پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
 حجت الاسلام سلیمیان

حوزه/ استاد و محقق عرصه مهدویت بر لزوم توجه و دقت در زمینه بیان روایات آخرالزمانی تاکید کرد.

حجت الاسلام سلیمیان عضو پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در گفت وگو با خبرگزاری «حوزه»، گفت: مساله حدیث از مسایل بسیار چالشی در تاریخ بوده است و امروز نیز شاهد این مساله هستیم.

وی افزود: نکته جالب آنجا است که زمانی که یک امام معصوم زنده است و در میان مردم زندگی میکند ولی بازهم می بینیم در همان زمان نیز عده ای نسبت های دروغ به اهل بیت می دادند و این احادیث امروز نیز در دسترس هستند.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی بیان کرد: این بحث در حوزه مهدویت آثار تخیریبی فراوانی دارد؛ گسترده بحث نشانه ای ظهور آسیب های زیادی ایجاد کرده و مستندات برخی از بحث های ما روایاتی است که نمی توان از اعتبار آنها جدا کرد.

این استاد عرصه مهدویت بیان کرد: بنده قائل به حفظ حداکثری روایات هستم، ولی روایاتی که از جهت منبع و سند و محتوا قابل دفاع نیستند را نباید نقل کرد.

وی گفت: وقتی روایات ره گیر ی می شود وبه سرمنزل می رسیدم بخشی از این احادیث مشکل روندی دارند بخصوص برخی روایاتی که در آنها بیان شده است که مثلا گرگ در کنار گوسفندان و شیر در کنار آهو به خوشی زندگی می کنند؛ وقتی ریشه این روایات را بررسی می کنیم به این نتیجه می رسیم که اصل آنها به آثار یهود می رسد.

حجت الاسلام سلیمیان اظهارکرد: یعنی اولین متنی که می توان این گونه مطالب را در آن دید متنی است که به عنوان کتاب مقدس مورد استناد مسیحی ها قرار می گیرد متاسفانه امروز شاهده هستیم که برخی منبری ها بدون توجه به پیامدها آن را به کار می برند.
وی گفت: از سویی به روایاتی می رسیم که در آن بیان شده است که در دوره ظهور هر گاه انسان ها اراده می کنند به غذا می رسند یا اینکه گرگ ها دیگر گوسفندان را نمی خورند در حالی که باید توضیح داده شود که آیا یک اقتضای طبیعی در یک موجود که خداوند در آن موجودات قرارداده است واقعا نقیصه ای در خلقت بوده است که دیگر نیازی به خوراک ندارند؟ به همین دلیل است که نباید هر مطلبی را بدون توجه به مسایل و سند شناسی و... آن بیان کرد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha