پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
گرجستان

حوزه/ حميد مصطفوي، رایزن فرهنگی ايران با راسم محمداف، مدیر مؤسسه اهل بیت (ع) گرجستان ديدار و گفت‌وگو کرد.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری حوزه، حمید مصطفوی رایزن فرهنگی ايران در گرجستان به همراه مجتبی کامرانفرد، رایزن فرهنگی كشورمان با حضور در شهر مارنئولی گرجستان با راسم محمداف، مدیر مؤسسه اهل بیت (ع) گرجستان ديدار كرد.

در این ديدار راسم محمداف در باب معرفي مؤسسه اهل بیت (ع) شهر مارنئولی گفت: اين مؤسسه یک سازمان رسمی و ثبت‌شده مردم‌نهاد بومی در شهر مارنئولی گرجستان است که اساس و پایه فعالیت‌های آن بر همکاری‌های داوطلبانه و بومی نهاده شده است و مخاطبان مورد نظر این مؤسسه مسلمانان سراسر گرجستان، علاقمندان غیرمسلمان به اسلام و تشیع هستند.

وي افزود: اين مؤسسه با هدف تبلیغ و ترویج مکتب نورانی اسلام و احیای امر اهل بیت عصمت و طهارت (ع) در زمینه‌های برگزاری مراسم‌های مذهبی، برگزاری کلاس‌های آموزش قرآن کریم و معارف اسلامی، رسیدگی به امور طلاب، روحانیان و فعالان مذهبی منطقه، برگزاری اردوهای زیارتی برای جوانان و ایجاد پایگاه اینترنتی اطلاع‌رسانی فعالیت می‌کند.

وي همچنين در خصوص اهمیت شهر مارنِئولی صحبت کرد و در اين باره گفت: این شهر پایتخت شیعه در گرجستان است و بیش از 83 درصد جمعیت این شهر را آذری‌های گرجستان که غالباً شیعه هستند، تشکیل می‌دهند. تقریباً حدود ۱۳0 هزار نفر شیعه در این شهر زندگی می‌کنند، تجمع بیشتر شیعیان در گرجستان در سه شهر تفلیس، مارنئولی و گاردابانی است و به برخی از فعاليت‌هاي ديني ترکیه در گرجستان از جمله حمایت از ساخت و مرمت 260 مسجد مسلمانان اهل تسنن، انتخاب و پذيرش نخبه‌هاي گرجي و مسلمانان اهل تسنن براي اعزام به تركيه به منظور تحصیل در دانشگاه‌هاي اين كشور و همچنین اعزام افرادي براي تحصيل علوم ديني به ترکیه، تأسيس و راه‌اندازي مدارس و مراکزدانشگاهي مشترک در گرجستان اشاره کرد.

حميد مصطفوی، رایزن فرهنگی ايران در گرجستان هم در سحنانی کوتاه گفت: مؤسسه اهل بیت (ع) در گرجستان توانسته است گام‌های مؤثری را در راستای اهداف ارزشمند ترویج و تبلیغ حقایق ناب دین مبین اسلام و احیای امر اهل بیت (ع) بردارد و تاکنون فعالیت‌های خوبی در این زمینه صورت گرفته است.

وی افزود: خوشبختانه در گرجستان اقوام گوناگون با عقاید و ادیان گوناگون با آرامش درکنار هم زندگی می‌کنند و حب اهل بیت (ع) نقطه مشترک ما و اهل سنت است و این نقطه عطفی برای وحدت مسلمانان است؛ بنابراین اگر همه مسلمانان بر سر سفره اهل بیت (ع) جمع شوند، بسیاری از اختلافات رفع می‌شود.

مصطفوي تأكيد كرد: باید در خصوص شناساندن اهل بیت (ع) و معرفی شخصیت و فضایل آنها، فعالیت و اقدامات گسترده‌تری داشته باشیم و در این راستا از همه ظرفیت‌ها استفاده کنیم.

رايزنان فرهنگي جديد و قديم ايران در پایان اين جلسه از مقبره «سیدلر» از زیارتگاه‌های شیعیان بازدید كردند. زیارتگاه «سیدلر» مقبره چند تن از سادات خویی مقیم گرجستان است که دارای کرامت و مورد اعتنای مردم منطقه بودند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha