جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
ششمین همایش «کارگاه اقتصاد اسلامی» در دانشگاه استانبول برگزار شد

حوزه/ در ششمین همایش «کارگاه اقتصاد اسلامی» که با موضوع «روش شناسی اقتصاد اسلامی» در دانشگاه استانبول برگزار شد، اساتید و دانشگاهیان از ۱۰ کشور مختلف، اقتصاد اسلامی را نه تنها برای مسلمانان بلکه به نفع همه دانستند.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری «حوزه» به نقل از دیلی صباح، ششمین همایش «کارگاه اقتصاد اسلامی» در روزهای ۸-۶ آوریل با موضوع «روش شناسی اقتصاد اسلامی» توسط مرکز تحقیقات اقتصاد اسلامی و با همکاری انجمن مطالعات علمی انجمن کارآفرینی و اخلاق تجاری ترکی، در شهر استانبول برگزار شد.

این نشست شامل مباحث مختلفی مرتبط با تجارت اسلامی از جمله روش شناسی و سایر جنبه های اقتصاد اسلامی است که از زمان آغاز آن با چالش های بسیاری مواجه شده است.

این نشست سه روزه با حضور نزدیک به یک صد استاد دانشگاه از 10 کشور مختلف جهان در مرکز همایش ها و تالار آبی دانشگاه استانبول برگزار شد. شخصیت های برجسته دنیای اسلام و تجارت اسلامی بیش از 15 مقاله در این گردهمایی ارائه دادند. در کارگاه های آموزشی مباحث مختلفی پیرامون موضوع همایش به بحث گذاشته شدند که به شرح ذیل هستند:

فرضیه های اولیه رویکرد اقتصادی اسلامی، مبانی فلسفی روش شناسی اقتصادی اسلامی، رویکردهای اقتصاد در تفکر اسلامی، کاربرد فقه در روش شناسی سنتی برای جهان مدرن، استفاده جامع از فقه در اقتصاد اسلامی، بحث های روش شناسی فعلی در اقتصاد اسلامی و ایده های جدید، نظریه ها و روابط سیاسی در اقتصاد اسلامی.

اقتصاد اسلامی یک علم اجتماعی

در طی این نشست که شامل یک میزگرد و 8 جلسه بحث و گفتگو بود، اساتید و دانشگاهیان به این نتیجه رسیدند که اقتصاد اسلامی یک علم اجتماعی می باشد. و یک سیستم اقتصادی منحصر به فرد با هدف ایجاد رفاه برای مردم با به کارگیری اصول بنیادین اسلامی می باشد.

ارائه دهندگان مقالات نیز بر این باور بودند که کارهای انجام شده مرتبط با روش شناسی اقتصاد اسلامی، بایستی ادامه پیدا کند. شرکت کنندگان در همایش نیز بر این باور بودند که اقتصاد اسلامی نه تنها برای مسلمانان بلکه  به نفع همه مردم است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha