جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
رار و نیاز

حوزه/ هنوز قدم به داخل نگذاشته ایم که شمیم بهشتی احساست را به اوج می برد. از تواضع معتکفین دلت بغض می گیرد. چه خالصانه سر به مهر گذاشته و چه عاشقانه دلتنگی می کنند. یکی چادر بر سر کشیده و در گوشه ای از مسجد سکوت اختیار کرده است. دیگری نیز دانه های تسبیح را یکی پس از دیگری از زیر انگشتان کوچکش رد کرده و زمزمه هایی را بر زبان دارد.

خبرگزاری «حوزه» - بیرجند/ این روزها بوی بندگی می آید. شمیم خلوص بیش از پیش در شبستان ها پیچیده است . تمامی سنین برای بندگی آمده اند. آمده اند تا گره از کاری بگشایند، آمده اند تا عقده روزهای دلتنگی شان را در این مهلت سه روزه باز کنند.

برای تماشای عاشقانه های معتکفین سری به مساجد سطح استان می زنیم. جایی که شیطان در آن راه ندارد و همه برای عبودیت می آیند. جایی  که صدها پیمان با خدا بسته شده و غبار هزاران گناه نیز زدوده می شود.

هنوز قدم به داخل نگذاشته ایم که شمیم بهشتی احساست را به اوج می برد. از تواضع معتکفین دلت بغض می گیرد. چه خالصانه سر به مهر گذاشته و چه عاشقانه دلتنگی می کنند. یکی چادر بر سر کشیده و در گوشه ای از مسجد سکوت اختیار کرده است. دیگی نیز دانه های تسبیح را یکی پس از دیگری از زیر انگشتان کوچکش رد کرده و زمزمه هایی را بر زبان دارد.

وارد دنیایش می شوم. از رازهای سربه مهرش می گوید. از احساس خرسندی اش اشک می ریزد. چراکه برای اولین بار است که در این مراسم معنوی حضور می یابد.

                       

اعتکاف برایم مقدس است

خودش را مریم سلطانی معرفی می کند و می گوید: دو سال پیش به سن تکلیف رسیده ام و امسال توانسته ام در این مراسم معنوی شرکت کنم.

صدای کودکانه اش در میان حنجره اش می لرزد و می افزاید: آرزو داشتم، برای اعتکاف به مسجد بیایم و برای شفای بیماری برادرم دعا کنم.

اندام نحیفش را در میان چادر جا به جا می کند و می افزاید: اعتکاف برایم مقدس است و اگر خدا بخواهد هر ساله در این مراسم پرفیض حضور خواهم یافت.

از گرسنگی و تشنگی اش می پرسم. گویی برای سفر سه روزه اش کاملا آمادگی داشته و می افزاید: وقتی با دل و علاقه کاری را انجام می دهی، تمامی سختی هایش برایت آسان می شود.

 

                            

خدایا ما کوتاهی کردیم تو بزرگی  کن ...

صدای زمزمه خانمی 30 ساله توجهم را به خود جلب می کند. نزدیک ترش می روم. گویی بغضی دیرینه دارد. مدام اشک می ریزد و نجوا می کند: « خدایا گناهانم را ببخش... خدایا ما کوتاهی کردیم تو بزرگی  کن... ما  دانسته و ندانسته زبان غیبت باز کردیم، تو خدایی کن ...خدایا جز به در خانه ات به کجا روم؟ ».

قطره های اشک از گونه هایش یکی پس از دیگری جاری می شود و صدای نجواهایش نیز لحظه به لحظه بالاتر می رود. او را در دنیای خالصانه اش تنها می گذارم.

آن طرف تر جمعی دیگر را می بینم که به تفسیر آیات قرآن پرداخته و در اوج زیبایی دانسته های خودشان را به یکدیگر منتقل می کنند.

در میان آن ها حضور یافته و اندکی زمان می خرم. فاطمه فیاضی، دختر 18 ساله ای است که پیشتاز میدان شده و در گفت و گو با خبرنگار «حوزه» می گوید: اعتکاف محفلی برای آمرزش گناهان است.

 

                                

اعتکاف حلقه وصل بندگان و خداوند است

بر قرآن بوسه ای می زند و می گوید:  این سه روز فرصتی را فراهم آورده تا بیش از گذشته به این کتاب آسمانی توسل بجویم.

وی با بیان اینکه اعتکاف مسیری آسان برای رسیدن به اوج است، می افزاید: شرط بندگی تنها شرکت در اینگونه مراسم نیست، بلکه اگر بعد از اعتکاف نیز پاک بمانیم، هنراست.

خنده شیرینی بر لب دارد و می افزاید: خداوند برای توبه کردن بندگان راه های زیادی را پیش رو گذاشته و اعتکاف یکی از این مسیرها است.

برگزاری کلاس تفسیر قرآن راهی برای رسیدن به خداست

زهرا حاجی آبادی در ادامه صحبت های دوستش می افزاید: شرکت در مراسم اعتکاف سعادتی بزرگ برای بنده ها است.

وی با بیان اینکه اعتکاف حلقه وصل بندگان و خداوند است، می گوید: نباید این فرصت را به بطالت بگذرانیم، بلکه باید از لحظه لحظه آن نیز فیض ببریم.

حاجی آبادی با بیان اینکه مراسم اعتکاف علاوه بر ثواب معنوی نیز اطاعات ما را افزایش می دهد، می افزاید: برگزاری کلاس هایی مانند تفسیر قرآن، پرسش و پاسخ  مسائل دینی و سخنرانی ها نیز از بهترین برنامه های این مراسم هستند.

 

اعتکاف پلی برای رسیدن به اوج بندگی

یک طلبه بیرجندی هم در گفت و گو با خبرگزاری «حوزه» با بیان اینکه اعتکاف پلی برای رسیدن به رتبه بالای بندگی است، می افزاید: این فرصت مغتنمی برای توبه و آمرزش گناهان است.

فاطمه وطن خواه با بیان اینکه معتکفین بعد از مراسم اعتکاف نیز باید بیش از پیش مراقب رفتار و گفتار خود باشند، می افزاید: هر معتکف می تواند، آنچه که کسب کرده به دیگر افراد جامعه منتقل کند.

وی بیان می کند: خداوند به بهانه های مختلف درهای  بی کران رحمتش را به روی ما گشوده است پس چه خوب است که سفره دلمان را تنها برای او باز کنیم.

                        

توصیه مقام معظم رهبری به خواندن صحیفه سجادیه

وطن خواه با بیان اینکه اعتکاف فرصتی برای خودسازی است، می افزاید: مقام معظم رهبری در سخنانشان توصیه کردند به خواندن صحیفه سجادیه که کتاب معجزنشانی است.

وی ادامه داد: کتاب های اسلامی و تفسیر آنان راه بازگشت به خدا را برای همه بندگان نشان می دهند و اعتکاف فرصتی مناسب برای آشنایی به درست توبه کردن و پاک ماندن و پاک زندگی کردن است.

 

راه برتری انسان ها اطاعت از احکام خداوندست

حجت الاسلام والمسلمین عبادی،‌رئیس شورای حوزه علمیه خراسان جنوبی در جمع متعکفین خواهر، در مسجد صدیقه طاهر بیرجند گفت: روح برای پاک و زلال شدن نیاز به تمرین دارد و عبادت بهترین تمرین برای ما است که به آن نیاز داریم، عبودیت چیزی نیست که تنها به چهار رکعت نماز خلاصه شود، بلکه عبودیت برای کل زندگی است.

امام جمعه بیرجند بیان داشت: مسلمان باید در هر حالی تمرین بندگی کرده و همه حالات خود را تحت عبودیت خدا قرار دهیم و اعتکاف از بهترین جلوهای عبودیت و تمرین است که حالت قرب نزدیکی به خدا، تسلط بر خویشتن دارد و ما در اعتکاف پشت بزرگ‌ترین دشمن که هوای نفس است را به خاک می‌رسانیم.

                                

حجت الاسلام والمسلمین عبادی افزود: عبادت ورزش و تمرین عبودیت است که شخص بر خود مسلط می‌شود و وقتی مسلط شد، مابقی اطاعت خدا است.

وی با بیان اینکه عناوین مسخره‌ای که از سوی غرب در بین جامعه ما مطرح شده که در خانواده مردسالاری یا زن‌سالاری است، گفت: نه مرد، نه زن و نه فرزند سالاری است، بلکه هر کس سرپیچی به حکم خدا کند، بنده شیطان است و هر کسی اطاعت از حکم خدا کند، بنده خدا است، و این تنها راه برتری و بزرگی است، وگرنه هیچ‌کس در برابر خدا برتری ندارد.

 

شرکت بیش از 10 هزار نفر در اعتکاف

مدیرکل تبلیغات اسلامی خراسان جنوبی هم بیان کرد: در سال جاری بیش از 10 هزار نفر در مراسم معنوی اعتکاف شرکت کرده اند.

حجت الاسلام احمد رضایی با بیان اینکه در خراسان‌جنوبی سال گذشته بیش از ۲۰ هزار نفر معتکف داشتیم، گفت: این تعداد در ۲۵۴ مسجد خراسان‌جنوبی معتکف شدند، اما امسال با توجه به اینکه در تعطیلات نوروزی به سر می‌بریم و بیشتر مردم هنوز در سفر به سر می‌برند ریزش داشته ایم.

این فعال فرهنگی ادامه داد: با توجه به آسیب‌های اجتماعی موجود در جامعه، اعتکاف می‌تواند تاثیرگذاری خوبی در کنترل آسیب‌های اجتماعی داشته باشد.

وی افزود: برای مراسم اعتکاف امسال بیش از ۲۳۰ مسجد ثبت‌نام انجام و تلاش شده هر ساله برنامه‌های فرهنگی را در ایام اعتکاف در مساجد اجرا کنیم و تاکنون رابطان فرهنگی هر مسجد مشخص شده‌اند.

مدیرکل تبلیغات اسلامی خراسان جنوبی اظهار کرد: تصحیح قراعت نماز، برنامه‌های سبک زندگی، تهدیدها و فرصت‌ها در فضای مجازی، حلقه‌های معرفتی و گفتمان‌های دینی از جمله برنامه‌های فرهنگی در مساجد است.

حجت الاسلام رضایی بیان کرد: در مساجدی که اعتکاف برگزار می‌شود، تلاش شده نماز جماعت طبق روال گذشته در این مساجد اقامه شود.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha