جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
رضا سلیمان نوری

حوزه/ سیره علمی و اجتماعی علامه سید جلال الدین آشتیانی از اساتید فلسفه مشهد که در حوزه و دانشگاه این شهر نقش موثری داشت در سلسله نشست های «چهارسوق هویت مشهد»، بررسی شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از مشهد، سیره علمی و اجتماعی علامه سید جلال الدین آشتیانی از اساتید فلسفه مشهد که در حوزه و دانشگاه این شهر نقش موثری داشت در سلسله نشست هایی با عنوان «چهارسوق هویت مشهد» که به تبیین و معرفی هویت فرهنگی این شهر می پردازد، در محل فرهنگسرای «بهشت» بررسی شد.

رضا سلیمان نوری، رئیس هیات مدیره انجمن «چهارباغ» و مجری این طرح به زندگی این فیلسوف پرداخت و گفت: علامه در سال 1304 در آشتیان استان مرکزی به دنیا آمده، اما تقریبا بیش از نیمی از عمر خود را در مشهد ساکن بود و در این شهر درگذشت.

وی با اشاره به اینکه علامه آشتیانی از شاگردان علامه طباطبایی و امام خمینی(ره) بوده و با توجه به سوابق علمی و دانشی که داشت، هانری کربن فرانسوی، این عالم را ملاصدرای ثانی خطاب می کند، اظهار کرد: علامه آشتیانی در ۱۳۳۸ش با ارائه رساله‌ای با موضوع هستی از نظر فلسفه و عرفان به عضویت دانشگاه پذیرفته شد و تدریس را در دانشکده الهیات و معارف اسلامی مشهد آغاز کرد.

وی با بیان اینکه کتاب هستی از نظر فسلفه و عرفان اولین اثر این استاد حوزه است، ابراز کرد: وی در کنار تدریس، برای احیای فلسفه و عرفان اسلامی به تصحیح متون فلسفی و عرفانی روی ‌آورد و ده‌ها اثر فلسفی و عرفانی را از محققان چهار قرن اخیر تصحیح کرد و پس از دو سال، رتبه دانشیاری و در آذر ۴۵ درجه استادی را اخذ کرد.

رئیس هیئت مدیره انجمن چهارباغ، به ورود علامه آشتیانی برای تدریس در حوزه علمیه خراسان اشاره کرد وافزود:علامه  آشتیانی از ۱۳۶۳ تا ۱۳۷۶ دروس عرفان و فلسفه را برای طلاب تدریس کرد. درس‌ها نخست در مسجد کوچکی و سپس در مدرسه امام صادق(ع) برگزار شد و در این سال‌ها «اشعة اللمعات» جامی، شرح منظومه، مقدمه قیصری بر فصوص، مصباح الهدایة امام خمینی، شرح دعای سحر امام خمینی، اسفار ملاصدرا، شرح فصوص قیصری، مصباح الانس و الشواهد الربوبیة را تدریس کرد.

وی یادآور شد: علامه آشتیانی نزدیک ۵۰ سال از عمر خود را به تألیف و نگارش در حوزه فلسفه و عرفان اسلامی صرف کرد و با همکاری هانری کربن، برخی از آثار حکمای ایران را گردآوری کردند.

نوری افزود: شرح بر زاد المسافر، شرح فصوص الحکم فارابی، شرح مقدمه قیصری بر فصوص الحکم، هستی از نظر عرفان و فلسفه ونقد تهافت غزالی از دیگر آثار علامه آشتیانی است.

در حاشیه این برنامه، رئیس هیئت مدیره انجمن «چهارباغ» در گفتگو با خبرنگار «حوزه» درباره این سلسله نشست‌ها گفت: این برنامه از دیماه 96 هر چهارشنبه به معرفی یکی از مفاخر و شخصیت های فرهنگی حوزوی یا دانشگاهی مشهد می پردازد.

وی در پایان گفت: خواجه نصیرالدین توسی و دکتر مهدی محقق دیگر شخصیت های حوزوی بوده اند که این برنامه تا به امروز به معرفی آنها پرداخته است.

انتهای پیام/۳۱۳/۲۴

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha