چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۴ شوال ۱۴۴۵ | Apr 24, 2024
حجت‌الاسلام حمید علی بخشی قزوین

حوزه/ استاد حوزه علمیه قزوین گفت: خداوند متعال، بندگانی را دوست دارد که در زندگی موجب آسایش دیگران می‌شوند و در مقابل کسانی که باعث نارضایتی و ناراحتی مردم شوند و طبیعت را آلوده کنند، مورد خشم و نکوهش خود قرار می‌دهد.

حجت‌الاسلام حمید علی بخشی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در قزوین اظهار داشت: پروردگار عالم با تأکید بر اینکه نظام هستی بر اساس مصلحت و نیاز انسان‌ها آفریده‌شده است، آن‌ها را از فساد و تخریب در این نظام به‌شدت نهی کرده است؛ زیرا که استفاده بی‌حساب و بی تعقل از منابع طبیعت و زیاده‌روی در بهره‌برداری از آن باعث تباهی و فتنه در زمین می‌شود.

این استاد حوزه علمیه قزوین تصریح کرد: تفکر اسلامی درست‌ترین و منطقی‌ترین نظریه را در مورد طبیعت و محیط‌زیست معرفی می‌کند، چنانکه در قرآن کریم اجازه نمی‌دهد انسان، طبیعت را به علت عظمت و بزرگی خدای خود بداند و ستایش کند و نه آن را آفریده‌ای بیهوده و بی‌جان که خرابش کند؛ بلکه جلوه‌های طبیعی را آیه‌هایی از عظمت پروردگار یکتا می‌داند که با شعور نسبی، تسبیح‌گوی خالق خود هستند.

وی افزود: از آنجا که تکنولوژی آثار مخربی را بر محیط‌زیست تحمیل کرده است؛ بنابراین دولت‌ها باید برنامه‌هایی در پاسداری از محیط‌زیست و انتقال آن به آیندگان تنظیم کنند.

حجت‌الاسلام بخشی خاطرنشان کرد: فراهم کردن آسایش دیگران به‌ویژه اگر در رابطه با حق‌الناس محیط‌زیستی باشد، کاری بسیار ارزنده و آن‌چنان اهمیت دارد که نقل‌شده است که «هرگاه حضرت امام سجاد (ع) کلوخی را در راه می‌دیدند از مرکب پیاده و آن را از سر راه مردم برمی‌داشتند».

وی بیان کرد: آب‌وهوا و محیط‌زیست ازجمله مسائل بسیار مهم و حیاتی در اسلام هستند که جزو نیازهای ضروری انسان محسوب می‌شوند؛ بنابراین آلوده کردن و درنتیجه ضایع شدن حق دیگران در این زمینه حرام و از گناهان بزرگ به شمار می‌آید.

این استاد حوزه علمیه قزوین تصریح کرد: انسان باید حق پروردگار خویش را به شایستگی به‌جا آورد و با استفاده درست از آفریده‌ها در جهت تکامل مادی و معنوی خود و دیگران گام بردارد.

وی گفت: خداوند متعال، بندگانی را دوست دارد که در زندگی موجب آسایش دیگران می‌شوند و در مقابل کسانی که باعث نارضایتی و ناراحتی مردم شوند و طبیعت را آلوده کنند، مورد خشم و نکوهش خود قرار می‌دهد.

حجت‌الاسلام بخشی افزود: انسان‌ها برای ادامهٔ حیات خویش نیاز مبرم به اکسیژن‌دارند که تنها از راه تنفس در هوای پاک و سالم تأمین می‌شود؛ اما امروزه پیشرفت‌های صنعتی و ماشینی شدن زندگی مردم، افزایش جمعیت در شهرها و نیاز به مسکن منجر به کاهش فضای سبز و آلودگی محیط‌زیست شده است.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha