جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
امامزاده سید علی

حوزه/ فضای معنوی امامزادگان و بقاع متبرکه و زائرسراها و امکاناتی که برای زوار و مسافران در این مکان ها فراهم شده است، شرایط خوبی برای حضور خانواده ها فراهم آورده تا تعطیلات خود را فضایی با رنگ و لعاب معنوی و الهی بگذرانند.

 خبرگزاری حوزه - بیرجند/ انسان همیشه به تفریح و استراحت نیاز دارد تا بوسیله آن ضمن رفع نیاز فطری خویش برای آرامش، توانی مضاعف برای امتداد حیات و ادامه کار و تلاش بیابد.

وجود اماکن مقدس و متعددی به نام امامزادگان از جمله ظرفیت های بالقوه در اصلاح سبک زندگی است که در اصلاح مصداق مورد نظر ما نقش بارزی دارد.

چه بسیار افرادی که در هیاهوی زندگی ماشینی، مأیوس از همه جا به این پایگاه‏ های امید و آرامش پناه آورده و در فضایی روحانی و ملکوتی با خداوند مهربان درد دل و عقده گشایی کرده و زندگی شیرین و پر امید خود را دوباره آغاز کرده اند.

وجود مبارک امامزادگان در هر خطه ای از ايران اسلامی شرايط و فضای جامعه را به سمت و سوی معنويت، اخلاق و حيات اخروی سوق می دهد و ضريح اين امامزادگان حلقه وصل احساسات پاك زنان ومردانی است كه با ادب و احترام و پيمودن راه‌های سخت‌گذر احترام و ارادت خود را به فرزندان زهرا(س) ابراز می كنند.

این مکان های مقدس که پل ارتباطی بین زمین و آسمان، دنیا و آخرت و انسان و خدا به شمار می آیند، همه روزه پذیرای صدها نفرعاشق و دلداده و امیدوار به رحمت پروردگار است.

معرفی آستان امامزاده آقا سیدعلی(ع)

آستان امامزاده آقا سیدعلی (ع) در شهرستان نهبندان، بخش شوسف و روستای سید علی از توابع بخش مرکزی شهرستان نهبندان واقع شده است، این بقعه متبرکه تا شهر سربیشه 25 کیلومتر و تا شهر نهبندان 85 کیلومتر فاصله دارد.

در خصوص تاریخ و بانی اولیه بنا، اطلاعات درستی در دست نیست، اما آنچه افراد سالخورده به یاد دارند، بنای اولیه مزار خانه کوچک با سقف گنبدی و ساخته شده از خشت بود و بعدها به علت کوچکی خانه مزار آن را تخریب کردند.

برخی بانی اولیه این ساختمان را شیخ صوفی می دانند که در حدود 200 سال قبل آن را بنا کرده و قبرش در کنار ساختمان مزار علیا می باشد.

دومین بنای مزار بزرگتر از بنای اولی به همراه مسجدی کوچک در کنار آن ساخته شد و سومین مرحله بازسازی مزار در سال 1371 توسط اداره اوقاف و امور خیریه شروع و ساختمان فعلی به نحو مطلوبی ساخته شد.

نمای بیرونی گنبد با کاشی های سفید و آبی و زرد در قالب گل و بوته های جالب در زمینه لاجوردی تزیین یافته که دور نمای زیبا و جالب دارد و کف بقعه، نمازخانه و رواق ها سنگ مرمر است و با قالی و قالیچه مفروش می باشد.

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه نهبندان با اشاره به اینکه آستان امامزاده آقا سیدعلی(ع) دارای محوطه ای به مساحت 50 هزار متر مربع است، اظهار داشت: ساختمان کنونی مزار هشت ضلعی می باشد که طول اضلاع چهار جهت اصلی آن هر کدام 15 متر و طول اضلاع جهات فرعی هر کدام 3 متر و ارتفاع آنها 5 متر مساحتی حدود 400 متر مربع است.

حمیدرضا بهادری بیان داشت: حرم رواق های چهارگانه به طول 16 و عرض 4 متر در چهار ضلع اصلی دارد که به وسیله درگاهی بزرگ به اتاق مرکزی بقعه که آرامگاه در آن واقع است راه دارند.

نذورات مردمی صرف هزینه های ضروری آستان امامزاده آقا سیدعلی(ع) می شود

وی با اشاره به اینکه درآمد مزار از نذورات نقدی و غیرنقدی مردم تأمین می شود، تبیین کرد: در کنار مرقد امامزاده سیدعلی(ع) صندوقی قرار دارد که مردم نذورات نقدی خود را در آن می ریزند و زیر نظر اداره اوقاف صرف هزینه های ضروری مزار می شود.

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه نهبندان به امکانات رفاهی و خدماتی این بقعه متبرکه اشاره و مطرح کرد: 40 باب زائرسرا و 10 باب سوئیت جهت استفاده زوار در جوار آستان امامزاده آقا سیدعلی(ع) احداث شده است.

بهادری با اعلام این مطلب که آب مورد نیاز زائران از طریق شبکه روستا تأمین می شود، عنوان کرد: در کنار زائرسرا 7 چشمه سرویس های بهداشتی و دو باب وضوخانه مردانه و زنانه وجود دارد.

وی حمام، کشتارگاه، آشپزخانه، فروشگاه و مخابرات را از دیگر امکانات موجود در این بقعه متبرکه ذکر کرد و یادآور شد: همجواری این آستان مقدس با بزرگراه زاهدان ـ مشهد موجب شده تا همه روزه پذیرای خیل عظیمی از زائران و مسافران باشد.

وی اعلام کرد: قبل از انقلاب اسلامی کسی در این محل ساکن نبود و طی سال های اخیر مهاجرت مردم باعث ایجاد روستایی با 300 نفر در این محل شده است.

طرح آرامش بهاری در بقاع متبرکه نهبندان در حال برگزاری است

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه نهبندان در بخش دیگری از سخنانش به اجرای طرح نوروزی سازمان اوقاف اشاره کرد و گفت: طرح نوروزی آرامش بهاری به منظور تبدیل بقاع متبرکه به قطب فرهنگی با استفاده از ظرفیت تعطیلات نوروزی،  تقویت باور‌های دینی و مذهبی و ارتقاء سطح فکری و فرهنگی زائران و مسافران نوروزی در آستان مقدس امامزادگان و بقاع متبرکه اجرا می شود.

بهادری با بیان اینکه طرح آرامش بهاری از 25 اسفندماه در بقاع متبرکه آغاز و تا 15 فروردین ماه ادامه دارد، عنوان کرد: در طرح آرامش بهاری که در ایام نوروز برگزار می‌شود خدمات مختلف زیارتی، فرهنگی و تبلیغی به زائران بقاع متبرکه و امامزادگان ارائه می شود.

وی از اجرای طرح آرامش بهاری در امامزاده سیدعلی(ع)، امامزاده سیدنالحسین(ع) و مسجد مقدس حضرت ابوالفضل(ع)، مجتمع فرهنگی- مذهبی امام علی(ع)، بقعه شیخ علی موسی(ع)، بقعه بی‌بی مریم(س) و بقعه متبرکه ملک چاه‌روئی نهبندان خبر داد.

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه نهبندان همچنین به برپایی خیمه های معرفت در بقاع متبرکه مجری طرح آرامش بهاری اشاره و مطرح کرد: چهار خیمه معرفت با حضور شش مبلغ اعزامی و یک مبلغ بومی در بقاع متبرکه مجری طرح آرامش بهاری برپا شده است.

پاسخ گویی به شبهات دینی زائران در خیمه های معرفت

بهادری با بیان اینکه در خیمه های معرفت با حضور روحانیون با تجربه به شبهات دینی و شرعی زائران، پاسخ داده می شود، ادامه داد: غرفه های عفاف و حجاب، قرآن بخوان و جایزه بگیر، مشاوره خانواده و مشاوره وقف از دیگر برنامه های طرح آرامش بهاری است.

وی با اعلام این مطلب که در بقاع شاخص مجری طرح آرامش بهاری، خدمات پزشکی و امدادرسانی به زائران و مسافران نوروزی ارائه می‌شود، بیان داشت: از ابتدای طرح آرامش بهاری تاکنون بیش از 120 هزار زائر و مسافر وارد بقاع متبرکه شهرستان نهبندان شدند.

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه نهبندان همچنین از اسکان بیش از 22 هزار زائر و گردشگر در زائرسراها و سوئیت‌های بقاع متبرکه شهرستان نهبندان خبر داد و خاطرنشان کرد: امامزادگان و بقاع متبرکه شهرستان نهبندان تا پایان روز 15 فروردین ماه پذیرای گردشگران و مسافران نوروزی هستند.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha