جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
حوزه المنتظر پاکستان

حوزه/ حوزه علمیه المنتظر لاهور، از مدارس دینی موفق و معروف پاکستان است که طلاب و روحانیون قابل توجهی را تربیت کرده است.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری «حوزه»، بعد از استقلال پاکستان فقط چند مرکز دینی در این کشور وجود داشت. اولین موسسان مراکز دینی در پاکستان حجج الاسلام والمسلمین سید باقر نقوی از حیدر آباد و غلام مهدی نجفی از سند هستند.

حوزه علمیه المنتظر لاهور در سال 1954 میلادی تاسیس شد. بنیانگذار این حوزه حاج شیخ محمد طفیل بود. وی در منطقه موچی کیت لاهور مکانی را به مبلغ صد روپیه اجاره کرد و در سال 1956 میلادی در پاکستان به رسمیت شناخته شد.

در سال 1958 میلادی در محله شکوه یک مکان دیگر خریداری شد و اما در سال 1960 میلادی به علت بروز برخی مشکلات، مکان دیگری در دارالشریعه و سن پوره با مبلغ 32 هزار روپیه برای این حوزه علمیه خریداری شد. در سال 1969 میلادی یک هیئت امنا تشکیل شد و با تلاش و کوشش این هیئت زمینی خریداری و برای این حوزه وقف شد.

حوزه علمیه المنتظر لاهور با گذشت بیش از 50 سال و با وجود فراز و نشیب‌ها از ترویج تعلیمات اسلامی عقب نیشنی نکرده است.

* انقلاب اسلامی ایران و حوزه علمیه المنتظر

وقتی در پاکستان اسم انقلاب اسلامی را می‌شنویم به یاد حوزه علمیه المنتظر و مرحوم حجت الاسلام والمسلمین سید صفدر حسین نجفی می افتیم. وی شخصیتی است که در کشورهای مختلف دنیا از جمله پاکستان نظریه و فکر انقلاب اسلامی و امام راحل (ره ) را ترویج دادند.

این حوزه علمیه از تاسیس مراکز دینی و ترویج نظریه انقلاب اسلامی گرفته تا حوادث مختلف در بین مردم بوده و خدمات زیادی به جامعه ارائه کرده است.

* مسجد و حسینیه علی(ع)

این مسجد دو طبقه در حوزه علمیه تاسیس شده و نماز های جمعه، اعتکاف، عزاداری، جشن و اجتماعات ملی در این مسجد برگزار می شود. مسجد علی(ع) جای مخصوص برای مطالعه و مباحثه برای طلاب حوزه هم دارد و برای مجالس و مراسمات مختلف بانوان بخش بانوان هم تاسیس شده است.

* کتابخانه

در کتابخانه حوزه علمیه المنتظر کتاب هایی کمیاب و در موضوعات مختلف وجود دارد. از این کتابخانه طلاب حوزه و مردم علم دوست از سراسر کشور استفاده می کند؛ در این کتابخانه علاوه بر نسخه‌هایی قدیم و کمیاب قرآن مجید کتاب‌هایی در موضوعات تفسیر قرآن، حدیث، اصول، رجال، فلسفه، فقه، منطق، عقاید، مناظره، اخلاقیات، اقتصاد، لغت، شعر و ادب و از کتاب های معروف اهل تسنن مانند تفسیر طبری، رازی، نیشابوری، خازن، بیضاوی، کشاف، درالمنثور، اتقان، مظهری، روح المعانی، قاسمی، طنطاوی و هزاران کتاب در موضوعات مختلف وجود دارد.

* بخش نوارخانه

در این بخش بیش از 12 هزار نوار درسی و غیر درسی از کتاب صرف تا رسائل و مکاسب به صورت ویدیو و صوت وجود دارد و طلاب حوزه المنتظر و حوزه های دیگر می‌توانند از این نوارها را امانت گرفته یا خریداری کنند.

در بخش زبان اردو نوارخانه مباحث تدریس حجج الاسلام والمسلمین اختر عباس نجفی، سید صفدر حسین نجفی، حافظ ریاض حسین نجفی، حجت الاسلام موسی بیک نجفی و دیگر اساتید برجسته وجود دارد.

و در بخش فارسی نوارهای حضرات آیات مکارم شیرازی، مدرس افغانی، شهید مرتضی مطهری و دیگران وجود دارد.

* آکادمی کامپیوتر

این بخش مهم در زمینه آشنایی طلاب با کامپیوتر و همچنین تایپ مجلات مختلف حوزه فعال است. اساتید برجسته حوزه نیز در این بخش برای جواب دادن به استفتائات مردم در همه اوقات آماده هستند.

* دارالشفاء ؛ «درمانگاه رایگان المنتظر»

این درمانگاه از چندین سال در کنار حوزه علمیه المنتظر فعال است.

* حسینیه فاطمی(س)

این مکان به مسجد علی(ع) ملحق است و در ایام محرم مجلس بانوان و در روزهای دیگر سال برنامه های مختلف برای بانوان برگزار می‌شود.

* دارالفتوی

در این بخش به صورت بیست و چهار ساعته اساتید حوزه به سوالات مردمی که از طریق تلفن از پاکستان یا از کشورهای مختلف پرسیده می شود پاسخ داده می شود.

* بخش تبلیغ

در طول سال و به ویژه در ماه‌های رمضان المبارک و محرم الحرام حوزه علمیه طلاب را به نقاط مختلف کشور اعزام می کند.

* بخش انتشارات

این اداره کتاب های مختلفی مانند ترجمه اردو مفاتیح الجنان منتشر کرده و اکنون هم این کار ادامه دارد.

* درس خارج

بنابر تاکید حضرت آیت الله فاضل لنکرانی قدس سره در سال 1998 میلادی درس خارج حجت الاسلام والمسلمین حافظ ریاض حسین نجفی مدیر این حوزه شروع شد و یک دوره از بحث اصول تکمیل شده و اکنون بحث فقه ادامه دارد.

* کاروان حج المنتظر

این بخش در سال 1984 میلادی تاسیس شده و رئیس این کاروان حجت الاسلام والمسلمین سید محمد عباس نقوی استاد حوزه علمیه المنتظر بود و اکنون به ریاست حجت الاسلام والمسلمین محمد افضل حیدری از اساتید این حوزه علمیه فعال است.

* موسسه مصباح القرآن

این موسسه در سال 1985 میلادی توسط حجت الاسلام والسلمین سید صفدر حسین نجفی با کمک نوازش علی از خیرین پاکستان برای ترویج علوم قرآن تاسیس شد. حجت الاسلام والمسلمین سید صفدر حسین نجفی تفسیر نمونه حضرت آیت الله مکارم شیرازی را به زبان اردو ترجمه کرد و فعالیت های این مرکز همچنان ادامه دارد.

* مجله ماهیانه المنتظر

مجله المنتظر هر ماه در این حوزه منتشر می شود و در سراسر کشور برای عموم مردم ارسال می شود.

* دوره های کوتاه مدت

هر سال در تعطیلات تابستان دوره های کوتاه مدت برای دانشجویان و دانش آموزان در این حوزه برگزار می شود. همچنین برای  دانشجویان و دانش آموزان ساکن شهر لاهور هر یکشنبه دو ساعت کلاس در موضوعات مختلف کلاس برگزار می شود.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha