شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
تصاویر/ پنل تخصصی یازدهمین همایش بین المللی پژوهش‎های قرآنی

حوزه/ پژوهشگر قرآنی گفت: جریان استکبار از نظر قرآن وابسته به عناصر مادی و روانی پیش برنده خود است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، محمد اسلامی مجد امروز در نشست علمی همایش بین‎المللی پژوهش‎های قرآنی که درمجتمع آموزش عالی امام خمینی(ره) در قم برگزار شد،با ذکر این مطلب که پژوهش‎های مرتبط به استکبارشناسی از نگاه قرآن در دو دسته قرار می گیرند گفت: دسته اول افرادی هستند که استکبار را به عنوان یک گروه جهان گستر در مقابله با انقلاب اسلامی قرار گرفته اند.

وی افزود: دسته دوم کسانی هستند که استکبار رابه عنوان یک بحث و مفهوم قرآنی مفروض کرده اند و این بحث قرآنی بر اساس مباحث المیزان نیز بسیار مهم و جالب توجه است.

مجد تصریح کرد: استکبار در سه بعد باور، روانی و اجتماعی قابل فهم است؛ هر کدام از سه بعد دارای ویژگی های خاص خود هستند؛ در قرآن کریم این بحث در قالب موضوعات مختلفی بیان شده است که از جمله آنها می توان به فرعون اشاره کرد.

پژوهشگر قرآنی اظهارکرد: واژگان مرتبط به استکبار ناظر به داستان 5 پیامبر به کار برده شده است که مهمترین آنها داستان حضرت موسی(ع) است؛ آیات مربوطه به داستان حضرت موسی نسبت به سایر پیامبران الهی به میزان زیادی به کار رفته است و این کاربرد در سوره های مختلف است.

وی گفت: در این داستان، مستبکران به شخصیت هایی اشاره می کند؛ فرعون بیانگر و نماد قدرت سیاسی جریان استکبار است؛ هامان نیز نماد معاونت این دستگاه است و هارون نیز نماد طاغوت و استکبار اقتصادی است.

اسلامی مجد گفت: علامه طباطبایی علت این امر را به دلیل نقش و جایگاه این سه شخصیت در فساد ریشه ای در قوم بنی اسراییل بیان می کند.

وی تصریح کرد: گروه های مستبکر و نقش آنها در داستان حضرت موسی نیز بسیار مهم است؛ قرآن کریم واژه هایی را در این زمینه بیان می کند که از جمله آنها می توان به ملا اشاره کرد که نماد اشراف سیاسی و متنفذان سیاسی هستند.

پژوهشگر قرآنی اظهارکرد: واژه دوم، آل فرعون هستند که خود را حائز امتیازات خاص می دانستند؛ واژه بعدی نیز واژه جنود است که نشان دهنده جایگاه نیروی نظامی در قدرت استکباری است.

وی گفت: در این داستان راهبردهای عملیاتی مواجهه حضرت موسی با استکبار زمان نیز بیان شده است؛ همچنین راهبردهای استکبار نیز برای مواجهه با حضرت موسی و جریان حق نیز بیان شده است؛ نخستین مولفه کنش عملی مستکبران داستان حضرت موسی، اتهام زنی است.

اسلامی مجد گفت: تشکیلات فریبکارانه، کودک کشی، پیمان شکنی، محدودسازی آزادی، تبعیض و... از جمله راهکارهای فروعونیان برای مقابله با جریان حق بود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha