پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
حضرت زینب

حوزه/ نقش حضرت زینب(س) در تاریخ اسلام نقشی برجسته و اثرگذار است و بالاخص در واقعه کربلا آن حضرت، به قدری نقش مهمی داشت و خطبه های حضرت زینب(س) به قدری فصیح و غرا بود که سبب برچیده شدن بساط یزید، ابن زیاد و یزیدیان شد و تکمیل کننده قیام حسینی بود.

به گزارش خبرگزاری حوزه از بیرجند، امروز غربتِ چادر خاکی، صدای شکافتن فرق علی(ع)، سوزش جگر مجتبی(ع) و صدای قرآنِ بر سر نیزه را وداع می گوید. امشب رسول خدا(ص) از زینب(علیهاالسلام) استقبال می کند، مادر و پدر در انتظارند، برادرانش به استقبال آمده اند؛ چون رسالت زینب(علیهاالسلام) به پایان رسیده است. چند روزی است دلتنگ دیدار برادرش حسین(ع) است ...

زینب(س) تکمیل کننده حرکت امام حسین(ع) بوده است. اگر خداوند در کنار آدم(ع) همسرش حوا، در جوار عیسی(ع) مادرش مریم(س)، و در کنار محمّد(ص) دخترش فاطمه(س) را قرار داد، در کنار حسین(ع) نیز خواهرش زینب(س) را نهاد که هر دو از یک ریشه بودند.

اگر زینب(علیهاالسلام) به عنوان شاهدی بزرگ و دیگر شاهدان همراه او در کربلا نبود، هرگز خون شهیدان به بار نمی نشست و البته حکمت آن که امام حسین(ع) خانواده اش را در این سفر با خود همراه کرد، جز این نبود.

کارشناسان مذهبی بیشتر از ما به شخصیت این بانوی بزرگ اسلام و ابعاد شخصیتی او واقفند و ما برای برداشتن ره‌توشه ای از این دریای بزرگ معارف علوی و حسنی و حسینی با آنها همراه می شویم و به گفت وگو می نشینیم.

حجت الاسلام والمسلمین غلامحسین نوفرستی در گفت وگو با خبرنگار حوزه در بیرجند، ضمن تسلیت شهادت حضرت زینب(س)، اظهار کرد: بر کسی پوشیده نیست که حضرت زینب(س) به عنوان عقیله بنی هاشم در حادثه کربلا حضور داشت و نقش بسیار ارزنده ای در این قیام ایفا کرده است.

وی افزود: این بانوی بزرگوار پس از شهادت برادر بزرگوارش امام حسین(ع) و یاران فداکار ایشان، وظایف خویش را به درستی انجام داد و حماسه حسینی را برای همیشه ماندگار ساخت؛ نقش ارزنده ایشان علاوه بر محافظت از امام سجاد(ع) و اطفال و اسرای کربلا، تلاش در رساندن پیام امام حسین(ع) بوده است.

قائم مقام نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی از حضرت زینب(س) به عنوان اسوه صبر و استقامت و نمونه بارز ایثار یاد کرد و عنوان داشت: در سخنی صریح از رهبر معظم انقلاب اسلامی نیز در خصوص این بانوی بزرگوار آمده که "بعد از حادثه کربلا نیز با خطبه های غراء حضرت زینب(س) تاریخ اسلام زنده نگهداشته شده است".

الگوی جامع یک بانوی مسلمان

حجت الاسلام والمسلمین نوفرستی با بیان این که حضرت زینب(س) در تمامی زمینه ها الگو هستند، یادآور شد: حضور فعال ایشان در جامعه نشان می دهد که یک بانوی مسلمان می تواند در همه عرصه ها حضور فعالی داشته باشد.

وی ضمن اشاره به این مهم که حضور فعال در جامعه بایستی منوط به هوشیاری و رعایت شرط باشد، ابراز کرد: دختران ایرانی می توانند با مطالعه رفتار ائمه اطهار(ع) با اینگونه رفتارها آشنا شده و از آن الگوبرداری کنند.

قائم مقام نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی با اشاره به این که فهیم بودن و بصیرت حضرت زینب(س) زبانزد خاص و عام بوده است، بیان کرد: افراد بصیر بایستی مسائل اسلام را به درستی بشناسند و منتقل کنند.

مقام والای زینب(ع) بعد از معصومین و صفات بارز ایشان

حجت الاسلام والمسلمین نوفرستی اضافه کرد: تابع ولایت بودن از دیگر مشخصه های بارز حضرت زینب(س) بود و بعد از معصومین، بالاترین مقام برای این بانوی بزرگوار ثبت شده است.

وی با بیان این که صبر، استقامت، عفت، پاکدامنی، نور، رحمت و بسیاری از فضیلت های اخلاقی دیگر به وضوح در زندگی حضرت زینب(س) مشهود بود، تبیین کرد: ایشان حتی در اوج مصیبت و سختی، دست از عبادت برنداشتند.

قائم مقام نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی در ادامه صحبت هایش ضمن اشاره به فعالیت ارزنده مدافعان حرم، گفت: خداوند را شاکریم که مجاهدت مخلصانه شهدای مدافع حرم، سبب برچیده شدن بساط داعش و داعشیان شد.

شهدای مدافع حرم تربیت یافته مکتب امام و رهبری بودند

حجت الاسلام والمسلمین نوفرستی ادامه با تاکید بر این که در مکتب اسلام مرگ معنا ندارد، ابراز کرد: باید یادمان باشد که اگر فریادی از هر مسلمانی و در هرجای عالم بلند شود و سایر مسلمانان به آن لبیک نگویند در واقع نمی شود که به آنان عنوان مسلمان، اطلاق شود.

وی ضمن اشاره به این که شهدای مدافع حرم راه صدساله را یک شبه طی کردند، مطرح کرد: یکی از مهمترین دلایل این امر، آن بود که آنها تربیت یافته مکتب امام راحل(ره) و مقام معظم رهبری بوده اند.

حجت الاسلام والمسلمین نوفرستی افزود: آنچه مسلم است آن است که شهدای مدافع حرم، درس ایثار و شهادت را از سیدالشهدا(ع) آموختند و همین اعتقاد، بصیرت و ولایتمداری سبب شد که به سعادت ابدی دست یابند.

دفاع از مرزهای اعتقادی مهمترین هدف شهدای مدافع حرم

وی شهدای مدافع حرم را، مصداق بارز ولایتمداری، ایثار و شجاعت دانست و اذعان داشت: دفاع خالصانه از مرزهای اعتقادی، مهمترین هدف شهدای مدافع حرم بوده که نباید از اهمیت آن غفلت شود.

"کربلا در کربلا می ماند اگر زینب نبود"

حجت الاسلام والمسلمین خوشخو، مدیر بنیاد مهدی موعود(عج) خراسان جنوبی و معاون بین الملل دبیرخانه کنگره جهانی مقابله با جریان های افراطی و تکفیری  نیز با تسلیت شهادت حضرت زینب(س)، اظهار داشت: یاد این بزرگ بانوی اسلام، تداعی کننده "کربلا در کربلا می ماند اگر زینب نبود" در همه اذهان است.

حضرت زینب(س)، عالمه غیر معلمه است

وی با اشاره به این نکته که حضرت زینب(س)، عالمه غیر معلمه است، ابراز کرد: ایشان نقش بالایی را در بحث عاشورا و انتقال فرهنگ عاشورا داشته اند.

مدیر بنیاد مهدی موعود(عج) خراسان جنوبی، تمام نقطه نقطه زندگی حضرت زینب(س) را درس دانست و یادآور شد: چند فرزند از این بانوی بزرگوار، در صحنه عاشورا به شهادت رسیده اند.

التماس دعای امام حسین(ع) به حضرت زینب(س)

حجت الاسلام والمسلمین خوشخو ضمن اشاره به استقامت و صبر بالای حضرت زینب(س)، اذعان داشت: در عظمت این بانوی رشید اسلام همین بس که امام حسین(ع) در شب عاشورا خطاب به خواهرشان فرمودند که "من را در نمازهایت فراموش نکنی."

وی با اشاره به خطبه های آتشین این بانوی بزرگ اسلام، مطرح کرد: خطبه های حضرت زینب(س) به قدری فصیح و غرا بود که سبب برچیده شدن بساط یزید، ابن زیاد و یزیدیان شد.

میراث علی(ع) و فاطمه(س) برای حضرت  زینب(س)

مدیر بنیاد مهدی موعود(عج) خراسان جنوبی ادامه داد: ایشان از عصمت بالایی برخوردار بودند و اگر چه می گوییم که ما 14 معصوم داریم، ولی اگر خواسته باشیم یک نفر به معصومین اضافه کنیم آن بزرگوار کسی به جز حضرت زینب(س) نخواهد بود.

 حجت الاسلام والمسلمین خوشخو با بیان این مطلب که در واقع حضرت زینب(س)، آن فصاحت و بلاغت را از زبان پدرشان امیرالمومنین(ع) و مادرشان فاطمه زهرا(س) به ارث برده بودند، گفت: زمانی که امام سجاد(ع) بیمار بودند، کاروان کربلا را، آن حضرت راهنمایی می کردند و با حضرت امام سجاد(ع) نیز در این خصوص مشورت هایی داشتند.

وی در ادامه افزود: لازم است که ما بیشتر به خطبه های حضرت زینب(س) اهمیت بدهیم و آنها را به همگان از جمله جوانان منتقل کنیم، چرا که آن بزرگوار، به طوری با صلابت و غرور در مقابل دشمنان وارد شد که اگرچه اسیر بود به گونه ای برخورد کرد که انگار آنان(یزیدیان) اسیر هستند و هرگز ذلت را نپذیرفت.

ولایتپذیری، مهمترین خصوصیت اخلاقی زینب(س)

حجت الاسلام والمسلمین خوشخو از ولایت پذیری حضرت زینب(س)، به عنوان مهمترین خصیصه اخلاقی آن حضرت یاد کرد و گفت: این مهم باید در زندگی همه افراد مورد توجه قرار گیرد.

بصیرت و عقلانیت او را عقیله بنی هاشم کرده بود

حجت الاسلام راستگو، امام جمعه درح هم ضمن تسلیت شهادت پیام رسان عاشورا، عنوان کرد: در دو محور سخنان خویش را بیان می کنم؛ محور نخست، بصیرت و عقلانیت حضرت زینب(س) است که به دلیل این که ایشان، تربیت شده دامان امیرالمومنین(ع) و فاطمه زهرا(س) بودند به قدری این ویژگی در وی متبلور بود که وی را عقیله بنی هاشم می دانستند و عقیله یعنی کسی که عاقل بوده و از فهم و درک بالایی برخوردار است.

وی ادامه داد: پیام های این بانوی بزرگ اسلام بود که انقلاب کربلا را تا درون کاخ یزید در شام پیش برد و یزید و یزیدیان را به زانو در آورد و تدبیر ایشان بود که کاروان کربلا را تا مدینه پیش برد.

امام جمعه درح اذعان داشت: آن بانوی عالمه با شیوه عقلانی با استناد با آیات قرآن در محضر یزید در خطبه خویش، مخاطبان خویش را متاثر کرد و ازخیانت و بی وفایی کوفیان گله نموده و مثالی زدند و با استناد به آیه 92 سوره نخل فرمودند "کوفیان رشته های خویش را پس از بافتن پنبه می کند و تمام زحمات خویش را بدون علت نابود می کنند".

حفظ پوشش اسلامی یک مسئله مهم برای حضرت زینب(س) بود

حجت الاسلام راستگو با اشاره به اینکه موضوع دوم صبر، عفت و اتصاف به صفات بالای اخلاقی همچون صبر در صحنه کربلا است، گفت: آن حضرت توانست قیام کربلا را جاودانه کند.

وی همچنین با اشاره به کمالات بالای اخلاقی حضرت زینب(س)، گفت: ایشان با حفظ حیا و عفت، رعایت پوشش اسلامی را برای زن به عنوان یک مسئله مهم مورد توجه قرار داد.

این فعال فرهنگی تاکید کرد: همه ما بایستی ولایتمداری را ازحضرت زینب(س) یاد بگیریم و در زندگی مان همراه کنیم.

حجت الاسلام ناصر احترامی، مدیر مدرسه علمیه امام محمد باقر(ع) خضری نیز ضمن تسلیت شهادت حضرت زینب (س) اظهار داشت: حضرت زینب(س) در کوفه بذر انقلاب را پاشید.

حضرت زینب(س) پیروزی نظامی دشمن را به چالش کشید

وی ادامه داد: این بانوی بزرگوار بعد از جریان عاشورا خفته ها را بیدار کرد، غافل ها را آگاه ساخت و قدرت پیروزی نظامی ظاهری یزیدیان را به چالش کشید.

مدیر مدرسه علمیه خضری با اشاره به این نکته که پیام عاشورا توسط حضرت زینب(س) جهانی شد، متذکر شد: زنان ما بایستی پیام رسان این نهضت به نسل های دیگر باشند.

پاسداری از واقعه عاشورا و نقش بزرگش در حفظ واقعه کربلا

حجت الاسلام احترامی ادامه داد: حضرت زینب(س) بزرگ بانویی است که در راستای حفظ و زنده ماندن واقعه عاشورا، از آن پرستاری کرد و اجازه نداد که خون شهدا پایمال شود و از دین پیامبر(ص)، قرآن و قیام عاشورا، پاسداری نمود.

وی ضمن اشاره به رشادت های حضرت زینب(ص)، تبیین کرد: زینبی که قبل از اسارت، مردم صدای او را نشنیده و قامت او را ندیده بودند، به اقتضای زمان با قرائت خطبه های آتشین خود، نقش انقلابی اش را به بهترین نحو ممکن ایفا کرد.

مدیر مدرسه علمیه خضری ضمن اشاره به آیه شریفه "یا ایها الذین آمنوا اطیعوالله و اطیعوا الرسول واولی الامر منکم"، بیان کرد: حضرت زینب سلام الله علیه، اسوه عمل به این آیه از قرآن بوده و زندگی ایشان مظهر توحید و ولایتمداری است و کسی که ادعای ایمان دارد باید مانند این بانوی بزرگوار در عرصه توحید و ولایتمداری ثابت قدم و استوار باشد.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha