پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
تصاویر/ پنل تخصصی یازدهمین همایش بین المللی پژوهش‎های قرآنی

حوزه/ پژوهشگر حوزوی با اشاره به انواع استکبار، پیامبر اکرم را الگویی بی همتا در مواجهه و مبارزه با اقسام مختلف آن دانست.

به گزارش خبرنگارخبرگزاری «حوزه»، حجت الاسلام ابراهیم گودرزی امروز 28 فروردین ماه در نشست علمی همایش یازدهم پژوهش های قرآنی که با محوریت«استکبار ستیزی» در مجتمع آموزش عالی امام خمینی(ره) در قم برگزار شد، با ذکر این مطلب که پیامبر اکرم(ص) دارای شئونات مختلفی از جمله دریافت وحی و حاکمیت است، گفت: پیامبر به عنوان حاکم، جنگ و صلح و تعیین قضات و... را تحت نظر داشتند و اگر قرآن کریم ایشان را اسوه حسنه معرفی کردند این بحث را در ابعاد مختلف ایشان مطرح کردند.

وی افزود: سیزده سال نخست نبوت حضرت در مکه رقم خورده است ولی فعالیت های حضرت در مکه نیز بسیار مهم است زیرا رفتارهای ایشان می تواند الگوی شاخصی برای حاکمان اسلامی باشد.

گودرزی اظهارکرد: تحریم ایشان در شعب ابی طالب و تهدیدات علیه ایشان به عنوان الگویی برای همه جوامع اسلامی مطرح است زیرا این جریان می تواند الگوی خوبی برای کشورهای مسلمان باشد.

وی گفت: قریش دارای نفوذ و ثروت بسیاری در مکه بود؛ مکه به شدت مورد اقبال اعراب بود؛ علت حمله ابرهه به مکه نیز همین نفوذ گسترده مکه در میان اعراب بود؛ پس از شکست ابرهه، حرمت و احترام و نفوذ قریش به تبع کعبه معظمه، افزایش پیدا کرد.

گودرزی افزود: این مساله به اینجا منتج شد که خود برتر بینی استبکار در زمان ولادت و نبوت پیامبر به اوج خود رسیده بود و به همین جهت پیامبر نیز کار سختی برای مقابله با این خود بزرگ بینی قریش داشتند.

پژوهشگر دانشگاه باقرالعلوم بیان کرد: استکبار به دو قسم است که شامل استکبار فردی و اجتماعی است؛ استکبار فردی نیز شامل پیش از ایمان و پس از ایمان است؛ استکبار فردی پیش از ایمان، همان آیات قرآن کریم است که در آن بخاطر عدم عبادت و اطاعت خداوند از سوی خدا مورد مذمت قرار گرفتند.

گودرزی اظهارکرد: وظیفه اصلی پیامبران آن بود که در وهله نخست استکبارفردی نوع اول را از بین ببرند که این مساله نسبت به جوامع اسلامی مطرح نیست؛ قول لین نیز مرتبط به استکبار نوع اول است.

وی گفت: نوع دوم همان استکبار فردی بعد از ایمان است که شامل استکبار پس از ایمان است که در این عرصه پیامبر در سیره تربیتی خود با این مساله به شدت مقابله کردند؛ این استکبار بیشتر در مدینه بوده است؛ پیامبر اکرم با رفتار خود به شدت با هر نوع خود برتر بینی و تکبر مقابله می کردند و هم خود با این سیره مردم را از استکبار منع می کردند و هم دیگران را به اشکال مختلف منع می کردند.

پژوهشگر دانشگاه باقرالعلوم بیان کرد: استکبار اجتماعی به دو قسم داخلی و خارجی تقسیم می شود؛ استکبار اجتماعی داخلی شامل مکه و مدینه است و مقابله پیامبر با استکبار خارجی نیز شامل نامه های پیامبر اکرم به حاکمان روم و ایران بود.

گودرزی اظهارکرد: رهبر معظم انقلاب بیان کردند که مشرکان معنی محدودیت های دین و مساوات با دیگران را می فهمیدند و به همین خاطر با ایشان به دشمنی برخواستند؛ به همین خاطر پیامبر اکرم نیز با کفار به مقابله پرداختند.

وی با ذکر این مطلب که پس از راهبرد جهاد، دشمنان و مستکبران نمی توانستند دیگر قدرت خود را به مسلمانان دیکته کنند تصریح کرد: غزوات بدر و احد و خندق باعث تزلزل شدید مستکبران شد؛ جنگ احزاب از مهمترین حرکات دشمنان برای شکست مسلمانان بود و پس از شکست دشمنان، پیامبر به مسلمانان بیان کردند که دیگر شما هستید که به سراغ آنها خواهید رفت.

گودرزی با ذکر این مطلب که پیامبر سپس به دعوت حکام بین المللی رفتند، گفت: بر طبق آیات قرآنی، پیامبر اکرم، محدوده نبوت زمانی و مکانی و نژادی ندارند و به همین دلیل حکومت مدینه صرفا برای زدودن شرک از محدوده شبهه جزیره اقدام نکردند بلکه این دعوت را به بین المللی کردند و به دلیل اینکه قطعا دشمنان به سمت آنها حمله می کردند کاری کردند که جنگ به داخل مرزها کشیده شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha