چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۴ شوال ۱۴۴۵ | Apr 24, 2024
دیدار رئیس مرکز خدمات با ‌آیت الله مصباح یزدی

حوزه/ رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) گفت: در هیچ زمانی یک کشور اسلامی این همه مورد هجوم دشمنان نبوده و امروز باطل که تمام قدرت‌های دنیا را شامل می‌شود از هر فرصتی برای لگد پراکنی به ایران اسلامی استفاده می‌کند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، آیت‌الله مصباح یزدی در دیدار رئیس و جمعی از مسئولان مرکز خدمات با اشاره به تأسیس این مرکز به امر مقام معظم رهبری گفت: در طول تاریخ تشیع به سختی می‌توان عالمی را یافت که منشأ چنین برکات و خدماتی در این ابعاد باشد.

ایشان بیان کرد: رهبری،  شخصیتی چند بعدی و جامع در همه زمینه‌ها از جمله اخلاقی و معنوی دارند و با وجود این مسئولیت به تمام ابعاد زندگی مانند سرکشی به امامزاده‌ها، زیارت امام رضا(ع)، دیدار با خانواده شهدا، فعالیت‌های علمی گوناگون و ده‌ها برنامه دیگر توجه دارند.

رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) با بیان اینکه مقام معظم رهبری برای روحانیان یک نعمت بزرگ هستند گفت: ما باید خدا را شاکر باشیم که چنین رهبری با این دلسوزی و وسعت نظر به ما مرحمت داشته است که به تمام جزئیات کارها توجه دارند.

ایشان در ادامه با اشاره به اینکه چنین تقابلی بین جبهه حق و باطل در طول تاریخ بی‌سابقه بوده است گفت: در هیچ زمانی یک کشور اسلامی این همه مورد هجوم دشمنان نبوده و امروز باطل که تمام قدرت‌های دنیا را شامل می‌شود از هر فرصتی برای لگد پراکنی به ایران اسلامی استفاده می‌کند.

آیت الله مصباح یزدی تصریح کرد: این سنت الهی است که در این عالم همه باید امتحان شوند و هرقدر ظرفیت ممتحن بیشتر شود شرایط امتحان نیز سخت‌تر می‌شود.

ایشان افزود: از طرفی آفت‌هایی که امروز متوجه روحانیان می‌شود بیشتر از هر زمانی در تاریخ است و از طرف دیگر در این برهه خداوند چنین رهبری را به ما اعطا کرده است.

رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) بیان کرد: می‌شود حدس زد که چنین سنتی برقرار است تا همیشه زمینه امتحان فراهم باشد، چراکه هم نعمت‌ها و هم آفت‌ها باهم رشد می‌کنند تا توازن بین قوای حق و باطل برقرار باشد.

ایشان با بیان اینکه  ابتدا باید شکر این نعمت را به جای آورد و برای محفوظ ماندن آن به خدا پناه برد گفت: شکر حقیقی از این نعمت الهی در عمل است؛ شکر عملی این است که از نعمت‌هایی که خدا داده است برای رشد خود، رضایت خدا و خدمت به خلق استفاده کنیم و فکر ارضای هوس‌های خود نباشیم.

آیت الله مصباح یزدی افزود: حالا که خداوند چنین رهبری را به ما اعطا کرده است باید برای صیانت از مقام و شخصیت ایشان غفلت نکنیم.

ایشان با بیان اینکه خداوند در قرآن فرموده است که شما را در زمین قرار دادیم و آبادی زمین را از شما می‌خواهیم گفت: ما نه تنها باید از زمین استفاده کیم بلکه باید آن را برای دیگران آباد کنیم.

رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) بیان کرد: ما باید شکر نعمت حوزه علمیه را که خدا برای ما مهیا کرده است بدانیم و هم خودمان استفاده کنیم و هم باعث شویم دیگران از این نعمت بهره‌مند شوند.

ایشان با بیان اینکه مقایسه شرایط امروز با زمان طاغوت باعث می‌شود که قدر نعمت‌هایی را که امروز داریم بدانیم گفت: در زمان پهلوی تبلیغات وسیعی علیه روحانیان و دین انجام می‌شد و رسماً ضد دین عمل می‌کردند.

آیت الله مصباح یزدی تصریح کرد: لطف الهی بود که به دست یک روحانی بدون قدرت، حزب و سرمایه، چنین پدیده‌ای در عالم به وجود آمد و مردم این‌چنین دور او را گرفتند و جان خود را فدا کردند.

ایشان با بیان اینکه اگر کسی بگوید انقلاب اسلامی بزرگ‌ترین معجزه تاریخ است گزاف نگفته است گفت: خداوند برای نشان دادن قدرت خود، به دست شخصی فاقد هرگونه ابزارهای ظاهری، بزرگ‌ترین پدیده تاریخ را رقم زد.

رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) عنوان کرد: این نظام الهی که دشمن سعی می‌کند وجهه الهی آن را حذف کند باید سیستمی مناسب داشته و کارها تنظیم و مسئولیت‌ها مشخص باشد و همه مسئولان با هم ارتباط داشته و مانند جزیره‌ای پراکنده نباشند.

ایشان گفت: وظیفه بنده است از تمام کسانی که برای اقتدار این نظام فعالیت می‌کنند تشکر و قدردانی کنم و باید خدا را شاکر باشم که رهبری چنین یارانی دارند.

آیت الله مصباح یزدی بیان کرد: عزت روحانیان و ایمان مردم جای شکر دارد و یکی از اقتضائات این نعمت الهی این است که به روحانیت به عنوان شغل و حرفه نگاه نکنیم.

ایشان گفت: خدمت به خلق توفیقی است که خداوند به روحانیان اعطا کرده است و ما باید به این نکته توجه کنیم.

رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) ابراز داشت: اگر با این نگاه به مسائل نگاه کنیم در هر خدمتی که انجام می‌دهیم خود را مدیون می‌دانیم چون ما داریم خودمان را رشد می‌دهیم.

ایشان گفت: رفتار شما باید طوری باشد که این خدمات و کمک‌ها وسیله‌ای برای رشد معنوی جامعه باشد مخصوصاً برای کسانی که خودشان ابزاری برای رشد دیگران هستند.

رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) بیان کرد: اقتضای کار روحانیان این است که اگر در مسئولیتی قرار می‌گیرند رفتارشان با دیگر افراد تفاوت داشته باشد، ما در ارتباطمان با افراد مختلف باید طوری عمل کنیم که علاوه بر ارائه خدمت موجب شویم نورانیت او نیز افزایش یابد.

ایشان گفت: این پتانسیل را خدا به برکت علوم اهل بیت(ع) در انسان‌ها قرار می‌دهد و ما باید ابتدا خودمان بهره ببریم و بعد دیگران را بهره‌مند سازیم.

آیت الله مصباح یزدی تصریح کرد: کسی که وجودش متوجه حضرت ولی عصر(عج) است وقتی با دیگران ارتباط دارد او را هم نورانی می‌کند.

ایشان گفت: ما باید خدا را شاکر باشیم در مسیری قرار گرفته‌ایم که هم خودمان رشد می‌کنیم و هم وسیله‌ای برای رشد دیگران می‌شویم؛  اینکه انسان موجب شود کسی از جهنم نجات پیدا کند بزرگ‌ترین نعمت و مزد است و نباید انتظار مزد داشته باشد.

رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) عنوان کرد: ما روحانی‌ها که همه چیزمان به نام مبارک امام زمان(عج) است بهانه‌ای برای غفلت از امام عصر نداریم، باید تمرین کنیم که این کیمیا را به دست آوریم و از دست ندهیم.

ایشان گفت: وقتی این کیمیا را به دست بیاوریم مشکلات‌مان حل می‌شود و آفت‌های اخلاقی ما از بین می‌رود و باید سعی کنیم در ارتباطمان با دیگران این روحیه را منعکس کنیم.

آیت الله مصباح یزدی ادامه داد: ما در خدمت‌مان به دیگران نباید تنها به مظاهر مادی توجه کنیم؛ بلکه باید روح کار را در نظر بگیریم تا هم خودمان رشد کنیم و هم باعث نورانیت دیگران شویم؛ اگر تمرکز ما تنها خدمات مادی باشد فرقی بین ما و کفار نخواهد بود.

گفتنی است: در ابتدای جلسه حجت الاسلام و المسلمین ربانی،‌رئیس مرکز خدمات حوزه‌های علمیه، گزارشی از فعالیت ها و برنامه‌های این مرکز ارائه کرد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha