جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
همایش جامعة المصطفی العالمیة در عراق

حوزه/ اولین همایش سالانه انجمن فارغ التحصیلان جامعة المصطفی العالمیة با عنوان "جامعة المصطفی رهرو علم و بخشش" در کربلای معلا برگزار شد.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری «حوزه» اولین همایش سالانه انجمن فارغ التحصیلان جامعة المصطفی العالمیة با عنوان "جامعة المصطفی رهرو علم و بخشش" در کربلای معلا برگزار شد و کار این همایش در دو جلسه انجام شد که یک جلسه به تلاوت، افتتاحیه و قرائت بیانیه پایانی همایش اختصاص داده شد و بعد از آن جلسه تحقیق و پژوهش برگزار شد.

نمایندگان مراجع دینی ایران و عراق و شخصیت های مهمی از حوزه های علمیه و دانشگاه های ایران و عراق، بیش از 640 نفر از نخبه ها و دانشمندان، اساتید و طلاب حوزه های علمیه نجف اشرف و قم و شرکت کنندگانی از استان های ایران و عراق در این همایش حضور داشتند.

استاد ماجد الواسطی رئیس انجمن فارغ التحصیلان جامعه المصطفی(ص) در عراق، توضیحاتی در خصوص مهترین دستاورد های این انجمن و فاغ التحصیلان در تمامی ابعاد و سطوح فرهنگی، شناختی و توسعه ای عراق ارئه داد و اشاره کرد: دولت ها نسبت به این قشر کوتاهی کرده و حتی در داخل عراق مدرک آنان را به رسمیت نشناختند، علی رغم اینکه مدارک این جامعه المصطفی در سطح جهان مورد قبول است و به رسمیت شناخته می شود.

در خلال این همایش سخنرانی های متعددی ایراد شد که در آن نسبت به برگزاری این گردهمایی بزرگ علمی و فرهنگی ابراز خشنودی کردند.

شایان ذکر است که این همایش به جنبه علمی،شناختی و فرهنگی اختصاص دارد و محصلان حوزوی و دانشگاهی را جمع کرده است تا فارغ التحصیلان جامعه المصطفی در تخصص های مختلف علمی و دینی توانایی داشته باشند.

نماینده آیت الله سیستانی: ضرورت توجه به توانایی های علمی و تلاش برای تغییر وضعیت فرهنگی و علمی

در بخش دیگر همایش، شیخ مازن التمیمی از طرف نماینده حضرت آیت الله سیستانی و متولی شرعی آستان مقدس حسینی به سخنرانی پرداخت و ضمن تبریک به خاطر برگزاری این مراسم و قدردانی از تلاش‌هایی که در جهت علم و پیشرفت تمدن صورت می‌گیرد، بر ضرورت توجه به توانایی‌های علمی و تلاش برای تغییر وضعیت فرهنگی، علمی و رشد کشور تاکید کرد.

نماینده ولی فقیه: اگر فتوای جهاد و خون شهدا نبود، اینگونه برنامه ها برگزار نمی شد

آیت الله سید مجتبی حسینی نماینده ولی فقیه در عراق  به اهمیت حوزه علیمه و جایگاه آن در جهان اسلام اشاره کرد و از تمامی تلاش هایی که برای برگزاری این همایش بزرگ علمی شد، تشکر و قدردانی کرد.

وی به عظمت و جایگاه ملت عراق و رشادت و ایستادگی آن در برابر تروریسم جهانی اشاره کرد و گفت: اگر فتوای جهاد کفایی آیت الله سیستانی و خون شهدایی که از اسلام دفاع کردند، نبود الان این برنامه ها برگزار نمی شد.

نماینده بسیج مردمی:طلاب در مبارزه با تکفیری ها نقش مهمی در حمایت از کشور و دفاع از دین داشتند

 شیخ حسن الاسدی به نمایندگی از بسیج مردمی عراق، مدیریت ارشاد اعتقادی و مرکز آمادگی و توسعه سخنرانی کرد و گفت: فارغ التحصیلان جامعة المصطفی تأثیر بزرگی در حمایت از خاک عراق و دفاع از دین سیدالمرسلین (ص) در برابر هجوم تکفیری ها داشته است.

وی ادامه داد: جامعة المصطفی شهدا و مجروحان زیادی داده و طلاب آن در جبهه های جنگ در زمینه دفاعی، تبلیغی و اعتقادی حضور فعال داشته اند.

شیخ الاسدی اشاره کرد: هجوم وحشیانه به عراق با سلاح اعتقادی گمراه و سیاه آمد و هیچ ارتشی در جهان نمی تواند با هجمه اعتقادی مبارزه کند مگر ارتشی که مسلح به سلاح ایمان و نور باشد، لذا مبلغین، خطبا و طلاب حوزه علمیه و فارغ التحصیلان جامعة المصطفی تأثیر بزرگی در بیان اهمیت فتوای مرجعیت دینی و ضرورت مسلح شدن به سلاح اعتقاد و بیان اعتقادات انحرافی و فاسد تکفیری ها داشتند.

دکتر حسین السلطان رئیس مؤسسه زندانی های سیاسی عراق به دوره تاریکی که برای کشور عراق پیش آمد، از شکنجه زندانیان گرفته تا گورستان های دسته جمعی اشاره کرد و گفت: در این دور شمار زیادی از نخبه ها، تحصیل کرده ها و طلاب مجبور به مهاجرت به خارج از کشور شدند تا با سلاح علم و معرفت به کشور خود بازگردند و به وطن خود خدمت کنند.

آیت الله اعرافی:جامعة المصطفی، همراه و همسو با حوزه عملیه است

سپس پیام آیت الله علیرضا اعرافی مدیر حوزه‌های علمیه ایران خوانده شد که آیت الله اعرافی در آن به تأسیس جامعة المصطفی و همراهی و همسویی این مؤسسه علمی با حوزه علمیه و استفاده از علوم حوزوی و دانشگاهی برای ارتقای سطح علوم شناختی و دینی طلاب اشاره کرد و از تلاش های انجمن فارغ التحصیلان جامعة المصطفی در عراق برای برگزاری این همایش بزرگ تشکر و قدردانی کرد.

شیخ مهدوی مهر رئیس نمایندگی جامعة المصطفی العالمیة در عراق به جهاد و رشادت ملت عراق به ویژه طلاب در مقابله با تروریسم پرداخت و سپس در خصوص جامعة المصطفی و محور های تحول و ارتقای آن در ابعاد علمی، فرهنگی، دینی و در رأس آن ارتباط بین حوزه و دانشگاه سخنانی را بیان کرد.

دکتر مواهب الخطیب در سخنان خود به جهاد زن عراقی در این کشور و خارج آن برای رسیدن به بالاترین درجه علوم و معرفت اشاره کرد.

همچنین این همایش شاهد برپایی کارگاه هایی در خصوص توجه به بعد اجتماعی و علمی و معرفتی عراق بود.

بعد از اختتامیه همایش، سید علی خان به نقش فارغ التحصیلان جامعة المصطفی در عراق اشاره کرد و گفت: هر کجا که بروی مؤسسه ها، مراکز، مدارس، حوزه ها و نهاد های علمی و رسانه هایی می بینی که همراه با جامعة المصطفی کار می کنند.

در این همایش، تعدادی از مستند های کوتاه در خصوص رنج های ملت عراق و شهدای آن به نمایش در آمد. همچنین یک مستند ویژه آیت الله شهید محمد باقر صدر متفکر اسلامی و فیلم های مرتبط با همایش به معرض نمایش گذاشته شد.

همچنین در حاشیه این همایش، نمایشگاه کتابی در خصوص مؤلفات، پژوهش ها و دستاورد های جامعة المصطفی در عراق برپا شد.

در اختتامیه همایش از دولت عراق خواسته شد که از این قشر علمی که بدون چشم داشت و امتیازی به کشور خدمت کرد، حمایت کند و آنان را مورد توجه ویژه قرار دهد و از مؤسسات علمی و فرهنگی و مراکز تبلیغی خواسته شد از این پتانسیل ها استفاده کرده و آنان را جذب کنند.

شایان ذکر است که انجمن فارغ التحصیلان جامعة المصطفی (ص) زمینه تحصیل بیش از 4000 هزار دانشجو را فراهم آورد که در میان آن برخی تحصیلات عالی کارشناسی ارشد و دکترا را در زمان رژیم بعث در مهاجرت، به پایان رسانده اند و این انجمن از سوی فارغ التحصیلان برای پیشرفت جامعه عراقی تأسیس شد.

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha