جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
فرهنگستان علوم پزشکی

حوزه / فرهنگستان علوم پزشکی اعلام کرد: تقيد و تعهد به اسلام،­­­­­ روحانیت معزز و ارزشهای والای انقلاب اسلامی، ولایت و رهبری اعضای ثابت و متغیر گروه سلامت معنوی و به خصوص رئيس محترم فرهنگستان علوم پزشكي برهیچکس پوشیده نیست.

به گزارش خبرگزاری حوزه، چندی قبل یادداشت «آیا پس از پروژه تنظیم خانواده نوبت به پروژه سلامت معنوی رسیده است» به عنوان «یادداشت رسیده» در حوزه نیوز منتشر شد. در آن یادداشت، انتقادهایی متوجه نهاد متولی سلامت معنوی شده بود. بر همین اساس فرهنگستان علوم پزشکی جمهوری اسلامی، توضیحات مبسوطی ارسال نموده که با هدف تضارب آراء و حمایت از گفتگوی علمی، متن کامل آن که به امضای آقای دکتر حسینی سرپرست روابط عمومی و امور بین الملل فرهنگستان رسیده، تقدیم خوانندگان محترم خبرگزاری حوزه می شود:

موضوع "سلامت معنوی" پس از طرح در سازمان بهداشت جهانی به عنوان رکن چهارم سلامت، در جلسات مختلف فرهنگستان علوم پزشکی جمهوری اسلامی ایران با حضور جمعی از اساتید و اعضای محترم هیئت علمی دانشگاه های علوم پزشکی کشور مورد بحث و بررسی قرار گرفت. از آنجا که سلامت معنوی، محیط بردیگر ابعاد سلامت بوده و بر سلامت جسم سلامت روان و سلامت اجتماعی موثر می باشد در بازنگری اساسنامه جدید فرهنگستان در سال 1390 نیز مورد توجه مجمع عمومی فرهنگستان قرار گرفت و مقرر شد با حضور جمعی از اساتید و فرهیختگان حوزه علمیه و اساتید دانشگاه های علوم پزشکی گروه سلامت معنوی تشکیل شود. اساسنامه جدید فرهنگستان در تاریخ هفدهم مهرماه 1390 پس از بازنگری در جلسه 704 ششم دی ماه 1390به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز رسید و دربند 6 ماده 1 اساسنامه فرهنگستان، صراحتاً به موضوع سلامت معنوی اشاره شد.

" مشارکت در دیده بانی و رصد و پالایش همه ابعاد سلامت جسمی روانی اجتماعی و معنوی"

همچنین  در بند 7 ماده 2  این اساسنامه موضوع سلامت معنوی کاملاً تصریح شده است .

"همکاری و ارائه راهکار برای تقویت فرهنگ اسلامی، سلامت معنوی و اخلاق پزشکی و تلاش جهت شناخت و ترویج فقه سلامت"

اینکه نویسنده محترم در بخشی از یادداشت خود گفته است موضوع سلامت معنوی موضوعی کاملاً ديني است و ورود نهاد مهمی همچون شورای عالی انقلاب فرهنگی و فرهنگستان علوم پزشکی را به موضوعی علمی برنمیتابند، نظريه اي شخصي بوده و وجاهت قانونی نداشته و شايسته اعتنا نیست.

 از آنجا که یادداشت عاری از حقیقت نویسنده محترم در خبرگزاری وزين حوزه منتشر شده است لاجرم برای رفع شبهات و روشن شدن ذهن مخاطبان محترم به برخی نکات به اجمال اشاره می شود.

يكم:گروه علمی سلامت معنوی همانگونه که پیشتر گفته آمد در راستای مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی و رسالت فرهنگستان علوم پزشکی جمهوری اسلامی ایران از شش سال پیش در فرهنگستان تشکیل و آغاز به کار کرد. اعضای ثابت و متغیر این گروه جمعی از اساتید و صاحبنظران حوزه علمیه و اساتید دانشگاه های علوم پزشکی بوده که به طور منظم  در خصوص ابعاد مختلف سلامت معنوی، جلسات ماهیانه داشته و تصاویر اعضاء و مکالمات ایشان همگی ضبط شده و در صورت نیاز می تواند در دسترس عموم قرار گیرد.

دوم: در ابتدای برگزاری نخستین همایش سلامت معنوی اعضای گروه خدمت مقام معظم رهبری (مدظله العالي) رسیده و فرمایشات معظم له در خصوص "سلامت معنوی" به خصوص تاكيد ايشان به حضور علما و صاحبنظران حوزه علمیه در این باب را نصب العین خود قرار داده و برهمان سیره و سياق حرکت می کنند.

سوم: تاکنون رئیس و اعضای محترم گروه سلامت معنوی به كرات دیدارهای مختلفی با مراجع ، حضرات و آیات عظام از جمله حضرت آيت الله مصباح يزدي، حضرت آيت الله جوادي آملي، حضرت آيت الله مکارم شیرازی ، حضرت آيت الله جعفر سبحانی، حضرت آيت الله اعرافی رئیس محترم حوزه علمیه قم و دیگر  فضلای بزرگوار در خصوص موضوع " سلامت معنوی " در سالهای مختلف داشته اند و از نظرات و رهنمودهای ارزشمند ایشان در بحث تبیین ابعاد مختلف سلامت معنوی اسلامي بهره جسته اند.

چهارم: بجز دو همایش اول و دوم سلامت معنوی بقيه همایش ها در شهر مقدس قم و با مشارکت فعال روحانیون معزز و علما طراز اول حوزه علمیه قم برگزار شده است که بیشتر سخنرانان همایش و نيز مقالات برگزیده بر حسب اتفاق از میان حوزویان بوده است. همچنین در همایش پنجم سلامت معنوی كه بهمن ماه سال گذشته در مركز همايشهاي غدير دفتر تبليغات اسلامي  واقع در شهر مقدس قم  برگزار شد، ۸ نفر از سخنرانان همایش از علمای محترم حوزه علمیه قم انتخاب شدند و به سخنرانی پرداختند.

 پنجم: استناد نویسنده محترم به نامه استعفای یکی از اعضای روحانی گروه سلامت معنوی كه مقالاتش در هیات داوری همایش پنجم سلامت معنوي مورد پذیرش قرار نگرفت و از روی عصبانیت در نامه استعفای خود شوربختانه با ادبياتي تند مطالبي كاملاً خلاف واقع مطرح كرد، فاقد اعتبار بوده و ابتناء درستی ندارد.

 ششم: گویی نویسنده  مذکور تعمد دارد تا به هر طریق و با هر دلیلی اعضای محترم گروه سلامت معنوی را مقابل دین و علما بزرگوار قرار دهد و وصله نا چسب سوء استفاده از وجهه علمای دین را به این گروه ارزشی بچسباند.

پر واضح است که تقيد و تعهد به اسلام،­­­­­ روحانیت معزز و ارزشهای والای انقلاب اسلامی، ولایت و رهبری اعضای ثابت و متغیر گروه سلامت معنوی و به خصوص رئيس محترم فرهنگستان علوم پزشكي برهیچکس پوشیده نیست و بهتراست نویسنده گمنام كه نفسانيت را برعقلانیت دینی ترجیح داده با بد انديشي و مخاصمت با بزرگان علم و دین کینهتوزانه از این شهر ، شهرتی برای خود طلب نكند.

 و به قول شاعر گرانمایه

چو مستعد نظر نيستي وصال مجوي

كه جام جم نكند سود وقت بي بصري

بكوش خواجه و از عشق بي نصيب مباش

كه بنده را نخرد كسي به عيب بي هنري

 

 

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha