پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
حسن پادشاه

حوزه/ عملیات مرمت و ساماندهی حوزه علمیه و مسجد عظیم و تاریخی «حسن پادشاه» تبریز آغاز شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از تبریز، محمد فتحی معاون میراث فرهنگی مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی، در جمع خبرنگاران از آغاز مرمت مدرسه علمیه قدیمی تبریز خبر داد و اظهار داشت: با تخصیص ۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال اعتبار، عملیات مرمت و ساماندهی مدرسه مجموعه عظیم و تاریخی «حسن پادشاه» تبریز آغاز شد.

وی با اشاره به اینکه مجموعه تاریخی حسن پادشاه متشکل از مسجد، حوزه علمیه، غسالخانه، میدان، عمارت هشت بهشت، باغ نصیریه، مجموعه جعفر پاشا، دارالمساکین و یک باب کلیساست، افزود: با تلاش های انجام شده و بنا بر نظر کارشناسان، مدرسه این مجموعه تاریخی که به لحاظ معماری و ساختمانی دچار آسیب های جدی بود، در اولویت مرمت قرار گرفته است.

فتحی با بیان این که ساختمان این مدرسه در ضلع غربی از بین رفته، تصریح کرد: در ضلع شرقی نیز تقریبا طاق ها از بین رفته، اما نوع معماری آن قابل رویت است، هجرات بخش شمالی دچار آسیب های جدی است، اما هجرات بخش جنوبی سالم ترین قسمت مدرسه مجموعه حسن پادشاه است که رد معماری آن قابل مشاهده است و با مرمت می توان از خراب شدن و از بین رفتن این اثر تاریخی بسیار مهم در تبریز جلوگیری کرد.

معاون میراث فرهنگی آذربایجان شرقی ادامه داد: پیمانکار، مرمت و ساماندهی هجرات شمالی و جنوبی مدرسه حسن پادشاه را شروع کرده و تا یک ماه آینده می توان این دو بخش از مدرسه را به حالت تثبیت رساند.

وی با اشاره به بودجه مورد نیاز برای مرمت این مدرسه قدیمی خاطرنشان کرد: تخصیص اعتبار ۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال برای اجرای طرح مرمت مسجد تاریخی حسن پادشاه کافی نیست، چرا که مرمت و ساماندهی کامل مدرسه حداقل ۳۰ میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد.

معاون میراث فرهنگی مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی با اشاره به ارزش و اهمیت تاریخی مجموعه حسن پادشاه تبریز، گفت: مسجد این مجموعه نیز با اقدامات پیشگیرانه تا حدی رفع خطر شده است و طبق قواعد مرمت و بازسازی آثار و بناهای تاریخی، بیش از این نمی شود در مورد آن کاری کرد.

گفتنی است، مجموعه بزرگ حسن پادشاه یا میدان صاحب الامر با ۱۶۰ هزار مترمربع وسعت در دوره حکومت آق‌ قویونلوها ساخته شد که وسعت آن ۲ برابر وسعت میدان نقش جهان یا نخجوان اصفهان است؛ متاسفانه امروزه از این میدان بزرگ و بی بدیل محوطه‌ ای کوچک با بنای مسجد صاحب الامر(عج)، مدرسه اکبریه و مخروبه ‌ای از مسجد و مدرسه حسن پادشاه بر جای مانده است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • مرتضی IR ۱۷:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۲
    0 0
    حجرات صحیح است .