پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
سید حامد شاهرخی

حوزه/ استاد و پژوهشکر مهدویت حوزه، مهدویت را عنصری دانست که می تواند عامل وحدت جهان اسلام شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، سید حامد شاهرخی امروز در نشست علمی مهدویت محور مشترک ادیان در پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، با اشاره به اهمیت مساله وحدت گفت: بر طبق آیات و روایات و تجربه بشر این مطلب به اثبات رسیده است که اتحاد وهمگرایی در هر موضوع و مساله ای در ساماندهی و رساندن جامعه به سوی مقصود موثر و تاثیرگذار است.
وی افزود:  وحدت است که باعث تجمیع می شود و در پرتو این عنصر است که پیشرفت و شکوفایی وعزت و خلاقت و حاکمیت بر زمین نائل خواهد شد.

این محقق عرصه مهدویت گفت: فقدان این عامل در جامعه خودبرتر بینی و سلب نعمت از آنها و ذلت و استمثار مبدل خواهد شد؛اتحاد در زمینه های گوناگونی قابل تصور و توجیه است که گاهی بر اساس باورها و گاهی بر اساس ملیت و قومیت ونژاد و گاهی بر اساس جغرافیا شکل می گیرد و مردم را به سوی همدلی سوق می دهد.
استاد مهدویت حوزه با ذکر این مطلب که مولفه هایی چون اصل ظهور و اتحاد و حتمیت اصل ظهور و اوصاف امام مهدی و گسترش عدالت و.. بخشی از مولفه هایی است که مورد قبول گروه های اسلامی است گفت: مهدویت قطعا از جمله عناصر بسیار مهم دینی است که عاملی مهم برای اتحاد جوامع اسلامی است.
وی گفت: به دلیل اهمیتی که مهدویت و مولفه های اساسی مهدویت دارد مطلب مشترک این مسایل آن است که روایات مهدویت بر اساس اقرار بزرگان اهل سنت، روایات متواتری است.

این محقق افزود: ممکن است این سوال پیش آید که وحدت را در چه حوزه ای دنبال می کنیم؟ مقصود از این وحدت برتر قراردادن مذهبی بر مذهب دیگر نیست یا اینکه مذاهب را در هم ادغام کنیم ولی این مشترکات باید ما را در سر یک سفره بنشاند ولی مقصود ما از وحدت در دو بعد از وحدت است.
شاهرخی بیان کرد: مقصود ما از وحدت، یکی سیاسی و اجتماعی و دیگری علمی و فرهنگی است؛ مقصود از بعد اول این است که مسلمانان در هرجایی که زندگی میکنند به عنوان مصلحت عالیه اسلامی در صف اسلام قرار گیرند؛ پس مقصود ما این نیست که شیعه ها به اهل سنت بگروند یا اتفاق عکس رخ دهد.
وی گفت: مقصود از بعد دوم تقریب بین مذاهب اسلامی است که تحقق این پدیده منوط به اجتماع اندیشمندان است که به آرا و نظریات احاطه دارند و بروز نظریات در فضای آرام ما را در رسیدن به واقعیت های اسلامی در حوزه علمی و کلامی و فرهنگی به نتیجه دلخواه برساند.
 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha