جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
مهدویت

حوزه/ حجت الاسلام صمدی گفت: مبنا و منشاء شکل گیری اعتقاد به ضرورت مهدویت در میان اهل سنت، وجود مجموعه احادیث کثیره، صحیح و متواتری است که وحدت نظر و وجه مشترک میان شیعه و اهل سنت را ایجاد کرده است.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام قنبر علی صمدی، پژوهشگر پژوهشگاه بین المللی المصطفی، در پیش نشست همایش دکترین مهدویت با عنوان «مهدویت، جریان ها و مذاهب اسلامی» که در سالن اجتماعات پژوهشگاه بین المللی المصطفی برگزار شد، ضمن تبیین ضرورت اعتقاد به مهدویت در میان اهل سنت، اظهار داشت: اعتقاد به مهدویت ضمن برخورداری از نگاه درون دینی که از آن به عنوان مهدویت اسلامی یاد می شود، مقوله ای برون دینی است.

وی با اشاره به این که اعتقاد به مهدویت در اسلام، در دو سطح و رویکرد قابل تبیین است، خاطرنشان کرد: اعتقاد به مهدویت در میان برادران اهل سنت، به مهدویت نوعی تعریف می شود که اعتقادی اجمالی بر لزوم خروج حضرت مهدی در آخر الزمان دارند.

حجت الاسلام صمدی با تأکید بر این که شیعه بر مهدویت شخصی قائل است، ابراز داشت: این مهم مستلزم شناخت و معرفت نسبت به شخصیت، مقام و اوصاف حضرت می باشد، که لازمه آن اعتقاد، تبعیت و ارتباط با چنین امامی است.

وی ضرورت ظهور و خروج مهدی(عج) در آخر الزمان را قدر مشترک دو سطح اعتقاد به مهدویت در جهان اسلام عنوان کرد و ابراز داشت: مراد از ضرورت در این گفتار ناظر به بعد دینی است که بر وجوب به اعتقاد به مهدویت اشاره دارد.

پژوهشگر پژوهشگاه بین المللی المصطفی ضمن اشاره به چرایی شکل گیری اعتقاد به مهدویت در میان اهل سنت، یادآور شد: در موضوع مهدویت، نگاه نقلی، روایی و حدیثی قاطبه فضای فکری علمای اهل سنت را تحت تأثیر قرار داده است.

وی تصریح کرد: مبنا و منشاء شکل گیری اعتقاد به ضرورت مهدویت در میان اهل سنت، وجود مجموعه احادیث کثیره، صحیح و متواتری است که وحدت نظر و وجه مشترک میان شیعه و اهل سنت را ایجاد کرده است.

پژوهشگر گروه مهدویت پژوهشگاه بین المللی المصطفی در ادامه به برخی از ادله های حدیثی علمای اهل سنت در موضوع مهدویت اشاره نمود و اذعان داشت: اعتقاد به مهدویت در میان تمام مسلمانان، جزء ضروریات دین شمرده می شود.

حجت الاسلام صمدی با بیان این که بالغ بر 90 نفر از دانشمندان اهل سنت در کتاب های خود به احادیث مهدویت اشاره نمود اند، اظهار داشت: احادیث مهدویت در کتب روایی از زبان بیش از 50 صحابه رسول الله(ص) نقل شده است.

وی با بیان این که بسیاری از علمای مذاهب مختلف اسلامی در فتاوای خود، حکم به کفر و ارتداد مخالفان، منکران و تکذیب کنندگان مهدویت را صادر نموده اند، اظهارداشت: علمای اهل سنت، اعتقاد به خروج مهدی را امر واجبی می دانند.

حجت الاسلام صمدی در پایان به برخی از ابهامات و تشکیک ها در موضوع مهدویت اشاره نمود و خاطرنشان کرد: بسیاری از علمای اهل سنت، بر این اعتقادند که منشاء ابهام مطرح شده در موضوع مهدویت بر استدلال قابل دفاعی مبتنی نبوده، بر پایه خیانت علمی و دینی برخی در عدم نقل احادیث مهدویت استوار است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha