جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
همایش بین المللی جریان شناسی فرهنگی در عرصه بین الملل

حوزه/ همایش بین المللی جریان شناسی فرهنگی در عرصه بین الملل با حضور جمعی از طلاب و اساتید جامعه المصطفی در سالن شهید عارف الحسینی مجتمع آموزش عالی امام خمینی(ره) برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه،  مراسم اختتامیه همایش بین المللی جریان شناسی فرهنگی در عرصه بین الملل، پیش از ظهر امروز در مجتمع آموزش عالی امام خمینی(ره) قم برگزار شد.

حجت الاسلام شعبانی دبیر اجرایی همایش در ابتدای این مراسم با بیان این که جریان شناسی یک ضرورت اساسی در روزگار معاصر و از مهمترین لوازم فعالیت درعرصه های فرهنگی است، اظهار داشت: بدون شناخت آسیب شناسی جریان های گوناگون، نمی توان نسبت به وضعیت فکری و فرهنگی مناطق و کشورهای مختلف تصویری روشن و دقیقی را مجسم نمود.

وی با تأکید بر این که آشنایی با فرهنگ کشورها به ویژه جهان اسلام می تواند از پراکندگی فرهنگی جلوگیری کند، ابراز داشت: همسویی و وفاق فکری در جهان اسلام و کسب توانمندی لازم برای مواجهه با فرهنگ های معارض از مهمترین ثمره های جریان شناسی فرهنگی به شمار می رود.

معاون فرهنگی مؤسسه زبان و فرهنگ شناسی جامعه المصطفی ظرفیت گسترده جامعة المصطفی(ص) و حضور در میان ملل گوناگون را بستری مناسب برای تعاملات دینی و فرهنگی عنوان کرد و گفت: با توجه به ماموریت و رسالت «موسسه زبان و فرهنگ شناسی» پیرامون شناخت فرهنگ ها، معاونت پژوهش این موسسه، «جریان شناسی فرهنگ ملل» را از اولویت های برنامه ای میان مدت قرار داده و بخشی از توان پژوهشی خود را مصروف این مهم کرده است.

وی با بیان این که مؤسسه زبان و فرهنگ شناسی جامعه المصطفی تلاش دارد تا با بسترسازی جریان شناسی فرهنگی و دینی، تصویر روشنی از وضعیت فرهنگی ملت ها ارائه دهد، اظهار داشت: در بستر تعاملاتی که جریان شناسی فرهنگی در عرصه های مختلف با جوامع جهانی ایجاد می کند، زمینه فعالیتهای دینی و فرهنگی اصیل اسلامی را مهیا می سازد.

حجت الاسلام شعبانی در ادامه به برخی از اهداف همایش اشاره نمود و یادآور شد: ما در این همایش تلاش می کنیم ضمن تبیین، ترویج و تعمیق فرهنگ اسلامی در عرصه بین الملل، حفظ و تقویت فرهنگ و هویت دینی در عرصه بین المللی را مورد توجه قرار دهیم.

وی نهادینه سازی فعالیت های فرهنگی متناسب با باورهای دینی را یکی دیگر از اهداف برگزاری این همایش برشمرد و اذعان داشت: این همایش در حقیقت به دنبال آسیب شناسی فعالیت های فرهنگی در نقاط مختلف دنیا با استفاده از ظرفیت دانش پژوهان مراکز مختلف علمی حوزوی است.

دبیر اجرایی همایش جریان شناسی فرهنگی در عرصه بین المللی در پایان به روایتی در مورد ضرورت فرهنگ سازی در بین مردم برای تعمیق باورهای اسلامی اشاره نمود و اظهار داشت:  این همایش بر آن است تا ضمن معرفی شیوه های جدید آموزشی در حوزه جریان شناسی فرهنگی، راهبردهای متقنی را برای فعالیت های فرهنگی دینی ارائه نماید.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha