جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
حساب ۱۰۰ امام

حوزه/ حل مشکل مسکن اقشار آسیب‌پذیر در کشور به عنوان یکی از دغدغه بسیار مهم بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی حضرت امام خمینی (ره) و رهبر معظم انقلاب اسلامی امام خامنه ای(مدظله العالی) مورد توجه جدی نظام اسلامی بوده و پیش‌بینی می‌شود در آینده نه‌چندان دور به‌صورت کامل محقق شود.

خبرگزاری «حوزه» - سمنان/ بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی حضرت امام خمینی(ره) در همان سال‌های نخست پس از پیروزی انقلاب اسلامی با تدبیر و دوراندیشی خود پایه‌های برخی از مهم‌ترین نهادهای انقلابی را بنیان نهادند تا نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران و انقلاب اسلامی سریع‌تر در مسیر ساختارمند شدن گام بردارد.

شورای انقلاب، کمیته‌های انقلاب، مجلس خبرگان قانون اساسی، مجلس خبرگان رهبری، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی، بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، بنیاد پانزده خرداد، جهاد سازندگی، شورای عالی انقلاب فرهنگی، بنیاد شهید انقلاب اسلامی، سازمان نهضت سوادآموزی و... از جمله مهم‌ترین این نهادهای انقلابی بودند که برای تحقق اهداف انقلاب اسلامی تشکیل شدند.

21 فروردین سالروز افتتاح حساب شماره 100 به‌فرمان حضرت امام(ره) و تأسیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در سال 1358 است؛ حضرت امام (ره) در همان سال‌های ابتدای انقلاب با درایت و دوراندیشی خود، مسئله مسکن را به‌عنوان یکی از مشکلات اجتماعی کشور دارای اهمیت زیاد عنوان کردند و با بسیج دولت و ملت در قالب افتتاح حسابی به شماره 100، خواستار کمک دولت و ملت برای رفع مشکل مسکن محرومان شدند.

در سالروز افتتاح حساب ۱۰۰ امام(ره) و تاسیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در سمنان، در راستای واکاوی چرایی افتتاح حساب ۱۰۰ امام(ره) نزد بانک ملی و اقدامات صورت گرفته در نهاد انقلابی بنیاد مسکن، با حجت‌الاسلام محمد بارانی، مسئول حوزه نمایندگی ولی‌فقیه در بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان سمنان گفت‌وگویی انجام داده که در ادامه آن را می‌خوانید.

با تشکر از  فرصتی که در اختیار خبرگزاری حوزه قرار دادید. به‌عنوان سؤال نخست، با توجه به سالروز افتتاح حساب شماره 100 به‌فرمان حضرت امام(ره) و تأسیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، مهم‌ترین مختصاتی که سبب تأسیس این نهاد انقلابی در کشور شد و فرمان حضرت امام(ره) در پی تأسیس این نهاد را به دنبال داشت چه بود؟

بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی حضرت امام خمینی(ره) در سال‌های نخستین پیروزی انقلاب اسلامی ایران اقدام به تأسیس نهادهای انقلابی کرد که فلسفه اصلی تأسیس این نهادها در راستای ترویج و گسترش ارزش‌های اسلامی در سطح جامعه بود.

درحالی‌که انقلاب اسلامی ایران تازه به پیروزی رسیده بود که حضرت امام خمینی(ره) با درک درست شرایط و موقعیت فرمان به تأسیس نهادهای مختلف انقلابی را صادر کرد که امروز برکات و نتایج این مهم به‌خوبی روشن است و بخش زیادی از پیشرفت‌های کنونی کشور نتیجه تأسیس این نهادهای انقلابی در جامعه است.

حجت الاسلام محمد بارانی - مهدیشهر

یکی از نمونه‌های بارز تأسیس نهادهای موفق انقلابی در کشور و تأثیر آن در توسعه و پیشرفت ایران اسلامی، بنیاد مسکن انقلاب اسلامی است که این نهاد انقلابی با روحیه جهادی و انقلابی گونه و با بهره‌گیری از حداقل امکانات خدمات بسیار خوبی را در حوزه‌های مختلف عمرانی به کشور ارائه کرده است.

در خصوص فلسفه تشکیل این نهاد انقلابی و شرح رسالت بنیاد مسکن انقلاب اسلامی توضیحات بیشتری بفرمائید.

بنیاد مسکن انقلاب اسلامی با صدور فرمان بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی تشکیل‌شده که نهادی انقلابی و اسلامی بوده که توسط امام خمینی(ره) بنانهاده شده است؛ بنیاد مسکن نهادی است که با هدف رفع محرومیت از جامعه تشکیل‌شده و در راستای این هدف باید میزان خدمات‌رسانی به قشر محروم و بی‌بضاعت جامعه را افزایش داده و برای رفع نیازهای این قشر تلاش و جدیت کند.

حساب ۱۰۰ امام(ره) چیست؟

این شماره‌حساب به دستور بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی حضرت امام خمینی(ره) برای کمک به خانه‌دار کردن افراد کم‌بضاعت افتتاح شد؛ پس از پیروزی انقلاب اسلامی و در راستای پیام امام خمینی(ره)‌ مبنی بر خانه‌دار شدن اقشار محروم جامعه و افتتاح حساب 100، از مردم دعوت شد که با کمک مالی به این حساب، در ساخت خانه برای محرومان همکاری کنند.

چرا مسکن؟

مسکن مهم‌ترین بخش از نیازهای افراد است، زیرا معتقدیم با رفع شدن مشکل مسکن توانسته‌ایم یک مانع را برای ازدواج جوانان حل کنیم، لذا وجود افراد خیر مسکن‌ساز که می‌توانند در این کار پسندیده پیش‌قدم شوند، بسیار حائز اهمیت است.

هر فردی که صاحب مسکن است، آرامش دارد، زیرا به دنبال آن می‌تواند دیگر مشکلات خود را برطرف کند و این مهم به‌تنهایی محقق نخواهد شد، چراکه جمعیت روستایی برای ماندگاری نیازمند ابزار دیگری به نام شغل است و جلوگیری از مهاجرت روستایی‌ها زمانی کارکرد حقیقی دارد که اشتغال و مسکن آن‌ها با هم فراهم شود.

از نقش بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در مواقع بحران بگوئید و این که بنیاد در مواقع بروز بحران ها نظیر زلزله چه اقداماتی را انجام داده است؟

بنیاد مسکن انقلاب اسلامی یکی از یادگارهای گران‌بها و ارزشمند بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی حضرت امام خمینی(ره) بوده که از بدو تأسیس تاکنون آثار درخشانی در عرصه ساخت مسکن در کشور برجای گذاشته است.

یکی از دغدغه‌های امام خمینی(ره) رفع مشکلات مسکن محرومین بوده که بر این اساس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی را تأسیس کرده و حضور نیروهای با انگیزه و متعهد در بنیاد مسکن یکی از برکات و حسنات این نهاد است که وظیفه این قشر زحمتکش کارهای خداپسندانه و جهادی است.

حضور بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در بحران‌های مختلف کشوری و استانی مثبت و ویژه بوده و حضور به‌موقع و عملکرد بسیار خوب و سازنده در بحران‌ها و حوادث قهری کشور و استان از جمله دستاوردهای بنیاد مسکن انقلاب اسلامی است.

بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در مواقع بحران به‌ویژه زلزله‌ها سریعاً برای بازسازی خانه‌های ویران‌شده اقدام کرده است و هرکجا که در سطح کشور نیاز و یا ضرورتی به حضور بنیاد مسکن انقلاب اسلامی احساس شود این نهاد در کشور جهادی و انقلابی عمل می‌کند.

*توجه ویژه نظام به‌ مناطق کم برخوردار و محروم

امروز توجه نظام به‌سوی مناطق کم برخوردار و محروم جامعه است، لذا اقداماتی مانند ترمیم بافت های فرسوده روستاها و رسیدگی به واحدهایی که در زمینه اجرای بازسازی معابر نیازمند یاری هستند می‌تواند با کمک خیران راه را برای برطرف کردن مشکلات جامعه هموار کند.

حل مشکل مسکن اقشار آسیب‌پذیر در کشور برای تحقق فرمان بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی حضرت امام خمینی(ره) و منویات رهبر معظم انقلاب اسلامی امام خامنه ای(مدظله العالی) رویکرد مهم بنیاد مسکن انقلاب اسلامی است که پیش‌بینی می‌شود در آینده نه‌چندان دور به‌صورت کامل محقق شود؛ اقدامات انجام‌شده توسط بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خوب است اما باید با عمل بیشتر به وظایفمان، بتوانیم نتیجه مناسب‌تری را هم در این زمینه بگیریم.

ساخت منازل مسکونی در شهرها از دیگر فعالیت‌های بنیاد مسکن انقلاب اسلامی است که برای تأمین مسکن نیازمندان تفاهم‌نامه‌هایی با سازمان‌های حمایتی منعقدشده و در شهرهای کشور در حال اجراء است.

بنیاد مسکن چه وظایف دیگری در قبال مردم دارد؟

۳۹ سال از پیروزی انقلاب شکوهمند ایران می‌گذرد لذا باید مردمی که طی این چهار دهه در همه عرصه‌ها حضور داشتند همواره موردتکریم قرار گیرند و مشکلات آن‌ها برطرف شود و اگر امروز علیرغم مشکلات اقتصادی، انواع تحریم و جنگ هشت‌ساله در عرصه نظامی، پزشکی و دانش هسته‌ای و علمی توانستیم به دستاوردهای بزرگی دست پیدا کنیم، به برکت انقلاب شکوهمند اسلامی است.

سخن پایانی

مسئولان باید بدانند عمر خدمت بسیار کوتاه است و دیر یا زود این پست و مقام را باید تحویل دهند و از این فرصت اندک برای خدمت‌رسانی به مردم باید حداکثر استفاده را کرد و از سوی دیگر در برابر مردمی که دلاورانه تا پای جان برای حفظ انقلاب اسلامی  ایستادگی کرده اند، هموار کردن کار آن‌ها کمترین پاسداشت محسوب می‌شود.

از اینکه فرصت خود را در اختیار خبرگزاری حوزه قراردادید، از شما سپاسگزاریم

بنده هم از شما و مجموعه همکارانتان در خبرگزاری حوزه تقدیر و تشکر را دارم، پیروز و سربلند باشید.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha