جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
کد خبر: 444700
۷ فروردین ۱۳۹۷ - ۱۵:۱۱
سبک زندگی اسلامی

حوزه/ بدترین زندگی، زندگی جاهلانه و بدون آگاهی است، به طوری که مولای متقیان علی(ع) فرموده‌اند: «نعمتی که فرد جاهل دارد، مانند باغی دلپذیر است که در کنار مَذبله قرار دارد».

به گزارش گزارش خبرگزاری «حوزه» از مشهد،  حجت الاسلام والمسلمین لقمانی در سلسله جلسات بیان معارف اهل بیت(ع) حرم مطهر رضوی که در رواق بزرگ امام خمینی(ره) برگزار می شود، گفت: یکی از اعمالی که علما و بزرگان دینی همواره بر انجام آن تاکید دارند، خواندن نماز اول وقت است.

وی تصریح کرد: خواندن نماز اول وقت مانند کیمیا است و بهتر است که شخص اگر فرصت دارد و شرایط برایش مهیا است نماز اول وقت را در مسجد و به جماعت بخواند. در روایتی آمده است: «کسی که بداند نماز جماعت چه ثوابی دارد مانند کودکان سینه‌خیز خود را به مسجد می‌رساند».

به گفته این کارشناس دینی، انسان تا وقتی زنده است و در این دنیا فرصت دارد باید از سرمایه گرانبهای عمر برای انجام اعمال نیک استفاده کند. در قیامت یکی از حسرت‌های بزرگ انسان این است که چرا اعمال بیشتری انجام نداده است.

وی با اشاره به ایام نوروز و اهمیت ایجاد تحول به ویژه تحول معنوی در زندگی، ابراز کرد: یکی از عواملی که باعث ایجاد تحول در زندگی می‌شود، افزایش دانایی است. ما باید سعی کنیم روز به روز بر آگاهی و دانش خود بیفزاییم.

حجت‌الاسلام والمسلمین لقمانی ادامه داد: برای افزایش دانایی و آگاهی لازم نیست حتما به دانشگاه و حوزه علمیه رفت، بلکه با مطالعه هم انسان می‌تواند میزان دانایی خود را افزایش دهد. بهتر است مطالعه را هرچند به صورت مختصر در برنامه زندگی خود قرار دهیم.

وی ابراز کرد: البته مطالعه و کسب علم باید همراه با عمل باشد، در قرآن آمده کسی که اهل عمل صالح باشد خداوند محبت و مودت او را در دل مردم قرار می‌دهد.

خطیب حرم مطهر رضوی ابراز کرد: بدترین زندگی، زندگی جاهلانه و بدون آگاهی است، به طوری که مولای متقیان علی(ع) فرموده‌اند: «نعمتی که فرد جاهل دارد، مانند باغی دلپذیر است که در کنار مَذبله قرار دارد».

وی با بیان اینکه هر آگاهی و دانایی علم محسوب نمی‌شود، اظهار کرد: علم مفید و نافع علمی است که بندگی انسان را بیشتر کند و موجب توجه انسان به ذات اقدس الهی شود. علمی که ایمان انسان را افزایش ندهد علم نیست.

وی از مراقبه به عنوان یکی دیگر از کارهایی که باعث ایجاد تحول معنوی در زندگی میشود، نام برد و عنوان کرد: انسان باید همواره از دل و دیده خود مراقبت کند. علمای دینی بر انجام مراقبه که به معنای محافظت دورنی است تاکید دارند.

انتهای پیام

         

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha