دیدار شهردار

حوزه/ کار فرهنگی و تبلیغاتی در حوزه اصلاح الگوی مصرف بسیار موثر است و باید از این ظرفیت برای توجیه مردم استفاده کرد.

به گزارش خبرگزاری«حوزه»، حضرت آیت الله مکارم شیرازی عصر امروز در دیدار شهردار و مدیران شهر قم، با بیان اینکه شهر قم با دیگر شهرهای کشور متفاوت است گفتند: شهر قم متعلق به جهان اسلام و تشیع و ماوراء کشور است؛ آبروی قم آبروی شیعه است و مشکلات آن نیز مشکلات عالم تشیع است؛ علاوه بر ظرفیت حرم مطهر حضرت معصومه(س)، مسجد مقدس جمکران و حوزه علمیه، قم خاستگاه انقلاب است و هرچه خدمت به این شهر شود به جا است.

ایشان با تاکید بر اینکه دولتمردان باید موقعیت قم را با توجه به ظرفیت‌های آن شناخته و متناسب با آن رفتار کنند اظهار کردند: مشکلاتی که در روند کار شهرداری وجود دارد باید با نمایندگان مردم در مجلس مطرح شود و باقی شهرداری‌هایی که دچار این مشکلات هستند نیز مطالب را مطرح کنند تا بالاخره دستتان به جایی برسد.

این مرجع تقلید اذعان کردند: اگرچه دولت دستش خالی است، اما می‌تواند در فضاهایی که ضرورتی ندارد بودجه را به سمت فضاهایی که ضروری است سوق دهد.

ایشان گفتند: مدیران قم می‌توانند رساتر از شهرهای دیگر مشکلات را فریاد کنند و نباید از پیگیری رفع مشکلات مایوس شد؛ به هر اندازه‌ای پیگیری‌ رفع مشکلات به نتیجه برسد به جا است.

حضرت آیت‌الله مکارم شیرازی با تاکید بر اینکه مدیریت شهری کارهای بسیار خوبی در شهر قم انجام داده است گفتند: برنامه‌هایی که در آینده دارید بسیار بهتر از گذشته است اما باید دقت کنید که ظرفیت‌های قم به خوبی به کار گرفته شود.

ایشان در ادامه سخنان خود افزودند: بلوار پیامبر اعظم ظرفیت خوبی است که هم می‌تواند مشکلات مالی شهرداری را حل کند هم آبرویی برای شهر قم باشد که در حال حاضر متروک باقی مانده است.

این مرجع تقلید با اشاره به وضعیت فرودگاه قم تصریح کردند: قم اگر دارای فرودگاه باشد چهره آن تغییر خواهد کرد؛ اگر قم فرودگاه آبرومندی داشته باشد ظرفیتی ویژه برای شهر ایجاد خواهد شد.

استاد خارج فقه حوزه علمیه با اشاره به اینکه پردیسان بدون برنامه ساخته شده است گفتند: الزامات شهرنشینی در پردیسان پیش‌بینی نشده است؛ این شهر بسیار عظیم است و نیازمند فضاهای خدماتی چون بازار، فضای سبز، بیمارستان و... است و باید فکری برای این منطقه بشود.

حضرت آیت‌الله مکارم شیرازی با اشاره به ساختمان‌های نیمه‌کاره موجود در شهر قم اذعان کردند: این ساختمان‌ها که بعضا در خیابان‌های اصلی مرکز شهر است چهره خوبی ایجاد نکرده و بعضا هم اینقدر زیاد است که مشتری لازم را نیز ندارد؛ باید در ساختمان‌سازی ظرفیت شهر را در نظر گرفت.

ایشان اضافه کردند: فرهنگی که در ساخت و سازها بر عده‌ای بساز و بفروش حاکم شده که اسکلت را می‌سازیم و سپس باقی آن را مشتری‌ها پرداخت می‌کنند مناسب نیست و باید کمی در ارائه مجوز به آنها سخت‌گیری شود و زمان برای تکمیل این پروژه‌ها قائل شد.

این مرجع تقلید با اشاره به مشکلات آب شرب قم تصریح کردند: شهر قم سهمی از سرشاخه‌ها دارد که مردم به آن امید بستند و باید دقت کرد که اجازه ندهیم جلوی این پروژه مهم و کلیدی گرفته شود.

ایشان با اشاره به پروژه‌های شهرداری در اصلاح و بهسازی ورودی‌های شهر گفتند: باید ورودی‌های شهر آبرومندتر از امروز باشد و در ورود به این شهر جلوه تقدس قم مشخص باشد.

قم باید الگویی برای شهرهای دیگر باشد

حضرت آیت‌الله مکارم شیرازی با تاکید بر اینکه باید در قم کاری شود که مردم از نظر فرهنگی توجیه شوند اظهار کردند: جریمه و چیزهای بازدارنده در جایگاه خود نیاز است، اما در حوزه‌های مختلف باید کار فرهنگی شود؛ قم باید الگویی برای شهرهای دیگر باشد چراکه روایت داریم که اسلام هفتاد و چند باب است که یک باب آن در خصوص جلوگیری از آلوده کردن جاده‌ها و معابر است؛ هزار و 400 سال قبل اسلام این دستور را داده است در حالی که امروز تازه برخی به این فکر افتاده‌اند.

ایشان خاطرنشان کردند: کار فرهنگی و تبلیغاتی در حوزه اصلاح الگوی مصرف بسیار موثر است و باید از این ظرفیت برای توجیه مردم استفاده کرد.

این مرجع تقلید با تاکید بر ضرورت فرهنگ‌سازی در بخش‌های مختلف تصریح کردند: اگر کار فرهنگی بشود مردم در حفظ شهر، تامین نظافت شهر، توسعه فضای سبز و... همراهی و کمک خواهند کرد.

ایشان گفتند: شهرداری با مردم بیش از همه دستگاه‌ها سر و کار دارد و اگر مردم به شهرداری کمک کنند کار بسیار آسان‌تر خواهد شد و این بجز با کار فرهنگی محقق نخواهد شد؛ گروه‌های کارشناسی باید در این زمینه فکر کنند و راهکار بدهند تا مردم از نظر فرهنگی توجیه شوند.

حضرت آیت‌الله مکارم شیرازی تیم فعلی مدیریت شهری قم را موفق خواندند و گفتند: امیدواریم در سال 97 شاهد توفیقات بیشتری در عرصه خدمت به مردم در شهرداری باشیم.

 

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha