جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
حجت الاسلام ملک زاده

حوزه/ آیت الله سید محمد باقر صدر با فکر فلسفی- اسلامی در سن ۲۴ سالگی جهان عرب را از خطر کمونیسم نجات داد.

به گزارش خبرگزاری حوزه ، حجت الاسلام ملک زاده، در همایش «التین و الزیتون» که به مناسبت سی و هشتمین سالگرد بزرگداشت شهادت شهید آیت الله سید محمد باقر صدر و خواهر بزرگوارشان شهیده بنت الهدی، برگزار شد، ضمن اشاره به شخصیت والای شهید آیت الله سید محمد باقر صدر، اظهار داشت: این عالم فرزانه، علامه و مغز متفکر جهان اسلام بود؛ اگر بخواهیم کسی را در تاریخ اسلام نابغه بنامیم بلا شک شهید صدر، مصداق اتم و اکمل آن خواهد بود.

وی با تأکید بر این که شهید آیت الله سید محمد باقر صدر از نبوغی مثال زدنی برخوردار بود، خاطرنشان کرد: آیت الله العظمی خویی استاد شهید صدر، در رابطه با شخصیت این شهید والامقام می گوید؛ اگر شهید صدر در غرب متولد می شد، می دیدید که مجسمه شهید صدر را در تمام دانشگاه های بزرگ دنیا به عنوان نماد نبوغ قرار می دادند.

حجت الاسلام ملک زاده به رنج و سختی های مردم عراق در دوران حکومت بعثی صدام اشاره نمود و یادآور شد: مبالغه نیست اگر بگوییم، یکی از بزرگترین جنایات صدام، به شهادت رساندن آیت الله شهید صدر است.

وی با بیان این که صدام شخصاً شهید صدر را شکنجه کرد، اذعان داشت: شهید آیت الله سید محمد باقر صدر و شهیده بنت الهدی صدر، برای اعتلای کلمه الله و شکستن هیمنه طاغوت، مسیر سعادت و شهادت را انتخاب نمودند.

حجت الاسلام ملک زاده در ادامه ضمن ارائه تاریخچه ای از زندگی شهید آیت الله محمد باقر صدر، با بیان این که ایشان در خاندان معروف علم و اجتهاد متولد شدند، تصریح کرد: شهید آیت الله صدر در سنن 10 سالگی کتاب های مهم علمی و فلسفی را مطالعه می نمود.

وی با بیان این که شهید صدر در دوران سیزده و چهارده سالگی «کتاب فدک فی التاریخ» را به رشته تحریر در آورده است، تصریح کرد: این کتاب همچنان یکی از منابع ثابت و حتمی کسانی است که در رابطه با شخصیت فاطمه زهرا(سلام الله علیها) قلم فرسایی می کنند.

سخنران این همایش در ادامه به مصادیقی از تجلی نبوغ شهید آیت الله سید محمد باقر صدر اشاره نمود و اذعان داشت: شهید آیت الله صدر در آن برهه تاریخی که کمونیسم می رفت تا در بنیه فکری جوانان کشورهای اسلامی و عربی رخنه کند، کتاب فلسفتنا را نوشت.

حجت الاسلام ملک زاده افزود: این کتاب تنها کتاب فلسفی به زبان عربی است که در جهان عرب همچون بمب عظیم علمی و فرهنگی باعث شد، تا بسیاری از جوانان مسلمان در مسیر اسلام پایدار و حفظ شوند.

وی با تأکید بر این که شهید آیت الله سید محمد باقر صدر با فکر فلسفی- اسلامی در سن 24 سالگی جهان عرب را از خطر کمونیسم نجات داد، خاطرنشان کرد: شهید صدر در کتاب اقتصادنا نیز برای نخستین بار در تاریخ اسلام، به لحاظ علمی دست به نظام سازی زد؛ ایشان چارچوب و ساختار کلانی را برای اداره جامعه در حوزه اقتصاد استخراج نمودند.

این استاد انشگاه با بیان این که به نقل از اندیشمندان جهان اسلام، نگارش کتاب اقتصادنا حیات جدیدی را در عرصه علم دینی جهان اسلام ایجاد نمود، یادآور شد: شهید صدر به لحاظ مالی در فقر به سر میبرد و در چنین وضعیتی، با آن فشارهای سخت و حملات و هجمه های سنگین حکومت صدام، آثار بزرگی را خلق نمود.

وی با اشاره به این که شهید صدر در کتاب «الاسس المنطقية للاستقراء» مبنای جدیدی را در عرصه معرفت شناسی مطرح نمود، تصریح کرد: شهید صدر در آثار خود، تفسیر موضوعی قرآن کریم را به گونه ای مطرح نمود، که منجر به تئوری و نظریه شود.

حجت الاسلام ملک زاده، در پایان تصریح کرد: شهید آیت الله سید محمد باقر صدر، با این که از نبوغی فوق العاده برخودار بود؛ هیچ گاه در عرصه تحصیل علوم دینی از تلاش مثال زدنی باز نایستاد؛ به گونه ای که در ایام طلبگی روزی 16 ساعت کار مفید علمی انجام می داد و به اندازه 5 طلبه مجد و پرتلاش فعالیت علمی داشت.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha