شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
سیاوشی

حوزه/ حجت الاسلام سیاوشی با تاکید بر این که بد اخلاقی انسان را نابود می کند، گفت: شیطان به خاطر اعمالش سقوط نکرد، بلکه به خاطر اخلاقش سقوط کرد.

به گزارش خبرگزاری«حوزه» از اصفهان، حجت الاسلام اسماعیل سیاوشی، امام جمعه داران، پیش از ظهر امروز در نشست اخلاقی که در مدرسه علمیه خواهران الزهرا(س) فریدن برگزار شد، اظهار کرد: اگر طلبه ها و مربیان دینی اعمال خود را  با نور تقوا تقویت نکنند دراین صورت تلاش آنها بی ثمر خواهد بود و همانند درخت اگر  برگ نداشته باشد، اجزای درخت(ریشه، ساقه و برگ) نمی توانند از نور استفاده کنند و درخت خشک و بی ثمر می شود.

وی افزود: وجود انسان هم این گونه است، چیزی که انسان را نابود می کند نبود اخلاق است، شیطان به خاطر اعمالش سقوط نکرد، بلکه به خاطر اخلاقش سقوط کرد.

امام جمعه داران عنوان کرد: چیزی که انسان را بر زمین می زند اخلاق بد است، حتی قاتلین ائمه اطهار(ع) نماز می خواندند، اما مشکل اخلاق، حب دنیا، حسادت قلبی، ... بود، باید نور تقوا در دل ایجاد شود تا بتوانیم راه صحیح را طی کنیم.

حجت الاسلام سیاوشی گفت: اگر انسان اخلاق داشته باشد، اعتقادش هم  پابرجاست، چیزی که اخلاق را حفظ می کند نور تقواست، حضرت علی(ع) در نهج البلاغه می فرماید «متقین کسانی هستند که اهل فضیلتند، به جای حسادت غبطه و به جای تکبر، تواضع دارند».

وی تصریح کرد: در وجود انسان چهار قوه شهوانیه، غضبیه، عقلیه و  وهمیه وجود دارد، هر عملی که انسان انجام می دهد، از یکی از این قوا یا از مجموع آن نشأت می گیرد و این قوا برکت دنیا برای انسان هستند.

امام جمعه داران افزود: چیزی که مهم است این بوده که اگر انسان تقوای الهی داشته باشد و عظمت خدا را در دل داشته باشد نور تقوا در دلش ایجاد می شود و میدان را به عقل می دهد و سه قوه دیگر تحت کنترل  عقل قرار می گیرند.

وی در پایان خاطر نشان کرد: با نور تقوا تمام سه قوا کنترل می شود، اگر انسان کاری را با کنترل عقل انجام دهد فضیلت می شود در غیر اینصورت تبدیل  به  رذیله می گردد، پس باید نور تقوا را با یاد مرگ در وجودمان زنده نگه داریم .  

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha