جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
حجت الاسلام محسن افضل‌آبادی

حوزه/ مدیر مرکز مطالعات تطبیقی مذاهب اسلامی مشهد در آئین تجلیل از اساتید برتر و ممتازین این مرکز گفت: پایه و مبنای فکری اهل بیت(ع) «کلام» است امروز اگر قصد ایجاد تحول در فقه داریم باید بدانیم که تحول در فقه بدون تحول در کلام امکان‌پذیر نیست؛ فقه ما وقتی پویا می‌شود که کلام ما پویا باشد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از مشهد، حجت الاسلام محسن افضل‌آبادی در آئین تجلیل از اساتید برتر و ممتازین آموزشی و پژوهشی مرکز مطالعات تطبیقی مذاهب اسلامی مشهد که با حضور آیت‌الله حاج شیخ مصطفی اشرفی شاهرودی برگزار شد، ضمن عرض خیرمقدم و تبریک عید بزرگ مبعث، اظهار کرد: در طول تاریخ هزار و 400 ساله اسلام، فرقه‌ها و مکتب‌های نوظهوری پدید آمدند که هر کدام به فراخورعلم خود توانستند چهره دین اسلام به خصوص مکتب امامیه را دچار چالش کنند.

مدیر مرکز مطالعات تطبیقی مذاهب اسلامی مشهد تصریح کرد: آنچه از روش و سیره اهل‌بیت و ائمه اطهار(ع) در مواجهه با جریان‌های نوپدید و انحرافی به ما رسیده است چیزی جز حلقه‌های تخصصی و توانمندسازی نیروهای متخصص برای مقابله با این جریانات نیست و «محمدبن‌مسلم»‌ها و «هشام‌بن‌حکم»‌ها محصول این مدرسه هستند.

وی افزود: پایه و مبنای فکری اهل بیت(ع) «کلام» است امروز اگر قصد ایجاد تحول در فقه داریم باید بدانیم که تحول در فقه بدون تحول در کلام امکان‌پذیر نیست؛ فقه ما وقتی پویا می‌شود که کلام ما پویا باشد.

مدیر مرکز تخصصی مطالعات تطبیقی مذاهب اسلامی مشهد خاطرنشان کرد: شیخ‌مفیدها قبل از آنکه فقیه باشند متکم بوده‌اند، کلام ما در حوزه بغداد ریخته شد البته تمام آثار شیخ مفید به ما نرسیده است.

وی بیان کرد: مرکز تخصصی مطالعات تطبیقی مذاهب اسلامی مشهد با درایت آیت الله محمدجواد فاضل لنکرانی تأسیس شد و در کنار مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) می‌تواند بارقه امیدی در توانمندسازی نیروهای متخصص در پاسخگویی به شبهات ایجاد کند.

حجت الاسلام افضل‌آبادی متذکر شد: این مرکز که امسال برای چهارمین دوره دانش‌پژوه می‌پذیرد، از سال 1394 شروع به فعالیت کرده و تاکنون توانسته است نیروهای مفیدی به جامعه علمی مشهد ارائه کند.

انتهای پیام

313/28

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha