جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
میلاد امام حسین

حوزه/ شخصیت حسین بن علی(ع) در نظام هستی، شخصیتی عظیم و اثرگذار است و قیام حسینی تجلی بخش ابعاد و زوایای شخصیت اوست که هرچه رمان می گذرد و اندیشه ها بالنده تر می شوند بیشتر به جایگاه آن پی بریم.

به گزارش خبرگزاری حوزه از بیرجند، حسین تجلی جمال خداوندی در زمین و ظهور جلال حضرت حق در زمان است. زیستن، از پس آمدن حسین(ع) معنای راستین خویش را بازیافته و مردن، با ابدیت آسمانی پیوند خورده است.

تحریفِ یک مکتب، بدترین خطر برای آن به شمار می آید و بدترین انواع تحریف آن است که رهبران و سیاستمداران آن مکتب، بر خلاف احکام و دستورهای آن عمل کنند و در عین حال، رفتار خود را کاملاً مطابق با قوانین و تعالیم آن مکتب بدانند. این خطر بزرگ در زمان امام حسین علیه السلام از سوی دستگاه حکومت اموی اسلام را تهدید می کرد.

اگر امام حسین(ع) قیام نمی کرد و دست به افشاگری نمی زد، دیری نمی پایید که از اسلام جز نامی باقی نمی ماند؛ چرا که حکومت فاسد یزید، در پی تباه کردن چهره نورانی اسلام و زحمات طاقت فرسای پیامبر گرامی اسلام(ص) بود. یزید، احکام یقینی اسلام را زیر پا می گذاشت و در عین حال خود را خلیفه خدا و رسول او می دانست.

حسین بنیانگذار فرهنگ والای عاشورا، و بزرگ ترین چهره انقلابی جهان و تاریخ است. حسین شخصیتی است که به خاطر دفاع از حریم اسلام، در برابر توفان های سیاه طاغوتیان اموی، تا آخرین مرز ایثار پیش رفت و به سبب دفاع از شرافت مسلمانان و کرامت نفس انسان ها، هستی خویش را فدا نمود.

آری، حسین به جهان آمد تا همیشه و در همه جا، آتشفشانی بر ضّد ظلم و استکبار طاغوتیان روشن کند تا سوزنده تار و پود ستمگران و روشنگر دل های تاریک گردد.

حسین یک فرهنگ، یک امّت، یک انقلاب عظیم و یک مکتب ناب تحّول بخش و بالنده است.  از این رو، چهره حسین(ع) بر فراز همه مکان ها و اعصار، از سال ها، ماه ها، روزها، شب ها، ساعت ها و بلکه دقیقه ها و لحظه هاست و با رشد و ارتقای اندیشه ها، خاطره نهضت او شکوهمندتر و زیباتر جلوه خواهد کرد.

امام حسین(ع) نه تنها در نزد شیعیان، بلکه در نزد مسلمین و حتی سایر ادیان نیز از جایگاه والایی برخوردار است و هرآنکس که اندیشه قوی تری داشته باشد بهتر به مقام والای امام سوم شیعیان پی برده است و مسیر و هدفش را درک کرده است.

از این رو به مناسبت میلاد این امام همام، با تنی چند از علمای شیعه و سنی خراسان جنوبی به گفتگو نشستیم تا بیشتر از رهبر آزادیخواهان جهان برایمان بگویند.

حجت الاسلام والمسلمین حسین ابراهیمی، عضو جامعه روحانیت مبارز در گفت و گو با خبرنگار حوزه در بیرجند ضمن تبریک میلاد امام حسین(ع)، اظهار کرد: حضرت اباعبدالله الحسین(ع) نیز همانند امام حسن(ع) مورد توجه رسول اکرم(ص) بودند و و بارها ایشان، وقایع و اتفاقات آینده زندگی این امام بزرگوار را برای حضرت علی(ع) و حضرت فاطمه زهرا(س) بازگو می کردند.

امام حسین(ع) عظمت رسول اکرم(ص) را بیشتر کرد

وی تداوم و ماندگاری اسلام واقعی را منوط به تلاش های امام حسین(ع) دانست و یادآور شد: اگر امام حسین(ع) نبود، قطعا همه زحمات رسول اکرم(ص) توسط بنی امیه از بین رفته بود و با مجاهدت های شبانه روزی امام حسین(ع)، روز به روز برعظمت رسول اکرم(ص) افزوده شد.

نماینده پیشین مردم بیرجند، خوسف و درمیان در مجلس شورای اسلامی ضمن اشاره به نامگذاری روز میلاد امام حسین(ع) به عنوان روز پاسدار، یادآور شد: سپاه پاسداران انقلاب اسلامی مولود تفکر امام راحل(ره) بود.

حجت الاسلام والمسلمین ابراهیمی ازامام حسین(ع) به عنوان الگو و اسوه پاسداری یاد کرد و افزود: ایشان در نهایت خودسازی، عبودیت، عرفان و بصیرت قرار داشت.

آنچه انقلاب را به وجود آورده و حفظ کرده نیروهای مخلص سپاه و بسیج و روحانیت است

وی عنوان کرد: آنچه انقلاب را به وجود آورده و در راستای حفظ آن کوشش می کنند، نیروهای مخلص سپاه، روحانیت و بسیج بوده است که اگر این ها از امام راحل(ره) حمایت نمی کردند قطعا این انقلاب پدید نمی آمد.

عضو جامعه روحانیت مبارز ضمن اشاره به سخنی از امام راحل(ره) مبنی براین که "اگر سپاه نبود، انقلاب رفته بود"، بیان کرد: بسیجیان نیز به صورت داوطلبانه و بدون مزد در خدمت نظام قرار گرفته اند و امروزه دشمن به این نتیجه رسیده که به وسیله همین مثلث پاک(سپاه پاسداران، روحانیت، بسیجیان) انقلاب حفظ شده است لذا از هیچ کوششی در راستای مبارزه با این مثلث پاک، دریغ نمی کند.

 حجت الاسلام والمسلمین ابراهیمی ادامه داد: در زمان هشت سال دفاع مقدس، جبهه دوست و دشمن مشخص بود اما حالا که در جبهه دیگری به نام جنگ نرم هستیم وظیفه سنگینی بر عهده داریم و نقس سپاه در تمامی زمینه ها خطیرتر از پیش شده است.

عضو جامعه روحانیت مبارز در اشاره به اربعین حسینی، یادآور شد: اربعین، فرصتی برای تقویت عظمت دین مبین اسلام است.

اربعین حسینی بهترین فرصت برای تبیین فلسفه و قیام امام حسین (ع) است

حجت الاسلام والمسلمین ابراهیمی با اشاره به این که در اربعین حسینی، میلیون ها نفرعاشقانه و با پای پیاده از نژادها و قبایل مختلف برای زیارت امام حسین(ع) عازم کربلا می شوند، مطرح کرد: در حقیقت اربعین نمایش قدرت، عظمت و اتحاد مسلمانان است.

وی ادامه داد: اربعین حسینی بهترین فرصت برای تبیین فلسفه و قیام امام حسین (ع) است که بایستی مورد توجه همگان قرار گیرد.

امام حسین (ع) و خاندان عصمت و طهارت(ع) متعلق به همه مسلمانان جهان هستند

امام جمعه اهل سنت بیرجند نیز ضمن اشاره به فضیلت های ماه شعبان، اظهار داشت: این ماه یکی از ماه هایی است که رسول اکرم(ص) بیشتر روزهایش را روزه می گرفتند و یارانشان را به تلاوت قرآن و دادن صدقات و خیرات به نیازمندان بیشتر از سایر ماه ها توصیه می کردند.

مولوی فاروقی با اشاره به این که میلاد امام حسین(ع) در ماه شعبان یک سعادت بزرگ بوده که بایستی قدر دانسته شود، یادآور شد: امام حسین (ع) و خاندان عصمت و طهارت(ع) متعلق به همه مسلمانان جهان بوده و نزد اهل سنت نیز بسیار عزیز و گرامی است.

وی ادامه داد: در بسیاری از کتب اهل سنت از قیام بزرگ عاشورا و اهداف این قیام و فلسفه شهادت امام حسین(ع) و مظلومیت نوه پیامبر یاد شده است.

امام جمعه اهل سنت بیرجند متذکر شد: بر کسی پوشیده نیست که قیام امام حسین(ع) و یاران وفادارش نقطه اوج اسلام است و این قیام و شهادت سبب شد که مسلمانان وحدت داشته باشند و همیشه در مقابل جباران و مستکبرین بایستند.

مولوی فاروقی نامگذاری روز میلاد اباعبدالله الحسین(ع) را به عنوان روز پاسدار یک نامگذاری شایسته دانست و افزود: این نامگذاری به دلیل مبارزه ایشان با یزید و یزیدیان بوده و امروزه سپاهیان و بسیجیان، بایستی از این امام بزرگوار الگوگیری کنند.

سپاه باید بنیه دفاعی اش را تقویت کند

وی با تاکید بر این که امروزه دشمنان نمی خواهند که ایران کشوری قدرتمند بماند، اذعان داشت: دشمن همیشه قصد تضعیف ایران و در رأس آن سپاه را دارد که سپاه باید در راستای تقویت بنیه دفاعی خویش بکوشد.

امام حسین(ع) پاسدار سنت و دین الهی بود

حجت الاسلام خوشخو معاون بین الملل دبیرخانه کنگره جهانی مقابله با جریان های افراطی و تکفیری نیز میلاد امام حسین(ع) و اعیاد شعبانیه را تبریک گفته و افزود: امام حسین(ع) پاسدار معنویت و دفاع از ارزش های الهی بود.

وی افزود: ایشان پاسدار سنت و دین الهی بود که حماسه عاشورا را برای دفاع از آرمان های اسلام ناب محمدی و حفظ اصول دین خلق کرد و در سال های بعد با قیامی سرنوشت ساز،آموزگار آزادگی و شجاعت نام گرفت و اینگونه به جامعه اسلامی حیاتی تازه بخشید.

معاون بین الملل دبیرخانه کنگره جهانی مقابله با جریان های افراطی و تکفیری در خصوص اهمیت امر به معروف و نهی ازمنکر به عنوان یکی از اهداف عالیه امام حسین(ع)، متذکر شد: امر به معروف و نهی از منکر در بسیاری از آیات و روایات  قرآن اشاره شده و در کنار نماز و زکات قرار دارد.

حجت الاسلام خوشخو ادامه داد: در زیارت ها می خوانیم که نماز، زکات، امر به معروف و نهی از منکر در کنار هم قرار گرفته اند.

وی در بحث شرایط آمران به معروف و ناهیان از منکر، خاطرنشان کرد: کسانی می توانند امربه معروف و نهی از منکر کنند که تائب باشند و حد و حدود الهی را حفظ کنند چرا که مراحل مختلفی در امر به معروف و نهی از منکر وجود دارد.

رئیس بنیاد مهدویت خراسان جنوبی اضافه کرد: کسی که به این امر می پردازد باید جنس معروف و منکر را بشناسد، امر به معروف و نهی از منکر چندین مرحله دارد؛ بعضی وقت ها انسان در دلش ابراز نارضایتی می کند، گاهی اوقات افراد با زبانشان تذکر می دهند و گاهی اوقات نیز تذکر با زبان نتیجه بخش نیست و افراد وارد دعوای فیزیکی می شوند و به زد و خورد هم می انجامد.

حجت الاسلام خوشخو با بیان این که امر به معروف و نهی از منکر پایه اساسی حکومت دینی است، ابراز کرد: در سایه این فریضه الهی، امنیت، ترویج احکام الهی، احیاء واجبات دینی، حلالیت در کسب و کار، آبادانی، ساماندهی کار و...انجام می شود.

رئیس بنیاد مهدویت خراسان جنوبی امر به معروف و نهی از منکر را هدف قیام عاشورای حسینی دانست و افزود: این فریضه بزرگ مسیر اباعبدالله الحسین(ع) است و کسانی می توانند این فریضه الهی را اجرا کنند که خود دارای صفات ویژه باشند.

امام حسین(ع) شهید امر به معروف و نهی از منکر است

حجت الاسلام خوشخو با اشاره به این که امام حسین(ع) شهید امر به معروف و نهی از منکر است، بیان کرد: درواقع قیام کربلا بر پایه این امر مهم بود و ما شیعیان عشق و علاقه ای که به سیدالشهدا(ع) داریم باید به فریضه امر به معروف و نهی از منکر هم توجه ویژه ای داشته باشیم.

وی در خصوص اربعین حسینی نیز تبیین کرد: اخیرا از طرف دولت عراق نامه ای به یونسکو نوشته شده که این جریان عظیم، ثبت جهانی شود چون یک حماسه عظیمی بوده که در جهان بی نظیر است و طوری شده که به صورت خودجوش از سرتاسر جهان آزادی خواهان عازم کربلا می شوند.

اربعین آیینی برای به تصویر کشیدن نهضت و قیام امام حسین(ع)

حجت الاسلام خوشخو اضافه کرد: اربعین تنها روزی از روزهای سال نیست بلکه آیینی است در برابر چشمان میلیون ها انسان متعهد که در آن تصویری از نهضت و قیام خونین محرم نقش می بندد.

وی افزود: اهداف قیام اباعبدالله الحسین(ع) و حرکت عظیمی را که ایشان در عاشورا رقم زدند تا شهادت، تا اسارت، تا خطبه های سوزنده حضرت زینب(س)، تا خطبه های امام سجاد(ع) و.. را تببین کرد خودش همان استفاده نمودن از ظرفیت اربعین است.

از مهمترین اهداف دشمنان تخریب روحانیت، سپاه و بسیجیان است

معاون بین المللی دبیرخانه کنگره جهانی مقابله با جریان های افراطی و تکفیری با اشاره به این نکته که از مهمترین اهداف دشمنان تخریب روحانیت، سپاه و بسیجیان است، گفت: یکی از مهمترین دلایل این موضوع آن است که دشمن از این سه گروه در راستای رسیدن به اهداف شوم و پلید خویش ضربه خورده است و باید به یاد جمله امام راحل(ره) بیفتیم که فرموده بودند که "اگر دشمن از شما تعریف کرد به خودتان و کارهای تان شک کنید".

امام حسین(ع) الگوی حق طلبان است

مولوی عبداللهی امام جمعه اهل سنت درمیان نیز در گفت و گو با  حوزه گفت: امام حسین(ع) سبب ظاهر شدن حق در جامعه شدند و کسانی که در دنیا می خواهند مدافع حق باشند بایستی ایشان را الگوی خویش قرار دهند.

وی افزود: قیام امام حسین(ع) برحق و در مقابل کسانی که باطل و‌ مسلمان‌نما بودند، انجام شد؛ بعد از به حکومت رسیدن یزید جامعه اسلامی دچار تزلزل شد زیرا او مدیر ناتوان و نالایقی بود و مملکت اسلامی در زمان‌ او از هم پاشید و نالایق بودن یزید در واقعه عاشورا نمایان شد.

اهل سنت، قیام امام حسین(ع) را بر حق می دانند

به گفته امام‌جمعه اهل سنت درمیان، قیام امام‌حسین(ع) را تمام اهل سنت برحق و یزیدیان را باطل می دانند و این سیاست نیست، واقعیت است.

مولوی عبداللهی عنوان کرد: امام حسین(ع) در تقوا و قیام‌ الگو است.

وی با بیان این که اهل سنت ارادت زیادی به اباعبدالله الحسین(ع) دارند، مطرح کرد: در کتب اهل سنت مطالب زیادی از فضائل اهل بیت(ع) نقل شده است که حتی گاهی شیعیان با دیدن آنها متحیر می‌شوند.

امام جمعه اهل سنت بیرجند با اشاره به نامگذاری شایسته میلاد امام حسین(ع) به عنوان روز پاسدار اذعان داشت: پاسداران که وظیفه شان حفاظت و حراست از مملکت اسلامی است بایستی از این امام بزرگوار الگوگیری کنند.

مولوی عبداللهی ضمن اشاره به خدمات ارزنده سپاه پاسداران در ادوار مختلف انقلاب اسلامی، اظهار داشت: سپاه پاسداران به عنوان یک نهاد نظامی از بدو انقلاب به وجود آمده است و در صحنه های مختلف نظامی در مقابل بعثیان و هم در حال حاضر در دفاع از مرزها در مبارزه با تکفیری ها نقش مهمی داشته است.

وی با بیان این مطلب که امروزه دشمنان برای تخریب حوزه دفاعی و مجموعه سپاه از هیچ کوششی فروگذار نمی کنند، گفت: دلیل آن این است که نمی خواهند ما یک نیروی دفاعی مستحکم داشته باشیم.

شیعه و سنی در کنار هم توطئه های دشمنان را خنثی کنند

امام جمعه اهل سنت درمیان تاکید کرد: شیعه و سنی باید در کنار هم توطئه‌های دشمن را خنثی کنند و بر منافع مشترک بیشتر تاکید نمایند .

حجت الاسلام مصیب خزاعی امام جمعه قهستان نیز در گفت و گو با حوزه اظهار داشت: بر کسی پوشیده نیست که سید و سالار شهیدان امام حسین(ع) در راستای پاسداری از دین مبین اسلام، سبب ماندگاری دین شدند.

وی با بیان این که بدجلوه دادن دین اسلام از مهمترین تلاش های بنی امیه بود، تصریح کرد: امام حسین(ع) با جان و دل و در جهت پاسداشت حکومت جدشان، در راه اعتلای امر به معروف و نهی از منکر تلاش کردند.

حفظ گفتمان امام حسین(ع) و عاشورا در راستای حفظ ولایت است

امام جمعه قهستان با تاکید بر این که امروز باید گفتمان امام حسین(ع) و عاشورا در جامعه حفظ شود، بیان کرد: درغیر این صورت ولایت تنها خواهد ماند.

حجت الاسلام خزاعی از امام حسین(ع) به عنوان بزرگترین پاسدار در امر حفاظت از دین یاد کرد و گفت: امروزه نیز مهمترین تلاش پاسداران در کشور ما، حفاظت از دستاوردهای عظیم انقلاب اسلامی است که بایستی قدر دانسته شود.

وی ضمن اشاره به کینه توزی دشمنان با ملت شریف ایران، عنوان کرد: دشمنان به دنبال اسلام اموی هستند که یک اسلام سازش کار بوده و در واقع بدون شور و شعور است و سگ باز بودن و شراب خوردن در آن مانعی ندارد ولی ما در ایران به دنبال اسلام ناب محمدی هستیم.

تبلیغ بدون اخلاص اثرگذار نیست

امام جمعه قهستان ضمن اشاره به نقش بی بدیل روحانیت در انتشار فرهنگ حسینی، تصریح کرد: روحانیون و مبلغین امور دینی تلاش بر داشتن اخلاص کنند چرا که به طور یقین تبلیغ بدون اخلاص اثرگذاری لازم را در مخاطب ایجاد نخواهد کرد.

حجت الاسلام خزاعی ادامه داد: باید شور حسینی با شعور حسینی همراه باشد.

وی 70 درصد شهدای نیروهای بسیجی عراق را برخاسته از حوزه های علمیه دانست و یادآور شد: خدا را شاکریم که بیداری اسلامی در روحانیت به اوج خویش رسیده است.

امام جمعه قهستان با بیان این مطلب که دشمنان به دنبال از بین بردن فرهنگ حسینی هستند، متذکر شد: برای مصون ماندن از کید دشمنان در وهله نخست نباید بگذاریم که فرهنگ اسلامی ما با فرهنگ غرب قاطی شود، حفاظت از دستاوردهای انقلاب اسلامی و توجه به فرامین مقام معظم رهبری در نامگذاری سال های مختلف براساس تعابیر مدبرانه معظم له می تواند کارساز باشد.

حجت الاسلام خزاعی در ادامه صحبت هایش ضمن اشاره به رشادت های شهدای مدافع حرم، ابراز کرد: آنان برایشان مرز زمینی مهم نبوده و بر خلاف نظریات بسیاری از کوته فکران، دفاع از مظلومان و مستضعفان را وظیفه می دانند.

وی همچنین به اربعین حسینی نیز اشاره ای داشت و گفت: بدون شک حماسه زیارت میلیونی اربعین که زائرین با فریاد "لبیک یا حسین"، راهی کربلا شدند، بزرگترین و وسیع ترین اجتماع حماسی جهان است و در حقیقت نمایش قدرت تمام عیار مسلمانان جهان بویژه شیعیان است که حداقل از 60 کشور در این مراسم حضور پیدا کردند.

پیاده روی اربعین باید مبانی جنبش تمدن مهدوی را شکل دهد

امام جمعه قهستان با اشاره به این مهم که حضور بعضی از ملت ها با اقوام و ادیان دیگر در مراسم همایش میلیونی اربعین، آن را پدیده ای جهانی کرد، تبیین کرد: ما بر این باوریم که مشیت خدای متعال در تحقّق چنین حرکت عظیمی است تا روند این حرکت الهی مبانی جنبش تمدّن مهدوی را شکل دهد.

حجت الاسلام خزاعی اضافه کرد: تمدنی که نوید دهنده افول ستاره نگون بخت تمدّن سکولار غربی است تمدن مهدوی است که مبتنی بر ایمان، عدل، ایثار، عاطفه و اخلاق با نماد همنوع دوستی و بشر خواهی است.

درس هایی که باید از قیام امام حسین(ع) آموخت

مولوی حسینی امام جمعه طبس مسینا نیز در گفت و گو با حوزه میلاد امام حسین(ع) را تبریک گفته و افزود: ماه شعبان یکی از بهترین ماه ها است که رسول مکرم اسلام(ص) بیشتر روزهایش را روزه می گرفت و می فرمود که "در این ماه نامه اعمال انسان ها به صورت یک ساله به محضر خداوند می رود" و من دوست دارم که نامه اعمال من به صورت شایسته نزد پروردگار برود.

وی مبارزه با ظلم و ستم را از مهمترین اقدامات امام حسین(ع) برشمرد و ابراز کرد: امروزه مسلمانان بایستی درس ایثار، فداکاری، مجاهدت و آزادگی را از ایشان بیاموزند.

امام جمعه اهل سنت طبس مسینا ضمن اشاره به حدیثی از رسول اکرم(ص) مبنی بر "النعمتان مجهولتان؛ الصحت و الامان"، گفت: دو نعمت امنیت و سلامتی همواره مجهول هستند که باید قدر دانسته شوند.

خدمات ارزنده سپاه برای ازبین بردن افراطیون و داعش

مولوی حسینی با بیان این که سپاه پاسداران و ارتش نماد اقتدار ایران هستند، اظهار داشت: سپاه پاسداران انقلاب اسلامی خدمات ارزنده ای در سوریه و عراق برای از بین بردن افراطیون و داعش انجام دادند و نقش بسزایی در از بین بردن حکومت خودساخته داعش داشته اند.

وی اضافه کرد: این دلیرمردان سپاه ایران در ممالک اسلامی در راستای مبارزه با افراطیون داعشی شهدای زیادی را دادند.

امام جمعه اهل سنت طبس مسینا ادامه داد: دشمنان می دانند که موضع قدرتمند سپاه پاسداران انقلاب اسلامی مانع رسیدن آنان به اهداف پلیدشان می شود لذا تمام تلاش خویش را در راستای تضعیف این نظام مقدس و دل سرد کردن مردم نسبت به آن به کار می گیرد.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha