پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
حجت الاسلام والمسلمین عرب خراسانی

حوزه/ مسئول برگزاری همایش جریان شناسی فرهنگی در عرصه بین الملل با اشاره به اهداف برگزاری این همایش، بر ضرورت جریان شناسی فرهنگی برای تصمیم سازی درست در عرصه های دینی تأکید نمود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، حجت الاسلام عرب خراسانی پیش از ظهر امروز درهمایش بین المللی جریان شناسی فرهنگی در عرصه بین الملل، که مجتمع آموزش عالی امام خمینی(ره) قم برگزار شد، با اشاره به چرایی لزوم جریان شناسی فرهنگی، اظهار داشت: شاید برای برخی این سؤال پیش بیاید که این بحث چه ضرورتی دارد؟؛ وقتی وارد حوزه جریان شناسی فرهنگی شدیم سه نقطه را مورد توجه قرار می دهیم تا به جواب این پرسش برسیم.

مسئول برگزاری همایش بین المللی جریان شناسی فرهنگی در عرصه بین الملل نقطه اول را وضعیت شناسی فرهنگ در جهان دانست و یادآور شد: در دنیای امروز وضعیت فرهنگی سه ویژگی بارز دارد که در گذشته کمتر به چشم می خورد.

حجت الاسلام عرب خراسانی وضعیت پوشش را یکی از اشتراکات فرهنگی برشمرد و عنوان کرد: وضعیت قوانین، زندگی، تحصیل، خانه سازی، رشته های تحصیلی، دارو و درمان، خورد و خوراک و صنعت در دنیا تقریبا مشترک است؛ این اشتراک گذاری فرهنگ، علم، تمدن و حتی اخلاق و بی اخلاقی و دین داری و بی دینی به وضوح در دنیا دیده می شود.

وی با بیان این که ویژگی دوم بسترهای انتقال فرهنگ است، گفت: امروز مردم به راحتی به صورت حقیقی یا مجازی با یکدیگر ارتباط برقرار کرده و فرهنگ های خود را منتقل می‌کنند.

حجت الاسلام عرب خراسانی افزود: خصوصیت سوم افزایش اثر پذیری ها است به این معنا که امروز تعصبات قومی و قبیله ای کمتر دیده می شود.

مسئول برگزاری همایش جریان شناسی فرهنگی در عرصه بین الملل ادامه داد: نکته دوم آن است که ما در کنار این موج های بزرگ منفی یا مثبت فرهنگی، منابع تمدن ساز دینی داریم که عقل و فطرت و وحی، از جمله آن هاست که می توانیم از آنها برای فرهنگ سازی و تمدن سازی استفاده کنیم.

حجت الاسلام عرب خراسانی نکته سوم را استراتژی فرهنگی عنوان کرد و ابراز داشت: دنیای امروز به سمت اجتماع واحد بزرگ پیش می رود و سرعت تغییر نیز افزایش پیدا کرده است که ما چند حالت پیش روی خود می بینیم، می توانیم سکوت کنیم، انفعال داشته باشیم و یا این که مسائل مختلف را فیلترنماییم؛ ولی بهترین حالت آن است که فعال باشیم و در عرصه بین المللی، حالت تهاجمی را مورد توجه قرار دهیم.

وی بر شناخت جریانات فرهنگی به منظور دستیابی استراتژی مناسب  در مواجهه با سرزمین ها تأکید نمود و ابراز داشت: ما قبل از فعالیت باید منطقه مورد بحث خود را بشناسیم که در این صورت می توانیم تعامل فعال داشته باشیم و اگر نشناسیم و درست حرکت نکنیم، با آسیب بیشتری روبرو خواهیم شد.

حجت الاسلام عرب خراسانی در پایان خاطرنشان کرد: این همایش بستری برای تصمیم سازی درست در عرصه های دینی از سوی مراکز حوزوی به ویژه جامعه المصطفی العالمیه است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha