چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۴ شوال ۱۴۴۵ | Apr 24, 2024
حجت الاسلام واردی

حوزه/ استاد و پژوهشگر مهدویت حوزه انتشار و القای شبهات مهدویت را در جهت تلاش برای ایجاد تفرقه بین شیعه و سنی دانست.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، حجتالاسلام واردی امروز در نشست تخصصی مهدویت، محور مشترک ادیان در پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با ذکر این مطلب که مهدویت از جمله امور مشترک و در عین حال چالشی در جریان اعتقادی مذاهب اسلامی بوده است گفت: با توجه به روایات متواتر در حوزه مهدویت در طول تاریخ اسلام شاهد برخی رویکردهای ضد و حتی سواستفاده گر برای جلب توجه مردم بوده ایم.

وی پس از ارایه مباحث تاریخی در این عرصه نیز افزود: در دوران معاصر کسانی که با اساس اسلام مخالف هستند سعی کردهاند که از شبهات در حوزه مهدویت استفاده کنند.
استاد حوزه با ذکر این مطلب که دشمنان این شبهات را برای مقابله شیعه وسنی منتشر می کنند اظهارکرد: آنها میخواهند در گیری ها در حوزه مهدویت را تشدید کنند تا توجه مردم را به نسبت به استکبار جهانی و مشکلات اصلی خود محدود کنند.
این محقق حوزوی بیان کرد:در میان شبهاتی که در خصوص امام زمان(عج) وجود دارد می توان به شبهات نسبی ایشان اشاره کرد که در دوره های مختلف مطرح و از سوی علمای ما و حتی خود اهل سنت نیز پاسخ داده شده است.
وی گفت: شبهه اول آن است که گفته اند که آن حضرت از نسل عباس عموی پیامبر است و شبهه دوم نیز آن بود که بیان کردند که حضرت حجت از نسل امام حسن مجتبی(ع) استY شبهه سوم نیز آن بود که گفته شده است که نام پدر حضرت حجت، نام پدر پیامبر است.
حجتالاسلام واردی بیان کرد: شبهه اول را به چهارتن از صحابه نسبت میدهند و مضمون حرف آنها این است که مهدی(عج) از ولد عباس است ولی در خصوص شبهه دوم که بیان شده ایشان از نسل امام حسن مجتبی(ع) است سه روایات وجود دارد که ابن حماد ابن داوود و تمام رازی بیان کرده اند
وی گفت: شبهه سوم از آنجا نشات گرفته است که پیامبر زمانی که از مهدی(عج) توصیف می کنند بیان می فرمایند که که نام او نام من و نام پدر او نیز نام پدر من است که با مراجعه ای که به احادیث انجام شد به این نتیجه رسیدیم که در منابع اهل سنت نیز اصلا جمله دوم وجود ندارد.
وی  با ذکر این مطلب که تکفریان این شبهه را بسیار نشر دادند که حضرت مهدی از نسل امام حسن مجتبی(ع) است اظهارکرد: حتی ابن تیمیه اصل مهدویت را به سخره گرفته است و بیان می کند که چرا نام امام مهدی(عج) در قرآن نیامده است، ولی در تفاسیر مختلفی از اهل سنت این بحث مطرح شد و گفته وی نقض شد؛ آنها اکنون در حال رواج شبهات هستند تا اقبال مسلمانان به سمت مهدویت را کم کنند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha