شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
هیئت عزاداری

حوزه/ حجت الاسلام والمسلمین مومنی با اشاره به این که جلسات عزاداری از بیان معارف غنی اهل بیت(ع) تهی شده است، گفت: معارف ناب اهل بیت(ع) عموما در این جلسات بیان نمی شود و اگر هم معارفی بیان می شود اصولا معارف دسته چندم است که زیاد مبتلا به جامعه و مردم نیست.

به گزارش خبرگزاری«حوزه» از اصفهان، حجت الاسلام والمسلمین سید حسین مومنی، پیش از ظهر امروز درهمایش مسئولین هیئت های مذهبی مدارس علمیه اصفهان، اظهار کرد: در ایران عزاداری های سیدالشهدا(ع)  به شکل مرسوم امروز از زمان آل بویه که حکومت شیعه بودندف شکل گرفت. آل بویه یک حکومت شیعه بود که در شهر ری مقر حکومت آنها  در روز عاشورا دستور دادند بازار اصلی تعطیل شود و عزاداری های از منازل به مکان های عمومی شهر منتقل شود .

وی بیان کرد:  بعد از آل بویه، مجدد به دوران صفویه رسید، دوباره در دوران صفویه شعائر حسینی به شدت رونق گرفت و دستجات و هیئت ها مذهبی به شکل امروزی تشکیل شد. در دوره قاجار به عزاداری های سیدالشهدا(ع) آنچه اضافه شد شبیه خوانی و تعزیه خوانی بود.

معاون تهذیب و تبلیغ حوزه علمیه اصفهان با بیان اینکه عزاداری سید الشهدا(ع) و جلسات هیئت های مذهبی آن قدر پررونق و تاثیرگذاربود و اهمیت داشت که تقریبا تمام سطوح جامعه را تحت تاثیر خود قرار می داد ، گفت: در آن زمان فردی که وارد عزاداری می شد هم از لحاظ فکری و شخصیتی اقناع  می شد و هم تحت تاثیر یک فرهنگ اجتماعی عمومی قرار می گرفت.

حجت الاسلام والمسلمین مومنی ابراز کرد: چون جلسات عزاداری سیدالشهدا(ع) در گذشته موجب شده بود افراد را از لحاظ اجتماعی و فردی تحت تاثیر قرار دهد، از این لحاظ دشمن نقطه قوت شیعه را دریافت و سعی در تضعیف آن کرد.

وی در توضیح آفت های موجود در هیئت های مذهبی و جلسات عزاداری که باید سعی در رفع آنها شود و این مهم بیشتر برعهده طلاب و روحانیون است، تصریح کرد: نخستین آفت در هیئت های مذهبی این است که جلسات از بیان اعتقادات و معارف غنی اهل بیت(ع) تهی شده است.

وی تاکید کرد: معارف ناب اهل بیت(ع) عموما در این جلسات بیان نمی شود و اگر هم معارفی بیان می شود اصولا معارف دسته چندم اسلام و اهل بیت(ع) است که زیاد مبتلا به جامعه و مردم نیست.

حجت الاسلام والمسلمین مومنی عنوان کرد: باید در سطح مسئولان برگزار کننده هیئت های مذهبی این دغدغه باشد که بدانیم چه معارف ناب وکلیدی را به مردم و طلاب انتقل  دهیم در حالی  که همه مردم در آماج و هجوم حملات فرهنگی و اعتقادی دشمن .

وی با بیان اینکه ضعف در شناخت مبانی اصلی دینی متاسفانه در جلسات مذهبی دیده می شود، منبری ها باید متناسب با شرایط زمانه و مسائل مبتلا به جامعه سخنرانی کنند ، امروزه اولویت اصلی ما بیان مسائل  اصلی اعتقاداتی است

معاون تهذیب و تبلیغ حوزه علمیه اصفهان یادآور شد: یکی از خیانت هایی که به دستگاه سیدالشهدا(ع) و منبرها می شود این است که افرادی را دعوت کنیم که درصدد بیان معارف اهل بیت(ع) نباشند.

 وی افزود: ما باید کسانی را برای منبرهای دستگاه سیدالشهدا(ع) دعوت کنیم  که پشتوانه های فکری افراد و عزاداران را شکل بدهند تا بتوانند در مقابل آماج هجوم فرهنگی و شبیخون های فرهنگی موفق شوند.

حجت الاسلام والمسلمین مومنی خاطرنشان کرد: امروزه متاسفانه برخی از منبری ها براساس مذاق عزاداران سخن می گویند، این در حالی است که باید عوام و مردم مطابق با هدایت روحانیت ومنبری حرکت کند و به نوعی منبری جریان ساز و مذاق ساز اعتقادی برای مردم باشد

وی اذعان کرد: آفت دوم در جلسات هیئت های مذهبی بدعت ها و روش های ناپسند است  که امروزه در برخی از جلسات عزاداری است؛ موسیقی به شدت در جلسات سید الشهدا(ع) رواج پیدا کرده است که اصلا مناسب و پسندیده نیست.

معاون تهذیب و تبلیغ حوزه علمیه اصفهان جذب به هر قیمت جوانان به جلسات سیدالشهدا(ع) را  قابل قبول نداست و گفت: بعضا مشاهده می شود هیئتی برای جذب جوانی، از موسیقی استفاده می کند، ما به عنوان طلبه و روحانی باید مردم را آگاه کنیم و مسئولین هیئت های را نسبت به این امرهوشیار سازیم.

وی اذعان کرد: آفت سومی که در هیئت های مذهبی دیده می شود، سکولار شدن هیئت های مذهبی است. روحانیت باید در کنار بیان معارف به تبیین جریان های کلی نظام و انقلاب و رهبری بپردازد.

حجت الاسلام والمسلمین مومنی خاطرنشان کرد: چهارمین آفت هیئت های مذهبی، افراطی گری است. ما نباید دچار افراطی گری شویم، دشمن ما را به سمت افراطی گری سوق می دهد و به دنبال رسیدن به اهداف خود از این مسیر است.

معاون تهذیب و تبلیغ حوزه علمیه اصفهان در پایان، ایجاد حس رقابت ناسالم و به شکل چشم و هم چشمی ها میان هیئت های مذهبی و مراسمات عزاداری که موجب از بین رفتن خلوص کار می شود را از دیگر آفت های شرایط امروز برشمرد.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha