چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۴ شوال ۱۴۴۵ | Apr 24, 2024
 سفر هیئت کنگره نقش شیعه در علوم اسلامی به روسیه

حوزه/ حجت الاسلام و المسلمین خوشخو معاون بین الملل دبیرخانه کنگره نقش شیعه در پیدایش و گسترش علوم اسلامی به بیان دستاورها وفعالیت های سفر هیئت اعزامی این کنگره به روسیه پرداخت.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری «حوزه»، حجت الاسلام والمسلمین محمدرضا خوشخو معاون بین الملل دبیرخانه کنگره نقش شیعه در پیدایش و گسترش علوم اسلامی، در گفتگو با خبرنگار این خبرگزاری در خصوص پیش نشست اخیر این کنگره در روسیه، خاطرنشان ساخت : این همایش در ادامه ی سیاست های دبیرخانه ی کنگره ی مقابله با جریان های تکفیری بعد ازهمایشی که درافغانستان برگزار شده بود امسال در روسیه برگزار شد که در این سفر حجت الاسلام والمسلمین زمانی رئیس دبیرخانه وحجت الاسلام والمسلمین محی الدین مکارم شیرازی فرزند آیت الله مکارم شیرازی نیز حضور داشتند.

حجت الاسلام والمسلمین خوشخو گفت: همایش مذکور در شهر مسکو و با همکاری انستیتوی اسلامی مسکو و سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی برگزار شد که میهمانانی از علمای اهل سنت، ائمه جمعه اهل سنت و رئیس انستیتوی اسلامی آقای دمیر محی الدین اف از شخصیت های نامی روسیه را پذیرا بود و با قرائت پیام آیت الله مکارم شیرازی توسط فرزند ایشان آغاز شد.

معاون کنگره نقش شیعه در پیدایش و گسترش علوم اسلامی، اظهار داشت : در ادامه برنامه آقای عشیرف یک از علمای بزرگ روسیه سخنرانی کرد و پس از او بیش از ده نفر از شخصیت های حاضر به ایراد سخنرانی در رابطه با راه های مبارزه با تکفیر و تحکیم وحدت اسلامی پرداختند ضمنا گفتنی است که این همایش با پوشش رسانه ای و استقبال خوبی مواجه شد.

وی افزود : در حاشیه همایش با تنی چند از علمای اهل سنت، نماینده آیت الله سیستانی در روسیه حجت الاسلام والمسلمین موصلی و نماینده ولی فقیه در روسیه حجت الاسلام والمسلمین آقای صابر اکبری جدی که در برگزاری همایش نیز کمک به سزایی داشتند دیدار وگفتگو کردیم.

حجت الاسلام خوشخو ادامه داد : در مسکو طی جلسه ای که با حضور پرشور شیعیان آذری زبان این شهر، برگزار شد شرکت کردیم.

* حضور در نماز جمعه مسکو و بزرگترین مسجد این شهر

معاون کنگره نقش شیعه در پیدایش و گسترش علوم اسلامی گفت:  از دیگر برنامه های این سفر حضور در نماز جمعه مسکو در بزرگترین مسجد این شهر که مربوط به برادران اهل سنت که حدود دو سال پیش توسط پوتین افتتاح شده بود می باشد و با سخنرانی حاج آقای زمانی قبل از خطبه های نماز جمعه همراه شد که استقبال بسیار خوبی را در پی داشت.

وی افزود: از دیگر فعالیت های انجام شده این سفر میتوان به برگزاری جلسهای با یک گروه NGO دانشگاهی اشاره کرد که از جمله اهداف آن مبارزه با جهانی شدن آمریکا بود و با شعار جلوگیری از تک قطبی شدن جهان فعالیت می کردند.

حجت الاسلام والمسلمین خوشخو خاطرنشان ساخت : پس از مسکو به منظور انجام دیدارهایی به سن پترزبورگ سفر کردیم و در آنجا حجت الاسلام محی الدین مکارم شیرازی و حجت الاسلام والمسلمین زمانی در مرکزی که برای شیعیان خریداری شده بود به ایراد سخنرانی پرداختند.

این فعال جریان مبارزه با تکفیر گفت : در سن پترزبورگ، به بازدید از کلیسا و گفتوگو با روحانی این کلیسا پرداخته و در ادامه با حضور در مسجد مرکزی شهر با عالم اهل سنت این مسجد نیز دیدار کردیم.

* بازدید از بنیاد مطالعات اسلامی روسیه

حجت الاسلام والمسلمین خوشخو ادامه داد: یکی دیگر از برنامه های ما بازدید از بنیاد مطالعات اسلامی روسیه و دیدار با دکتر هادوی رئیس این بنیاد بود. دکتر هادوی در این دیدار گفت این بنیاد طی چندین سال فعالیت کتابهای متعددی را منتشر  و با بسیاری از مناطق روسیه ارتباط دارد.

 اظهارداشت: آثار این بنیاد با استقبال خوبی در روسیه مواجه شده و قرار شد ترجمه و توزیع برخی مطالب و محتواهای مفید در روسیه به صورت مشترک انجام شود.

معاون کنگره نقش شیعه در پیدایش و گسترش علوم اسلامی یادآور شد: بنیاد مطالعات اسلامی روسیه در سه حوزه پژوهش ، تراث اسلامی و کتب درسی فعالیت دارد. همچنین آثار اندیشمندان اسلامی در این مرکز ترجمه و عرضه میشود.

* بازدید ازانستیتوی اسلامی روسیه وکتابخانه ملی سن پترزبورگ

وی افزود: بازدید ازانستیتوی اسلامی روسیه وکتابخانه ملی سن پترزبورگ که دربرگیرنده نسخ خطی ایرانی بود از دیگر برنامه های انجام شده در این سفر به شمار می رود که طی آن تفاهماتی در زمینه تبادل منابع و مآخذ به وجود آمد.

حجت الاسلام والمسلمین خوشخو اظهارداشت : دو دیدار با سفیر جمهوری اسلامی ایران در روسیه جناب آقای سنایی و رایزنی فرهنگی داشتیم که در راستای آن ها دو دعوت نامه به منظور شرکت در کنگره نقش شیعه در گسترش و پیدایش علوم اسلامی برای آقایان طلعت تاج الدین و راویل عین الدین، تحویل سفیر داده شد.

این روحانی فعال در عرصه مبارزه با تکفیر در پایان گفت: خوشبختانه ارزیابی ما از این سفر بسیار خوب است چرا که طی ۶ روزه موفق به برگزاری ۲۴جلسه موفقیت آمیز شدیم که تعاملات سازنده ای اتفاق افتاد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha