شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
حجت الاسلام و الملسمین محمود ملک دار

حوزه/ حجت الاسلام والمسلمین ملک دار به تشریح فعالیت های ستاد راهیان نور حوزه های علمیه کشور پرداخت و از تدوین دانشنامه «روحانیت و دفاع مقدس» و تولید فیلم های مستند زندگی شهدای روحانی خبر داد.

حجت الاسلام و المسلمین محمود ملک دار، رئیس ستاد راهیان نور حوزه‌های علمیه کشور، در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در اهواز، با بیان این که در بحث ستاد راهیان نور تفاهم نامه ای میان مدیریت حوزه های علمیه کشور با سازمان مشارکت روحانیت در دفاع مقدس منعقد شد، اظهار داشت: در این تفاهم نامه تقویت و توسعه فرهنگ ایثار و شهادت در حوزه های علمیه، راهیان نور، اعزام طلاب و تقویت شبکه مبلغین مورد توجه قرار گرفته است که از سال آینده اقدامات اجرایی و عملیاتی تفاهم نامه بسته می شود.

امضای تفاهم نامه با نماینده ولی فقیه در سپاه

رئیس ستاد راهیان نور حوزه‌های علمیه کشور، به انعقاد تفاهم نامه میان مدیریت حوزه های علمیه کشور و نماینده ولی فقیه در سپاه پاسداران در راستای بالا بردن سطح میزان مشارکت در فعالیت های بسیج طلاب و روحانیون، دفاع مقدس و راهیان نور اشاره کرد و گفت: این تفاهم نامه سبب تقویت همکاری و مناسبات ها میان دو مجموعه شده و از این طریق ضمن تقویت برنامه های راهیان نور شاهد اعزام مبلغان در ایام راهیان نور به ویژه اردوهای دانش آموزی باشیم.

 مسؤول مرکز امور طلاب و دانش آموختگان حوزه های علمیه افزود: در بحث حضور فعال ستاد راهیان نور حوزه های علمیه در جلسات شورای سیاستگذاری مرکز، حوزه های علمیه چند سالی است که به عضویت ستاد مرکزی راهیان نور درآمده و در این جلسات که با دبیری سردار ادیبی و مسؤولیت سردار کارگر اداره می شوند، تصمیم گیری های کلان ستاد راهیان نور اتخاذ می شود.

حجت الاسلام و المسلمین ملک دار، با بیان اینکه در جلسات شورای سیاستگذاری مرکز نماینده مرکز مدیریت حوزه های علمیه حضور دارد، خاطرنشان کرد: در جلسات سعی می شود برنامه ها و فعالیت های لازم تأثیرگذار گنجانده شوند.

وی ادامه داد: بحث دیگری که باید در فعالیت های ستادی به آن پرداخته شود همانا تشکیل جلسات شورای سیاستگذاری شبکه مبلغین است.

گام مثبت حوزه برای تقویت برنامه های سراسری راهیان نور

رئیس ستاد راهیان نور حوزه‌های علمیه کشور، با اشاره به این که شورای سیاستگذاری شبکه مبلغین از ۱۴ نهاد تبلیغی کشور از جمله دفتر تبلیغات، سازمان تبلیغات، اوقاف و امور خیریه، عقیدتی سیاسی ارتش و ناجا، نمایندگی ولی فقیه در سپاه، و ... تشکیل شده است، افزود: چنین حضوری گامی مثبت در عرصه تبلیغ است که امیدواریم فعالیت های انجام شده در عرصه تبلیغ سمت و سو پیدا کرده و هماهنگی و هم افزایی بیشتری با مشارکت نهادهای تبلیغی کشور صورت گیرد.

 مسؤول مرکز امور طلاب و دانش آموختگان حوزه های علمیه در بخش دیگری از سخنان خود هدف از تشکیل شورای سیاستگذاری شبکه مبلغین را ایجاد هم افزایی میان متصدیان تبلیغ در کشور برشمرد و گفت: چنین هم افزایی تا حدودی محقق شده و امیدواریم با برنامه ریزی بهتر و دقیق تر، هم افزایی و هماهنگی بیشتر شود.

حجت الاسلام و المسلمین ملک دار، در رابطه با ستاد راهیان نور حوزه های علمیه، اظهار داشت: این ستاد متشکل از مجموعه هایی تأثیرگذار در عرصه های مختلف همچون تیپ امام صادق(ع)، بسیج طلاب و روحانیون، سازمان مشارکت روحانیت در دفاع مقدس است که جلسات آن به صورت فصلی برگزار و برنامه ریزی های لازم در مورد اقداماتی که ستاد باید در طول سال و ایام خاص راهیان نور انجام دهد، مشخص می شود.

کمیته عقیدتی دینی ستاد مرکزی راهیان نور با محوریت حوزه های علمیه

وی با بیان اینکه کمیته عقیدتی دینی ستاد مرکزی راهیان نور با محوریت حوزه های علمیه است، تصریح کرد: در این کمیته سیاستگذاری و مشارکت نهادهای مختلف فعال در عرصه عقیدتی دینی با شرح وظایف برای هر عضو مشخص می شود.

رئیس ستاد راهیان نور حوزه‌های علمیه کشور، ادامه داد: خوشبختانه به دستور مدیر حوزه های علمیه کشور برنامه پنج ساله راهیان نور حوزه های کشور در سال ۹۷ تدوین و تصویب خواهد شد که علاوه بر آن نیز پیشنهاد امسال ما نوشتن فیلمنامه برای دو نفر از شهدای روحانی دفاع مقدس است که در سال جاری تولید فیلم از زندگی آن بزرگواران را پیگیر می شویم.

 مسؤول مرکز امور طلاب و دانش آموختگان حوزه های علمیه افزود: تحقق و اجرایی کردن موزه دفاع مقدس در سال ۹۷ یکی دیگر از برنامه های پیش رو است؛ به همین دلیل بخشی از موزه دفاع مقدس قم را با توجه به اینکه استان مزبور ثقل حوزه های علمیه است به حضور روحانیت و حوزویان در دفاع مقدس اختصاص خواهد یافت تا گوشه هایی از زحمات حضور روحانیون در دوران دفاع مقدس به نمایش درآید.

حجت الاسلام و المسلمین ملک دار، گفت: در سال ۹۶ برنامه نظام جامع برای همه معاونت ها و مدیران مراکز تدوین شد که اکنون درصدد هستیم تا براساس این نظام جامع، برنامه پنج ساله ای برای هر معاونت از جمله مرکز امور طلاب و دانش آموختگان بنویسیم که یکی از برنامه های پنج ساله امور طلاب و دانش آموختگان، برنامه دفاع مقدس و شهدا است.

فراهم سازی شرایط بازدید  طلاب پایه اولی از مناطق عملیاتی

وی خاطرنشان کرد: یکی دیگر از برنامه های آتی ستاد راهیان نور حوزه های علمیه کشور، فراهم نمودن شرایط و امکانات برای بازدید همه طلاب پایه اولی از مناطق عملیاتی دفاع مثدس است، تا ان شاءالله طلاب از همان ابتدای ورود به دنیای طلبگی با سیره شهدا مأنوس و دنباله رو آنها شوند.

تدوین دانشنامه حضور روحانیت در دفاع مقدس

رئیس ستاد راهیان نور حوزه‌های علمیه کشور، نگارش دانشنامه حضور روحانیت در دفاع مقدس را دیگر برنامه ستاد راهیان نور حوزه های علمیه کشور برشمرد و گفت: براساس برنامه پنج ساله امیدواریم بتوانیم در طی دو یا سه سال یک دانشنامه ای برای حضور روحانیت در دفاع مقدس و شهدای روحانی دفاع مقدس تهیه کنیم.

 مسؤول مرکز امور طلاب و دانش آموختگان حوزه های علمیه پیرامون سند ملی راهیان نور، اظهار داشت: این سند سال ۹۶ در ستاد مرکزی راهیان نور به تصویب رسید که در آن برای نهادها و ستادهای مختلف فعال در حوزه راهیان نور از جمله حوزه های علمیه تکالیفی دیده شد که تکالیف و وظایف حوزه علمیه دوازده مورد است.

حجت الاسلام و المسلمین ملک دار، با دعوت از همه افراد تأثیرگذار در سطح جامعه برای پیوستن به خیل مشتاقان سرزمین های نور، خاطرنشان کرد: در عرصه های تبلیغ، اعزام، فعالیت های فرهنگی و پژوهشی و دانشنامه ها فعالیت های حوزه همه ساله گسترش پیدا می کند و با توجه به رهنمودهای رهبرمعظم انقلاب که دفاع مقدس را گنج و فناوری و بر ضرورت استخراج آن تأکید دارند؛ حوزه علمیه مباحث پژوهشی در این باره را مورد توجه قرار داده است.

 

انتهای خبر./

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha