جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
غار حرا

حوزه/ عضو هیئت علمی دانشگاه باقرالعلوم(ع) گفت: جنس تحولی که پیامبر (ص) در جامعه عرب جاهلی ایجاد کردند از جنس تحول فرهنگی و اخلاقی بوده است.

دکتر زهرا روح اللهی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه، ضمن تبریک عید سعید مبعث اظهار داشت: پیامبر اکرم (ص) در زمان بعثت خویش از ظرفیت های موجود جامعه آن زمان در مسیر انجام رسالت الهی خویش نهایت استفاده را کردند، چه آن که حضرت خارج از بستر جامعه جاهلی ، امر خارق العاده ای انجام ندادند بلکه از ویژگی ها و شاخصه های فرهنگی جامعه زمان خود در امر هدایت مردم بهره جُستند.

وی افزود: در واقع ایشان از خصلت های عرب جاهلی به گونه ای استفاده کردند که در نهایت این مسایل باعث هدایت آن ها شد و تحولی که حضرت رسول(ص) در جامعه زمان خود پدید آورد، بیشتر از جنس تحول فرهنگی و اخلاقی و اجتماعی بود.

عضو انجمن تاریخ پژوهان حوزه علمیه قم با اشاره به این نکته که به جهت شرایط خاص جغرافیایی، صبر و بردباری در برابر سختی های زندگی، یکی از ویژگی های مردم عرب و بادیه نشین بوده است، گفت: همین ها بعد ها به مسلمان هایی تبدیل می شوند که در وقت سختی ها و مصایب با صبر و پایمردی ، به زندگی خود ادامه داده و موفق می شوند جامعه اسلامی را تحت هدایت نبی مکرم اسلام تشکیل دهند و بر دشمنان خارج از جزیره العرب نیز در ادامه پیروز شوند.

وی بیان داشت: به عنوان مثال در قضایای مربوط به شعب ابی طالب (ع)، تجربه تاریخی مسلمانان باعث شکل گیری محور مقاومت شد .

روح اللهی گفت: اعراب جاهلی مشهور به جنگ آوری و دلاوری بودند آن هم در زمینه جنگ های بین قبائل که اکثراً نیز با هدف دست یابی به غنایم و مواهب دنیایی بود،

اما پیامبر اکرم(ص) همین افراد را تبدیل به انسان های سلحشوری می کنند که در مسیر دفاع از دین و عقیده خود حاضر به همه گونه ایثار و فداکاری هستند.

وی در ادامه با اشاره به شعار کلیدی پیامبر (ص) مبنی بر این که من برای اتمام مکارم اخلاقی مبعوث شده ام، ابراز داشت: پیامبر(ص) به خصوص در ارتباط با زنان ، این مساله را بیش از سایر عرصه ها تاکید می کردند و آن هم به این خاطر است که بستر جامعه جاهلی و عرب جاهلی ، جایگاه خاصی را برای زن قائل نبود و نگاه آن جامعه ، نگاه ابزاری به زن بوده است.

عضو هیئت علمی دانشگاه باقرالعلوم(ع) افزود: در عوض در دوران زندگانی و رسالت پیامبر، شاهد تکریم جایگاه زن هستیم که در سراسر زندگی ایشان وجود داشته چه نسبت به همسران و چه دختران ایشان.

وی گفت: هر چند که همه همسران پیامبر در یک سطح اخلاقی و ایمانی نبودند اما ایشان نسبت به همه همسران خود با احترام خاص رفتار می کردند و این ها همه درس برای امروز ماست.

عضو انجمن تاریخ پژوهان حوزه با اشاره به این که حضرت رسول (ص) نسبت به دختران خود نیز اوج محبت و لطافت را به خرج می دادند، بیان داشت: اوج این قضیه در رابطه با حضرت زهرا(س) به عنوان سیده زنان عالم است، به طوری که وقتی ایشان بر پیامبر وارد می شد ، حضرت به احترام بلند شده و دختر بزرگوارشان را در جایگاه خود می نشاندند.

۳۱۳/۸

 

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha