شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
حجت الاسلام صفی خانی

حوزه/ حجت الاسلام صفی خانی گفت: آب پاکیزه و زلالی که از آسمان بر زمین جاری تا مایهٔ حیات انسان‌ها و دیگر موجودات زنده شود، اگر در اثر آلودگی‌هایی که توسط بشر به وجود می‌آید تبدیل به یک مایع خطرناک و زیان‌آور شود دیگر قابل‌مصرف نبوده و حیات را به خطر می‌اندازد..

حجت‌الاسلام علاءالدین صفی خانی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در قزوین اظهار داشت: آب‌ها را می‌توان با صرفه‌جویی و مصرف درست به فراوانی رساند و با نریختن زباله‌ها و هرگونه مواد آلوده‌کننده در آب‌های جاری و چشمه‌های زلال موجود در محیط‌ زیست به پاکیزگی آن‌ها کمک کرد.

استاد حوزه علمیه قزوین تصریح کرد: حفظ بهداشت محیط‌زیست از مسائل بسیار پراهمیت و ضروری در زندگی انسان‌ها به شمار می‌رود که باید به‌ طورجدی و فراگیر به آن توجه کرد و همه زباله‌ها و عوامل آلاینده‌های محیط زندگی را باید با راه‌های صحیح و بهداشتی جمع‌آوری، دفع و از بین برد؛ چراکه زباله‌ها کانونی پرخطر و میکروب زا هستند که با تجمع حشرات ناقل بیماری در آن‌ها موجب به خطر افتادن سلامتی انسان‌ها و تهدیدی جدی برای محیط‌ زیست می‌شوند.

وی افزود: پیامبر اکرم حضرت محمد (ص) دراین‌باره می‌فرمایند که «زباله‌ها را شب در خانه‌های خود نگه ندارید و آن را روزبه بیرون از خانه منتقل کنید؛ زیرا زباله جایگاه شیطان است» که منظور از شیطان در اینجا همان حشرات موذی و میکروب‌هایی هستند که باعث انواع بیماری در انسان‌ها می‌شوند.

معاون امور طلاب حوزه علمیه قزوین خاطرنشان کرد: مسئله فضای سبز و حفظ آن در محیط‌ زیست در میان همه مسائل دین اسلام به‌صورت امروزی واضح و کامل بیان‌نشده است؛ اما موضوعاتی همچون کاشت و نگهداری از درختان و تشویق برای این کار، نهی از قطع درختان و توجه خاص به آن بیان‌شده است.

وی اظهار کرد: آب پاکیزه و زلالی که از آسمان بر زمین جاری تا مایهٔ حیات انسان‌ها و دیگر موجودات زنده شود؛ اگر در اثر آلودگی‌هایی که توسط بشر به وجود می‌آید تبدیل به یک مایع خطرناک و زیان‌آور شود دیگر قابل‌مصرف نبوده و حیات آفرینش را به خطر می‌اندازد و باعث کفران نعمت خدای متعال می‌شود.

حجت‌الاسلام صفی خانی بیان کرد: در هیچ دینی حفاظت از محیط‌ زیست به معنای عدم بهره‌برداری و یا کمتر استفاده کردن از منابع طبیعی نیست؛ بلکه بر استفاده درست و عاقلانه و مناسب تأکید شده است.

وی اظهار کرد: در قرآن کریم نابود کردن و تخریب محیط‌ زیست، تعدی و تجاوز نام‌گرفته و کسانی که رفتار ناپسند و ناشایستی نسبت به آفریده‌های خدا و محیط‌زیست داشته باشند را از رحمت خدابه‌دور می‌داند.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha