چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۴ شوال ۱۴۴۵ | Apr 24, 2024
تصاویر/ آغاز کرسی درس خارج آیت الله العظمی وحید خراسانی

حوزه/ چند سوال در خصوص شرایط نماز جمعه و پاسخ آن را پایگاه اطلاع رسانی حضرت آیت الله وحید خراسانی طبق نظر معظم له منتشر کرده است.

به گزارش خبرگزاری«حوزه»، سوال و پاسخ آنها به این شرح است:

 سؤال 243. آیا نماز جمعه مستحبّ است یا واجب؟

جواب) نماز جمعه در صورت اجتماع شرائط آن واجب تخییری است به این معنا که مکلّف در روز جمعه بین نماز ظهر و نماز جمعه در صورت اجتماع شرائط آن، مخیّر است. (منهاج 2/ بعد م 668)

سؤال 244. اگر کسی در نماز جمعه به خطبه‌ها و رکعت اول نرسد آیا می‌تواند در رکعت دوم اقتدا کند و بنابر فرض صحّت آیا از نماز ظهر کفایت می‌کند؟

جواب) با اجتماع شرائط نماز جمعه در صورتی که رکوع اول امام یا قیام رکعت دوم امام را درک کند نمازش صحیح بوده و نیازی به آوردن نماز ظهر نیست اما اگر در رکعت دوم قیام امام را درک نکند بنابر احتیاط واجب آن نماز را به کیفیت نماز جمعه تمام کند و بعد نماز ظهر هم بخواند. (استفتاء/11137) (منهاج 2/ بعد از م 668)

سؤال 245. آیا وقتی نماز جمعه خوانده میشود بعد از آن نماز ظهر را نیزباید خواند یا خیر؟

جواب) در صورت تمامیت شرائط صحت نماز جمعه ، با خواندن نماز جمعه تکلیف ساقط می شود و دیگر نیازی به خواندن نماز ظهر نیست. (استفتاء/13437) (منهاج 2/ بعد م 668)

سؤال 246. خواندن نماز ظهردر صورتی که خطبه ها را گوش نداده باشیم بعدازاقامه نمازجمعه چه حکمی دارد؟

جواب) در فرض اقامه نماز جمعه با شرائط خواندن نماز ظهر رجاءً اشکال ندارد. (استفتاء/11518) (منهاج 2/بعد م 668)

سؤال 247. آيا بعد از خواندن نماز جمعه بايد نماز ظهر را بخوانيم؟

جواب) اگر نماز جمعه را با شرائط معتبره در آن،‌ به نظر معظم له اقامه نمائيد نيازى به خواندن نماز ظهر نيست مثلاً از شرائط معتبره در آن اين است كه چون وقت نماز جمعه مضيق است لذا بنابر احتياط واجب نبايد آن را از اول ظهر شرعى تأخير بياندازید. (استفتاء/13603) (منهاج 2/م بعد م 668) (رساله/م 739 و 740)

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha