جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
حجت الاسلام عرب زاده / دومین اجلاسیه اساتید حوزه استان کرمان

حوزه/ حجت الاسلام محمد رضا عرب زاده در دومین اجلاسیه اساتید حوزه علمیه استان کرمان با تاکید بر این که حوزه نیاز به جهاد علمی دارد، گفت: جهاد علمی از هر جهادی سخت تر است و تاثیر گذاری و ارزش بالاتری هم دارد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در کرمان، حجت الاسلام محمد رضا عرب زاده، معاون آموزش حوزه علمیه کرمان در دومین اجلاسیه اساتید حوزه علمیه استان کرمان، گفت: امروز فعالیت در حوزه‌های علمیه یک جهاد است.

وی‌افزود: یکی از صحبت‌هایی که در جامعه امروز بیان می‌شود جابجایی مرجعیت گروه اجتماعی است و مطرح میشود که امروزه دیگر به روحانیت مانند قبل اقبال نیست و بیشتر به دانشگاهیان و هنرمندان و ورزشکاران است. این حرف صحیح نیست اما باید قبول کنیم که جایگاه روحانیت در جامعه امروز باید تقویت شود.

حجت الاسلام عرب زاده با  تاکید بر ضرورت جهاد علمی طلاب و روحانیون، ادامه داد: جهاد علمی از هر جهادی سخت تر است و تاثیر گذاری و ارزش بالاتری هم دارد. اما با این نحوه درس خواندنی که بعضا شاهد هستیم هیچ گاه اتفاقی نمیافتد.

معاون آموزش حوزه علمیه کرمان گفت: اساتید و مدیران زمانی که طلبه در حال تحصیل است باید کاری انجام دهند و زمانی که تحصیلش تمام ‌شود دیگر فایدهای ندارد. امروز اگر کوتاهی کنیم در ضرباتی که دین میخورد شریک هستیم و اگر جهاد کنیم ولو یک طلبه با سواد و با تقوا تربیت کنیم رسالت خود را انجام دهیم.

حجت الاسلام عرب زاده جدیت در چهار مساله را ضروری دانست و گفت: جدیت در چهار موضوع باید باشد. یکی جدیت در درس دادن است، اساتید باید در تدریس جدی باشند باید از طفره رفتن و از بیان مباحث غیر درسی سر کلاس پرهیز کنند. هرروز درس یک خشت است در شخصیت علمی طلاب و هر روز کوتاهی ضربهای کاری به طلاب میزند.

وی ادامه داد: بحث بعدی حضور و غیاب است. طلاب باید منظم باشند. طلاب باید مباحثه را نیز جدی بگیرند. مباحثه موضوع ضروری سوم است که باید جدی گرفته شود زیرا مباحثه در رشد علمی طلاب تاثیر بسزایی دارد.

وی، امتحانات را موضع چهارم برشمرد و بیان کرد: مساله بعدی امتحانات است. امتحان و ارزیابی بخشی از آموزش است. تدریس و امتحان باید در یک راستا باشد هم تدریس با کیفیت باشد و هم امتحان باید چالشی و جدی باشد. امتحان باید به سوی واقعی شدن برود. امتحان باید نشان دهنده وضعیت علمی طلاب باشد. سختگیری آموزشی خدمت به طلاب و خدمت به جامعه است.

معاون آموزش حوزه علمیه کرمان مطالعات غیر درسی را گامی مهم در رشد آموزشی طلاب برشمرد و گفت: امروزه با علوم فقه و اصول و علوم رایج در حوزه مشکلات ما حل نمیشود. ما باید طلاب را به مطالعات غیر درسی ترغیب کنیم. طرحهایی مانند طرح مطالعاتی شهید مطهری را جدی بگیرید و نگویید اینها آموزشی نیست. کسی که کتب شهید مطهری را مطالعه کند از لحاظ آموزشی هم رشد بهتری خواهد داشت.

وی چند سال اول طلبگی طلاب را مهمترین سالهای تحصیلی طلاب برشمرد و بیان داشت: چند سال اول طلبگی طلاب خیلی مهم است چون فنداسیون علمی و اخلاقی طلاب در همین چند سال ریخته می شود. اگر یک طلبه سطح یک را خوب درس بخواند اندازه دکتری الهیات معلومات دارد.

وی در پایان مطالعات جنبی را نیاز اساتید دانست و گفت: اساتید نیز باید غیر از مطالعه برای تدریس سیر مطالعاتی داشته باشند، اما پر بودن وقت اساتید مانع از این امر است. از نظر ما باید میزان وظیفه اساتید را کاهش داد تا اساتید بتوانند در کنار تدریس به فعالیتهای اجتماعی علمی و تربیتی خود را انجام دهند.

 

انتهای پیام

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha