چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۴ شوال ۱۴۴۵ | Apr 24, 2024
تصاویر/ مراسم معنوی اعتکاف در مسجد مقدس جمکران

حوزه/انسان در زندگی روزمره خود چنان غرق مادیات می شود که از «خود» واقعی دور می شود، در این بین نیاز به مراجعه به خویشتن خویش و تامل و خلوت با پروردگار دارد و به راستی حس زیبای بندگی را در سه روز اعتکاف می توان چشید.

به گزارش خبرگزاری حوزه از بیرجند، همزمان با ماه رجب عطر دل‌انگیز معنویت در فضای شهرها پیچیده شد و خداوند به طور ویژه در روزهای 11، 12 و 13 رجب بندگانش را میهمان خانه خود می‌کند.

از صبح گاه سیزدهم رجب، مساجد خراسان جنوبی نیز، شاهد حضور عاشقانی می‌شود که به قصد بندگی سه روزه، در این مکان‌های مقدس حاضر و در سفری معنوی دل از دنیا کنده و در خانه خدا میهمان می‌شوند.

انسان در گریز از هوای نفس و فرار از اشتغالات زندگی، در طریقت انس با معبود همواره نیازمند خلوتی است تا در انزوای وجود خویش در آثار صنع پروردگارش با دیده عبرت بیندیشد و با سوز دل و اشک دیده، باطن خود را از زنگار گناهان بشوید و خانه دل را مصفای حضور خالق هستی بخش سازد، و اعتکاف زمینه چنین خلوتی را فراهم می کند و فرصت و مجالی می دهد برای پرداختن به امور نفس خویش و جلوه گری نور محبت خدا در اعماق و سراسر وجود انسان، تا انسان بدون دلواپسی از کارهای انجام نشده و وابستگی‌های روزمره، خود را در سرای معبود خویش نظاره گر باشد.

اعتکاف از مهم ترین عوامل تربیت نسل جوان است و اگر بخواهیم نسل جوان را تربیت دینی کنیم یکی از عوامل کمک کننده در این راه فریضه معنوی اعتکاف است.

اعتکاف زمانی برای زودند ظلمت از روح و جان

ایام اعتکاف بهترین زمان برای خلوت با خداست و فرصتی مناسب برای زدودن ظلمت ها از روح و جان است و جوانان از فرصتی که مهیا شده بیشترین استفاده را کرده و ارتباط خود را با خدا قوی کنند.

فاطمه ملایی يكی از معتكفان درباره شركت در اين مراسم گفت: اولين بار است كه در اين مراسم روحانی و معنوی شركت كرده‌ام. در اين ايام با حضور در مسجد احساس نزديكی بيشتر با خدا و بهترين حال خوشی است كه به من دست داده است.

وی صحنه‌های دلنشين و حضور در كنار ساير معتكفان را فراموش ناشدنی دانست و اظهار كرد: حالات خوشی كه در عبادت، نماز و دعا پيدا می‌كنم مرا از دنيا و تعلقات آن به‌دور كرده و احساس می‌كنم به پروردگارم نزديك شده‌ام.

مهسا زمانی يكی از نوجوانان معتكف نيز علت حضورش را در مراسم اعتكاف قصد بندگی و به دست آوردن رضايت خداوند دانست و گفت: به نظر من اين روحيه می‌تواند در طول سال در كار و زندگی انسان‌ها مؤثر باشد.

محمدی، دانشجوی ۲۱ ساله معتکف نيز گفت: خدا را بسيار شكر می‌كنم كه مرا لايق حضور در خانه خودش دانسته و به من در يك زمان سه روزه فرصت فكر كردن و استغفار داده است.

اعتکاف فرصتی مناسب برای تجدید قوای معنوی

مدیرکل تبلیغات اسلامی خراسان جنوبی در گفت وگو با خبرگزاری حوزه اظهار داشت: اعتکاف، فضای مناسبی را برای تجدید قوای معنوی فراهم می‌کند تا بتوان در فضای مناسب و آرامی که ایجاد می‌کند به بازیابی قوای ازدست رفته همت گماشت.

حجت الاسلام رضایی افزود: اعتکاف اصرار برای ملاقات خداست و این کار، کودکانه نیست. این اصرار برای ملاقات هم باید به ما بیاید.

اعتکاف تمرین عجیب رعایت جمع و حفاظت از تنهایی است

حجت الاسلام رضایی افزود: اعتکاف تمرین دست جمعیِ عبادت فردی است و یافتن گمشدۀ خویشتن در میان جمع، پس باید مراقب بود که در مسجد و در جمع مؤمنان، خودت را گم نکنی و تنها به دیگران مشغول نشوی که تازه باید خودت را پیدا کنی و از او جدا نشوی، و مواظبت کن که جمع را مراعات کنی که تو تنها نیستی. تنها خود را دیدن در کنار دیگران عین خودخواهی است و رعایت جمع در عین حفاظت از تنهایی تمرین خداخواهی. اعتکاف تمرین عجیب رعایت جمع و حفاظت از تنهایی است.

وی با بیان اینکه اعتکاف از سنت‌های حسنه است، که برای برپایی منظم و باشکوه آن در آیین‌ها و مناسبت‌های مختلف در آموزه‌های دینی ما مسلمانان و حتی دیگر ادیان تاکید فراوانی شده است، گفت: در حقیقت این مراسم مخصوص دین اسلام نبوده ‏بلکه در ادیان الهى دیگر نیز وجود داشته و در اسلام استمرار یافته است.

مدیرکل تبلیغات اسلامی خراسان جنوبی با اشاره بر اینکه در قرآن کریم و احادیث بر اهمیت این سنت حسنه تاکید شده است، یادآور شد: در طول سال در هر زمانی که انسان بتواند حداقل سه روز در مسجد بماند و روزه بگیرد سنت حسنه اعتکاف را به جا آورده است ولی بهترین زمان برای اعتکاف ماه مبارک رمضان و ماه رجب است.

امام جمعه موقت شهرستان بیرجند نیز در گفت وگو با حوزه اظهار داشت: اعتکاف فرصت خوبی است تا جوانان به مدت 3 روز با خود و خدای خود خلوت کنند.

حجت الاسلام مختاری، اعتکاف را فرصتی برای انس با خداوند دانست و افزود: جوانان در اعتکاف با یکدیگر دوست می شوند و محبت و الفت بینشان بیشتر می‌شود که سبب رشد معنوی آنها خواهد شد.

 وی با بیان اینکه هیچ عبادتی بالاتر از عبادت به خدا در مسجد نیست، گفت: خوشبختانه به برکت نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران این سنت حسنه هر سال رو به افزایش است و مشتاقان بسیاری دارد.

استاد حوزه علمیه با اشاره به لزوم ارتقای معنویت اعتکاف، تصریح کرد: باید سال به سال خروجی‌های خوبی از این مراسم معنوی داشته باشیم و سبب جذب مداوم معتکفین در مساجد باشیم.

حجت الاسلام مختاری، اعتکاف را بهترین فرصت برای جذب جوانان به مسجد دانست و خاطرنشان کرد: با یک برنامه ریزی خوب و مدون می‌توان معتکفین را علاقه مند و پایبند به مسجد کرد تا بعد از اعتکاف برای اقامه نمازهای جماعت و شرکت در برنامه‌های مختلف فرهنگی، مذهبی و در مسجد حضور پیدا کنند.

 وی گفت: اعتکاف فرصت مناسبی است تا انسانی که در پیچ و خم مادیات غرق شده، کمی فکر کند و خود را بازیابد و از غیر خدا، دل و روح بندگی و اطاعت را در خود زنده کند و با قاضی‌الحاجات به مناجات بپردازد.

حجت الاسلام والمسلمین سید محمدباقر اسدی در گفت وگو با حوزه با اشاره به اینکه اعتکاف بهترین فرصت برای تزکیه نفس و پاک کردن دل از گناه است که همه افراد به خصوص جوانان باید این زمان را غنیمت شمارند، تصریح کرد: این سنت حسنه موجب بهره مندی بندگان از ارزش‌های معنوی می‌شود.

استاد حوزه علمیه افزود: اعتکاف همچون کمپی است که عاشقان و دلداگان به مدت 3 روز در آن وارد می‌شوند تا وقت خود را فارق از مباحث مادی و دنیوی به اعتکاف و روزه سپری کنند.

وی بیان داشت: اعتکاف دورۀ فشردۀ تمرین آداب مراوده با مؤمنان است تا در رفاقت دل‌پاک باشیم و در سلام پیش‌دستی کنیم. نرنجیم و نرنجانیم. از کسی مقابلش تعریف و تمجید نکنیم و پشت سرش غیبت ننماییم. تحمل کنیم و خود را تحمیل نسازیم. بوی بد دهان روزه‌دار را به یاد داشته باشیم که یکی از زمینه‌های حرف نزدن با بغل‌دستی است. قبل از ورود به مسجد استحمام کرده باشیم و بعد از آن به پیراسته بودن اهتمام ورزیم. از گریه‌ها و مویه‌های دیگران مشمئز نشویم و از خنده‌ها و سربه‌هوایی‌های اطرافیان ملول نشویم.

آری فرصت کوتاه اعتکاف اگرچه زود پایان می یابد، اما تو پس از اعتکاف می‌فهمی همان‌قدر که به خانۀ خانوادگی خودت نیازمند بوده‌ای، به این کاشانۀ کردگار عالم بلکه بیشتر هم نیازمند هستی و ما باید یک روزی با خانۀ خودمان آشنا می‌شدیم.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha