جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
دکتر نیره قوی

حوزه/ عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و معارف اسلامی با اشاره به این که نخبگان علوم انسانی در حوزه و دانشگاه بسترساز حمایت از کالای ایرانی هستند، گفت مردم، مسئولان و بخش خصوصی، اضلاع مثلث تقویت تولید داخلی به شمار می روند که باید هر یک نقش خود را به درستی در این قضایا ایفا کنند.

دکتر نیره قوی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه با اشاره به نام گذاری سال 97 از سوی رهبر معظم انقلاب اسلامی به عنوان سال حمایت از کالای ایرانی اظهار داشت: بی شک تحقق شعار سال نیازمند توجه به چند مساله و فاکتور مهم است که باید حتماً این ها در برنامه ریزی های خُرد و کلان مدیران و مسئولان مدنظر قرار گیرد؛ نخستین مساله باور همگانی به لزوم تقویت تولید داخل و حمایت از کالای ایرانی است چرا که ما برای دست یابی به هدف مهم توسعه و پیشرفت و استقلال اقتصادی نیاز به حمایت از تولید ملی داریم و نباید این مباحث کلیدی در حد شعار و برپایی همایش و نصب بنر و پلاکارد و به طور کلی امور ظاهری خلاصه شود.

لزوم برنامه ریزی جدی برای تحقق شعار سال

وی افزود: نکته دوم این است که ما برای به اجرا درآوردن آن باور و ایده می بایست برنامه ریزی جدی داشته باشیم که قطعاً در این خصوص هم مردم ، هم مسئولان و هم بخش خصوصی و تعاونی و غیردولتی سهم خود را باید ایفا کنند، ضمن آن که برای توفیق در این مسیر باید به ظرفیت ها و پتانسیل های بومی توجه ویژه ای داشته باشیم.

این استاد حوزه و دانشگاه همچنین گفت: در این بین، وظیفه دولت و نهادهای حاکمیتی این است که زمینه لازم برای فعالیت بهتر مردم و بخش غیردولتی در عرصه های اقتصادی را با نگاه به مولفه های مهم اقتصاد مقاومتی فراهم کنند که در این باره به نظر می رسد با وجود همه تلاش ها ما دچار ضعف هستیم.

به فکر و ایده جوانان بها دهیم

وی اضافه کرد: نکته حایز اهمیت دیگر این است که ما باید به نیروی جوان و ایده پردازی و فکر نو او ارزش و بها قائل شویم و اگر این کار را بکنیم ، زمینه برای شکوفایی استعدادها فراهم می شود و همین استعدادها کمک می کند که ما در رابطه با اقتصاد مقاومتی و تقویت تولید ملی موفق تر باشیم.

مدیر گروه مطالعات علوم سیاسی و انقلاب اسلامی پژوهشگاه فرهنگ و معارف اسلامی همچنین گفت: مساله مهم دیگری که به نظر بنده می رسد این است که ما در عین آرمان گرایی باید واقع بینانه کار را جلو ببریم تا شعارها به عرصه عمل برسد ، نه این که صرفاً به یک بخش قضیه توجه داشته و از عنایت به بخش دیگر غفلت کنیم.

ضرورت حمایت های قانونی ، مالی و نظارتی از کالای ایرانی

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به این که حمایت از تولید ملی شامل چند عرصه مهم می شود، گفت: طبعاً بخشی از حمایت ها ، حمایت قانونی است که در این خصوص مجلس شورای اسلامی نقش کلیدی دارد؛ بخشی حمایت های مالی است که در این رابطه نیز دولت و مجلس باید با هم تعامل داشته و از تولیدکنندگان واقعی حمایت کنند و همچنین بخش دیگر شامل حمایت های نظارتی می شود.

وی اضافه کرد: متاسفانه برخی از قوانین و ضوابط در کشور مانع هستند که این ها باید بررسی دقیق و عالمانه شود و اصلاح شود چرا که به صرف ظرفیت شناسی، اگر حمایت درستی صورت نگیرد فایده ای نخواهد داشت.

ارتقای کیفی محصولات؛ راهکار عملی حمایت از تولید ملی

قوی ، با بیان این که یکی از بهترین راهکارهای عملی برای حمایت از کالای ایرانی، ارتقای کیفی محصولات ساخت وطن است، ابراز داشت: این که ما به هر شکل به مردم بخواهیم بقبولانیم که از کالای ساخت ایران استفاده کنند بدون آن که کیفیت مناسب داشته باشد، چندان مناسب و مطلوب نیست ؛ در برخی قسمت ها واقعاً کالای با کیفیت و مناسب تولید نمی کنیم و لذا نمی توانیم همه مردم را مُجاب کنیم که از این ها استفاده کنند.

وی افزود: ارتقای کیفی محصولات اساساً باعث می شود مردم به خرید این کالاها تشویق شوند و محصول خوبی را خریداری کنند، ضمن آن که از سویی دیگر موجب می گردد که بازار رقابت در داخل نیز گرم تر شود.

از تجارب موفق دیگر کشورها نیز استفاده کنیم

مدرس دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: تولید خوب و استاندارد می تواند باعث شود که ما در خارج نیز بازارهای خوبی برای فروش محصولاتمان داشته باشیم، که البته در این باره باید از تجارت کشورهایی چون چین و هند و کره و ژاپن و نیز کشورهای اروپایی پیشگام در عرصه صادرات استفاده کنیم که که چگونه توانسته اند در برابر آمریکا، مسیر توسعه و پیشرفت و استقلال اقتصادی خود را دنبال کنند.

وی با بیان این که امروز لازمه دفاع از عزت و شرف و کرامت ملی تکیه بر داشته های خودمان است، ابراز داشت: این که مقام معظم رهبری بر اقتصاد مقاومتی و اقتصاد درونزا تاکید می کنند به این خاطر است که جوان ما و تولیدکننده و مسئول ما باور کند که ما می توانیم ، همچنان که در دوران سخت اما درخشان دفاع مقدس نشان دادیم که در برخی عرصه ها مثل تولید موشک به خودکفایی رسیدیم و امروز در دنیا جزو نادر کشورهای دارای قوی ترین سلاح های موشکی هستیم.

نخبگان علوم انسانی و فراهم سازی زمینه تقویت تولید داخل

عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و معارف اسلامی در قسمت دیگری از سخنان خود با اشاره به نقش ممتاز علوم انسانی و نخبگان حوزوی و دانشگاهی در رابطه با زمینه سازی برای حمایت از تولید ملی در کشور خاطرنشان کرد: از آن جا که علوم انسانی مادر همه علوم است ، لذا ما با اسلامی سازی و بومی سازی این دسته از علوم می توانیم به هدایت فکری و اندیشه ای جامعه پرداخته و از حیث باور و اندیشه و تفکر آنان را آماده و مهیا سازیم که اولاً بر پایه توان ملی خود تکیه کنند و ثانیاً هم این که در عرصه خرید و مصرف، خانواده های ایرانی ، گرایش و رغبت به کالای خودمان را داشته باشند.

وی افزود: از این حیث تولید و تراوش اندیشه های علوم انسانی می تواند باعث و بانی اندیشه خودباوری و تکیه بر توانمندی ها و پتانسیل های داخلی باشد و از این منظر بنده معتقدم که ما باید بتوانیم تهدیدها را به فرصت تبدیل کنیم مثل دوران دفاع مقدس که با تکیه بر ظرفیت های خود و البته توکل بر خدا توانستیم فرصت هایی ایجاد کنیم

این محقق و استاد حوزه و دانشگاه با تاکید بر این که باید کاری کنیم که مردم روز به روز نسبت به محصول ایرانی تعصب و غیرت بیشتری داشته باشند، گفت: ما باید ضمن دشمن شناسی به ظرفیت های خود باور داشته باشیم و در سایه ایمان به خدای متعال ، به تدریج نقاط ضعف خود خاصه در عرصه اقتصاد را شناخته و رفع کنیم و این را بدانیم که هیچ کس دیگری جز خودمان دلسوز ما نیست.

۳۱۳/۸

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha