چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۴ شوال ۱۴۴۵ | Apr 24, 2024

امام جمعه کرمان با اشاره به این که مقام معظم رهبری بارها فرموده‌اند که منظور از فرهنگ چیست؟ مراد فرهنگ دینی و اسلامی است که کانون آن حوزه‌ها و روحانیت است، گفت: اگر بخواهیم مساله فرهنگی را درست انجام دهیم باید به حوزه‌ها و روحانیت اهمیت دهیم، ما منکر نقش جدی و ارزشمندی مراکز فرهنگی در کشور نیستیم، ولی چون فرهنگ جامعه مبتنی بر آیات و روایات است، روحانیت در راس امور فرهنگی قرار دارد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه در کرمان، اولین نشست روحانیون و طلاب شهر کرمان با حضور حجت الاسلام و المسلمین حسن علیدادی نماینده ولی فقیه در استان، به میزبانی دفتر امام جمعه کرمان برگزار شد.

حجت الاسلام و المسلمین علیدادی در این نشست به منظومه فکری سیاسی مقام معظم رهبری اشاره کرد و گفت: در منظومه فکری سیاسی مقام معظم رهبری سه مساله مهم وجود دارد. از نظر ایشان هر کشور و ملتی که بخواهد راه صلاح و موفقیت را پیش بگیرد و در مسیر پیشرفت حرکت کند به این سه مساله نیاز دارد. این سه مساله استقلال سیاسی، استقلال اقتصادی و استقلال فرهنگی است که اگر ملتی آن را دارا باشد می‌تواند راهش را به بهترین وجه طی کند.

امام جمعه کرمان در رابطه با استقلال سیاسی بیان کرد: اگر کشوری استقلال سیاسی نداشته باشد و وابسته به غرب یا شرق باشد و دیگر کشورها برایش تعیین و تکلیف کنند، مطمئناً رشد نمی‌کند و در حد یک مستعمره عقب خواهد ماند.

وی به استقلال اقتصادی اشاره کرد و افزود: مساله مهمتر در هر کشوری مساله استقلال اقتصادی است. کشورها باید بتوانند از نظر معیشتی و اقتصادی روی پای خودشان بایستند تا بتوانند رشد کنند. هیچ کشوری نمی‌تواند استقلال سیاسی داشته باشد، اما استقلال اقتصادی نداشته باشد. به همین دلیل مقام معظم رهبری در نام گذاری سال‌ها سهم اقتصاد را بیشتر از مباحث دیگر قرار داده است. معظم له سال ها است که مساله اقتصادی را در اولویت قرار داده‌اند، اما متاسفانه در این زمینه کم کاری های زیادی شده است.

نماینده ولی فقیه در استان کرمان در رابطه با استقلال فرهنگی، تصریح کرد: مساله سومی که سایه افکنده است بر دو مساله قبلی بحث استقلال فرهنگی است. اگر جامعه ای به استقلال فرهنگی نرسد مطمئنا  استقلال سیاسی و اقتصادی اش را از دست می‌دهد. باید توجه داشته باشیم که اگر می‌خواهیم پیشرفت کنیم باید از لحاظ فرهنگی مستقل شویم. در همه اقشار جامعه بایستی بحث استقلال فرهنگی جدی گرفته شود.

وی در رابطه با معنا و منظور از فرهنگ، خاطرنشان کرد: مقام معظم رهبری بارها فرموده‌اند که منظور از فرهنگ چیست؟ مراد فرهنگ دینی و اسلامی است که کانون آن حوزه‌ها و روحانیت است. اگر بخواهیم مساله فرهنگی را درست انجام دهیم باید به حوزه‌ها و روحانیت اهمیت دهیم، ما منکر نقش جدی و ارزشمندی مراکز فرهنگی در کشور نیستیم، ولی چون فرهنگ ما مبتنی بر آیات و روایات است، روحانیت در راس امور فرهنگی قرار دارد.

حجت الاسلام و المسلمین علیدادی در رابطه با برگزاری این نشست گفت:  هدف از برگزاری این نقش هماهنگی بیشتر و تقویت فعالیت روحانیون و طلاب کرمان است و برای اینکه در بخش روحانیت حرکتی ویژه رخ دهد، جامعه روحانیت کرمان را به دو بخش تقسیم کرده ایم و برای هر یک مسئولی انتخاب شده تا بتوانیم با برنامه ریزی در تحقق استقلال فرهنگی کشور گامی مهم برداریم

وی خاطر نشان کرد: بخش اول بخش فارغ التحصیلان، ائمه جماعات و مشغولین به کار در ادارات است که مسوولیت این بخش به حجت الاسلام نورالهی واگذار شده است و بخش دوم خود حوزه‌های برادران و‌ خواهران است که ما وظیفه خود می‌دانیم در راستای حوزه‌ها کار جدی انجام دهیم. در این بخش حجت الاسلام دسترنج را مسئول قرار دادیم تا به تقویت حوزه‌ها کمک شود.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha