جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
حمایت از کالای ایرانی

حوزه/ مدیر مدرسه علمیه امام صادق (ع) شهرستان بیجار، خريد كالاى خارجى را مساوى با بيكارى كارگر ايرانى دانست و گفت: باید مسئولان و مدیران دولتی و حتی بخش خصوصی در استفاده از کالاهای تولید داخل پیشقدم باشند و نسبت به این امر فرهنگ سازی کنند.

حجت الاسلام حکمت حکیمی فر در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در استان کردستان، اظهار داشت: شخصيتى چون گاندى كه دغدغه استقلال و رهايى هندوستان را از استعمار انگليس داشت، در مسير مبارزه براى استقلال نه تنها ترجيح داد از پوشيدن كفش لوكس انگليسى خوددارى كند، بلكه استفاده از دكمه ساخت انگليس را نيز كنار گذاشت و مردم خسته از ذلت و ننگ استعمار نيز همراه با رهبرى خويش در اين مبارزه سنگ تمام گذاشته و لباس بدون دكمه در جامعه زنان هندى به ‏عنوان يك سبك دوخت و الگوى لباس ملى پذيرفته شد.

مدیر مدرسه علمیه امام صادق (ع) شهرستان بیجار افزود: لباسى كه نه تنها در طبقات پايين بلكه در طبقه اشراف نيز به‏ عنوان الگوى مقبول و حتى فاخر در آمد و به دنيا نيز معرفى شد.

وی تاکید کرد: در دنياى امروز، در بين شخصيت‏هاى اروپايى هم استفاده از كالاى وطنى به‏ عنوان بخشى از منش ملى پذيرفته شده و نه تنها آلمان‏ها و فرانسوى ‏ها نسبت به استفاده از خودروهاى كشورشان در مراسم تشريفاتى نوعى تعصب به خرج دهند، بلكه در سفرهاى خارجى سعى دارند در ضيافت‏ها از محصولات ملى خود استفاده كنند. به ‏گونه‏ اى ‏كه چند سال گذشته يك مقام اروپايى وقتى در ايران دعوت به خوردن ماهى شد، رسماً اعلام داشت كه ماهى شكار شده در كشور خودش را بر هر نوع ماهى ديگرى ترجيح مى ‏دهد.

این استاد حوزوی تصریح کرد: همين تعصب است كه موجب شكل‏ گيرى نوعى گرايش به مصرف كالاهاى وطنى در آن كشورها شده و در برخى كشورها با وجود اين‏كه قيمت برخى كالاهاى وطنى شان از مشابه خارجى بالاتر هم باشد، باز خريد آن‏را بر كالاى ساخت كشورهاى خارجى ترجيح مى‏ دهند. به عبارتى اين پرداخت را نوعى مشاركت در جهت پيشرفت و رشد كشورشان تلقى و هزينه آن‏را بر خود هموار مى ‏كنند.

ترجيح كالاى خارجى بر كالاى ايرانى، آسيبی عمومى است

مدیر مدرسه علمیه بیجار اظهار داشت: در كشور عزيزمان، ترجيح كالاى خارجى بر كالاى ايرانى، تقريباً يك آسيب و آفت عمومى است كه نه تنها توده مردم، بلكه بسيارى از نخبگان و مسؤولين نيز به آن دچار هستند.

وی تاکید کرد: به ‏گونه ‏اى‏ كه اين ترجيح فراتر از عوامل اقتصادى مثل كيفيت و قيمت، متاسفانه از عوامل فرهنگى و اجتماعى يعنى نوعى خودباختگى به بيگانه و هم‏چنين كلاس و پرستيژ اجتماعى ناشى مى ‏شود.

حجت الاسلام حکیمی فر عنوان کرد: ترجيح كالاى خارجى به‏ عنوان وسيله‏ اى براى تفاخر و لوكس گرايى در بين طبقات متوسط به بالا عموميت پيدا كرده است يعنى اين نوع خريدها قبل از آن‏كه پاسخگوى يك نياز منطقى باشد، معرف منزلت و طبقه اجتماعى خريدار به ‏حساب مى ‏آيد.

تعصب خرید کالای ایرانی باید تقویت شود

وی ادامه داد: هرچند در مواردى هم واقعاً عوامل اقتصادى مثل كيفيت پايين، قيمت بالا، نداشتن خدمات پس از فروش و...چنين ترجيحى را منطقى جلوه مى ‏دهد، اما تعيين‏ كننده تر از آن همان عوامل اجتماعى و فرهنگى و نبود تعصب نسبت به كالاى ايرانى است كه در بسيارى از موارد در عين يكسان بودن قيمت و كيفيت كالاى ايرانى با مشابه خارجى و حتى مزيت آن بر كالاى خارجى، باز مارك و برند خارجى ترجيح داده مى ‏شود.

مدیر مدرسه علمیه امام صادق (ع) شهرستان بیجار گفت: اين در حالى است كه كشورمان با برخوردارى از سابقه تمدنى طولانى و ظرفيت‏هاى بالاى توليد كالاى كيفى وطنى در شرايط فعلى از وجود مشكلاتى چون سختى معيشت و بيكارى رنج مى ‏برد و بسيارى از واحدهاى توليدى، در همان حال كه انبارهاى مملو از كالاى توليد شده دارند، از كمبود نقدينگى به فغان افتاده و ناچار به تعديل در نيرو و كاهش ظرفيت‏هاى توليد شده‏ اند.

خريد كالاى خارجى؛ مساوى با بيكارى كارگر ايرانى

حجت الاسلام حکیمی فر عنوان کرد: به عبارتى خريد كالاى خارجى و عدم استقبال از كالاى ايرانى، مساوى است با بيكارى كارگر ايرانى و عدم ايجاد ظرفيت براى اشتغال جوانان آماده به كار، و فراهم شدن زمينه و بستر ديگر آسيب‏هاى اجتماعى ناشى از بيكارى. از سوى ديگر كشورمان در يك جنگ اقتصادى واقعى با رقباى منطقه‏اى و دشمنان فرامنطقه‏ اى به‏ سر مى ‏برد كه استقلال و عزت ايران عزيز را نشانه رفته‏ اند و ممانعت از پيشرفت و رشد اقتصادى كشورمان را براى زمينه‏ سازى تحميل اراده ‏هاى نحس خود به ملت سربلند مان تلقى مى‏ كنند. لذا همچنان تحريم و فشار را يك ابزار بر عليه ما به كار گرفته و به اثربخشى آن اميد دوخته‏ اند.

پيام نوروزى رهبر انقلاب بايد به اراده‏ ملى تبديل شود

این استاد حوزوی ادامه داد: در چنين شرايطى پيام نوروزى رهبر حكيم و فرزانه انقلاب مبنى بر خريد كالاى ايرانى كه بايد به اراده‏ ملى تبديل شود، پشتوانه ‏اى براى حفظ عزت ايران و ايرانى در برابر همه دشمنانى است كه چشم ديدن استقلال و اقتدار ايران و ايرانى را ندارند.

مدیر مدرسه علمیه بیجار ادامه داد: به‏ عنوان جمع ‏بندى بايد گفت كه وجود ظرفيت‏ هاى بالقوه‏ داخلى همچون دارا بودن عوامل و منابع توليد در داخل، بازار مصرف گسترده و مشكل بيكارى از يك سو و آسيبى كه از ناحيه‏ بى ‏توجهى به تقويت توليد و كالاى داخلى متوجه اقتصاد و كل ساحت‏ هاى زندگى در كشور مى ‏شود و هم‏چنين، واردات بى‏ رويه‏ كالاهاى خارجى به كشور مهم‏ترين مسائلى است كه حمايت و تقويت كالاى ايرانى را به ضرورتى اجتناب ‏ناپذير تبديل كرده است.

بايد با فرهنگ ‏سازى و غيرت ‏ورزى آحاد مردم از كالاى ايرانى حمايت شود

حجت الاسلام حکیمی فر عنوان کرد: به ‏طور طبيعى در اين‏راستا نيز هم مردم و هم مسؤولان مختلف بايد به انحاى مختلف از كالاى ايرانى حمايت كنند؛ يعنى تمام وظيفه و رسالت در اين زمينه متوجه دولت نيست، بلكه به موازات تلاش‏هاى دولت براى تقويت كالاى ايرانى و حمايت از آن، بايد با فرهنگ‏سازى، غيرت‏ورزى و تعصب، آحاد مردم نيز از كالاى ايرانى حمايت كنند.

مدیر مدرسه علمیه امام صادق (ع) شهرستان بیجار اظهار داشت: از صراحت فرمايشات رهبرى نظام در اعلام اين‏كه «ما هيچ مشكلى نداريم كه قابل حل نباشد يا كليد آن به دست دشمن باشد» به وضوح مى ‏توان دريافت كه با نهادينه ‏سازى فرهنگ «ما مى ‏توانيم» و مقابله با القاى فرهنگ خود باختگى و «شعار مخرب ما نمى ‏توانيم» در كشور توسط اجانب و وابستگان به فرهنگ غربى، مى ‏توان بر تمامى مشكلات موجود فايق آمد و با اعتماد به نفس و خودباورى، پيشتاز رشد و شكوفايى شد.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha