جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
شیخ یوسف سبیتی مدیر حوزه علمیه امام جواد (ع) لبنان

حوزه/ حجت الاسلام و المسلمین شیخ یوسف السبیتی در نشستی که در دفتر حضرت آیت الله سیستانی در بیروت با حضور مسئولان مدارس دینی نجف اشرف وابسته به آیت الله سیستانی، مدیران حوزه های علمیه و مسئولان فرهنگی و تبلیغی لبنان برگزار شد، به بررسی متون درسی حوزوی پرداخت.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری «حوزه»، حجت الاسلام و المسلمین شیخ یوسف السبیتی العاملی مدیر حوزه علمیه امام جواد (علیه السلام) در لبنان در نشستی که در دفتر حضرت آیت الله سیستانی در بیروت با حضور مسئولین مدارس دینی نجف اشرف وابسته به آیت الله سیستانی، مدیران حوزه های علمیه و مسئولین فرهنگی و تبلیغی لبنان برگزار شد، به بررسی متون درسی حوزوی پرداخت.

شیخ السبیتی اشاره کرد: باید از بعد از مرحله شیخ انصاری در متون درسی و برنامه علمی حوزه های علمیه بازنگری شود تا با اهالی دانش در عصر حاضر همسو  و هماهنگ باشد و بتوانند از یک سو با پیشرفت های روز همراه باشند و از سوی دیگر اصول، مبانی و ثوابت علمی حوزوی را حفظ کنند.

وی تاکید کرد: اهل علم و مدیران حوزه های علمیه باید برخی علوم دیگر که ارتباط مستحکمی با استنباط احکام شرعی دارند را به برنامه درسی حوزه اضافه کنند.

مدیر حوزه علمیه امام جواد (ع) تصریح کرد: در عصر شیخ انصاری، بین اخباریون و اصولی ها رقابت بود و شیخ انصاری اصولی غیر از اصول اخباریون برگزید؛ چراکه اخباریون معتقد بودند که آیات قرآن کریم و روایات شریف اهل بیت (علیهم السلام) برای استنباط احکام شرعی کافی است و نیازی به دخالت عقل در اصول نیست.

نه هر قدیمی مطلقاً خوب است و نه هر جدیدی مطلقاً مذموم

شیخ السبیتی افزود: باید در متون درسی حوزه بانگری شود تا هم طلاب با تحولات عصر حاضر همراه شوند و هم اصول و مبانی علمی حوزه که پیشینیان حوزه پایه ریزی کردند، حفظ شود، امّا نباید تمامی آنچه مربوط به قدیم است را همچون معبودی بپرستیم و آن را تغییر ندهیم؛ چرا که برخی از آن ها درست نیست که در طول تاریخ بماند، کما اینکه هرگونه نوآوری و مطلب جدیدی در حوزه مذموم نیست و باید از آن استفاده کرد.

نقش علما در همراهی با خوسته های عصر

وی اشاره کرد: فقه و اصولی که در برنامه درسی حوزه معمول است در متون پیشرفته و جدید به تنهایی کافی نیست و باید برخی علوم دیگر که ارتباط محکمی با استنباط احکام شرعی دارد، مثل؛ علوم اقتصادی، روانشناسی، تربیتی، اجتماعی، سیاسی و محیطی اضافه شود و طلاب حتی به صورت اجمالی در این زمینه ها تسلط داشته باشند.

علما باید برای پاسخ و رفع شبهات اعتقادی تلاش کنند

روحانی شیعه  به اهمیت بُعد اعتقادی اشاره کرد و گفت: کفر و الحاد در عصر حاضر به شدّت در حال گسترش است و علما باید با آن مقابله کنند؛ چرا که آنان شیوه مقابله را بهتر می دانند و اگر آگاهی کامل و شناخت بنیادی از بُعد اعتقادی نداشته باشند تا شبهات را از جامعه ریشه کن کنند، سرنوشت جامعه به فروپاشی و دوری از دین می شود و عرصه برای ملحدین و صاحبان فرهنگی های منحرف، افکار فاسد و اعتقادات باطل باز می شود که در این صورت فاتحه تمامی ادیان الهی و اصول و ارزش های انسانی را باید خواند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha