جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
شهادت امام کاظم

حوزه/معاون پژوهشی حوزه علمیه خراسان جنوبی با اشاره به ماجرای باز پس دادن فدک توسط هارون الرشید، گفت: امام کاظم(ع) فدک را تنها نخلستان نمی دانست، بلکه حد و مرز حکومت اسلامی را فدک می دانستند.

حجت الاسلام مجتبی شیدایی در گفت و گو با خبرنگار حوزه با بیان این که واسطه قرار دادن اهل بیت(ع) کار درستی است، اظهار کرد: معمولا رویکرد و توجه ما به حاجت گرفتن زیاد است، از این باب چون شیعیان حاجت های زیادی از امام کاظم(ع) می گرفتند، ایشان را «باب الحوائج» می گویند. البته در واقع تمامی اهل بیت(ع) «باب الحوائج» هستند.

وی، وضعیت اجتماعی امام موسی بن جعفر(ع) را دشوار عنوان کرد و افزود: در زمان امامت ایشان قدرتمندترین حاکمیت یعنی بنی عباس و همچنین مقتدرترین فرد یعنی هارون الرشید عهده دار حکومت بود.

با استفاده از تقیه جامعه را مدیریت می کردند

حجت الاسلام شیدایی افزود: امام کاظم(ع) در شرایط خفقان جامعه با استفاده از تقیه به یاران دستور می دادند و جامعه شیعه را مدیریت می کردند.

معاون پژوهشی حوزه علمیه خراسان جنوبی با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری در کتاب انسان 250 ساله، گفت: دوران امام کاظم(ع) شرایط دشوار سیاسی سبب شد که ایشان مدتی را به صورت مخفیانه زندگی کنند و به این دلیل کرسی های آزاد اندیشی زیادی نبود.

حد و مرز حکومت اسلامی حدود فدک بود

حجت الاسلام شیدایی با اشاره به ماجرای باز پس دادن فدک توسط هارون الرشید، گفت: امام کاظم (ع) فدک را تنها نخلستان نمی دانست بلکه حد و مرز اسلامی را فدک می دانست.

وی ادامه داد: از این بیانات امام کاظم(ع) می توان برداشت کرد که ایشان قصد داشتند فدک را جایگاه امامت معرفی کند و به دنبال حکومت کردن بر جامعه اسلامی بودند.

معاون پژوهشی حوزه علمیه خراسان جنوبی خاطرنشان کرد: با وجود نگاه حاکمیتی حضرت، لیکن شرایط مهیا نبود.

مدیریت شبکه ای، شیوه هدایتی امام کاظم(ع) بود

حجت الاسلام شیدایی شیوه های هدایتی امام کاظم(ع) را یک مقوله مهم برشمرد و افزود: مدیریتی که حضرت در شرایط خفقان و دشوار سیاسی و اقتصادی از آن بهره می بردند، مدیریت شبکه ای بود، چرا که با وجود زندگی مخفیانه، شبکه ای از همکاری و وکالت را برقرار داشتند.

وی مدیریت امام کاظم(ع) را از نوع همگرایی خطاب کرد و گفت: امروز مسئولان و مدیران اجتماعی با الگو گیری از این سبک مدیریتی، می توانند بر مشکلات  غالب  شوند .

معاون پژوهشی حوزه علمیه خراسان جنوبی گفت: امام کاظم(ع) در 1200-300 سال پیش نظام و تفکر شبکه ای داشتند چرا که نمایندگانی در راستای مدیریت جامعه اسلامی در شهرهای مختلف منصوب کرده بودند.

حجت الاسلام شیدایی با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری، افزود: حتی چینش اتاق امام کاظم(ع)، در بردارنده پیام و نگاه جهادی بود، چرا که در اتاق حضرت لباسی رزمی و شمشیری آویزان بود.

وی در پایان خاطرنشان کرد: حضرت کاظم(ع) در بدترین شرایط بهترین و با ارزش ترین کارها را برای جامعه اسلامی انجام داد که در حال حاضر با این شرایط بد جامعه انتظار این است که از ایشان الگو برداری کنیم.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha