جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
 مسئول دفتر نخبگان و استعدادهای برتر حوزه علمیه خراسان

حوزه/ مسئول دفتر نخبگان و استعدادهای برتر حوزه علمیه خراسان با اشاره به اینکه عمر ما بسیار محدود می‌باشد و به همین علت برنامه ریزی مهم است، گفت: کار پیش روی طلاب علوم دینی ادامه تلاش‌های کم نظیر فقهای شیعه است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از مشهد، نشست آموزشی با عنوان «طلبه و برنامه ریزی» با حضور اساتید و طلاب مدرسه علمیه سعادت مشهد به منظور تعریف و تبیین اهمیت برنامه ریزی، بیان هدف و ثمرات برنامه ریزی طلبگی، تبیین آسیب ها و موانع برنامه ریزی، بیان مصادیق و راهکارهای برنامه ریزی مطلوب و بررسی اجمالی چگونگی برنامه ریزی قدما و معاصرین برگزار شد.

در این نشست حجت الاسلام و المسلمین علی اکبر نوایی، مسئول دفتر نخبگان و استعدادهای برتر حوزه علمیه خراسان پیرامون موضوعاتی چون تعریف برنامه ریزی و ضرورت آن در پیشبرد علوم اسلامی به ایراد سخن پرداخت.

وی با اشاره به اینکه کار پیش روی طلاب ادامه تلاش‌های کم نظیر فقهای شیعه است، گفت: برنامه ریزی به چند دلیل حائز اهمیت است؛ اول این که عمر ما بسیار محدود می‌باشد و با توجه به روایت « اِغتَنمُوا الفُرَص فَاِنَّها تَمُرُّ مَرَّ السَّحاب » برنامه ریزی در کار انسان مسئله‌ای ضروری و حساس محسوب می شود.

حجت الاسلام و المسلمین نوایی افزود: قطعا برنامه ریزی با هدف عجین هست و در دل برنامه ریزی است که نیل به هدف تقویت می شود.

وی ابعاد و گستره ی شریعت را دلیلی دیگر بر اهمیت برنامه ریزی دانست و گفت: دین دارای ابعادی بی‌انتها و «تِبْیاناً لِکُلِّ شَیْ‏ءٍ» است؛ بنابراین باید طلبه در ابتدای برنامه ریزی، گستردگی کار و ابعاد مختلف وظیفه اش را نسبت به اقامه صحیح دین و شریعت شناسایی کند.

مسئول دفتر نخبگان و استعدادهای برتر حوزه علمیه خراسان یادآور شد: ادراک ابعاد مختلف فقه در کتاب و سنت و همچنین پیچیدگی علوم برخاسته از دامن شریعت مثل کلام، حکمت، فلسفه، تاریخ و ادبیات نیازمند برنامه ریزی دقیق و مستمر می‌باشد. 

حجت الاسلام و المسلمین نوایی خاطر نشان کرد: اساساً همه‌ی مفاهیم دین، قواعدش و زبانش، همه زبان حکومت الهی است و فریاد می زند که اگر حکومت الهی نباشد، دین پیاده نخواهد شد، بنابراین برای فهم عمیق دین در جهت اقامه حکومت الهی و اعتلای کلمه حق برنامه ریزی برای هر طلبه ضروری است.

مسئول دفتر نخبگان و استعدادهای برتر حوزه علمیه خراسان در پایان به چگونگی برنامه‌ریزی و تلاش علمای امامیه مانند شیخ مفید، سید مرتضی و صاحب جواهر در جهت فهم، اقامه و تبلیغ دین الهی نیز اشاره کرد.

شایان ذکر است، نشست «طلبه و برنامه ریزی» از سلسله جلسات حلقه علمی «سراج منیر» مدرسه علمیه سعادت مشهد و به عنوان مقدمه ای در راستای برنامه ریزی هدفمند طلاب در تعطیلات برگزار شد.

 انتهای پیام/313/25

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha